گزارش جام‌جم از حواشی دستورالعمل کاهش تعرفه واردات 8 قلم کالای اساسی

مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با مصوبه کاهش تعرفه واردات

با گذشت یک هفته از مصوبه دولت برای کاهش تعرفه واردات هشت قلم کالای اساسی، سرانجام سکوت وزارت جهادکشاورزی درباره این مصوبه شکست شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت این وزارتخانه با تصمیم دولت، مخالف است.
کد خبر: ۹۹۷۴۵۲
مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با مصوبه کاهش تعرفه واردات

هفته گذشته دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، تعرفه واردات برنج، برخی حبوبات و موز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. اغلب کارشناسان معتقدند چنین مصوباتی، عامل ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت‌ها نیست، چون اکنون هیچ کمبودی در این اقلام وجود ندارد و در برخی موارد حتی مازاد تولید نیز داریم.

در این زمینه با نگاهی به اقلام تائید شده در مصوبه اخیر درمی‌یابیم در بسیاری از این اقلام به گفته مسئولان در سال زراعی 95 به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم که تائیدی بر عدم نیاز به واردات این اقلام است.

در این بخش، فعالان بخش کشاورزی براین باورند با در نظر گرفتن این‌که کشاورزان مشغول برنامه‌ریزی برای کشت بهاره خود هستند، این اقدام دولت می‌تواند انگیزه آنها را برای تولید کاهش داده یا این‌که برای تولید محصول دیگری که نیاز بازار نیست، برنامه‌ریزی کنند.

اما اختلاف‌نظر میان دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نسبت به لزوم واردات یا کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی مثل برنج و حبوبات باعث شده تا فضایی ناامیدکننده در بخش تولید، آن ‌هم در سال اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاملا مشهود باشد و بسیاری از کشاورزان را به سمت تولید محصولات غیراساسی برای کشت جدید خود هدایت کند؛ معضلی که در آینده می‌تواند به وابستگی بیشتر کشورمان برای واردات این اقلام منجر شود.

حمایت وزارت صنعت مخالفت وزارت جهاد

درحالی که مسئولان وزارت صنعت همچون محمدرضا فیاض، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند روز اخیر تمام‌قد از مصوبه دولت دفاع کرده بودند، مسئولان وزارت جهادکشاورزی دراین باره سکوت پیشه کرده بودند تا این‌که دیروز معاون وزیر جهادکشاورزی از نارضایتی این وزارتخانه از تصمیم دولت سخن گفت.

در همین حال، عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش زراعت در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سؤال جام‌جم درباره مصوبه دولت برای واردات محصولات کشاورزی گفت: من مسئول پاسخگویی در این زمینه نیستم و فقط مسئولیت تولید به‌عهده این معاونت قرار گرفته، اما براساس سوابق گذشته همواره واردات باعث بروز نابسامانی‌هایی در بخش تولید بوده است که مایل به آن نیستیم.

وی افزود: براساس آمارهای موجود از میزان تولید محصولات استراتژیک مثل برنج، گندم و دیگر اقلام هیچ کمبودی در زمینه تأمین یا تولید نداریم و به اندازه میزان مصرف کشور همه این اقلام در انبارها یا مزارع موجود است، به همین دلیل می‌توان گفت اصلا به واردات نیازی نبوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: قبلا نیز چنین سیاست‌هایی را برای واردات کالا تجربه کرده‌ایم که نتایج مخرب آن در بخش تولید مشهود بوده پس لازم است توجه داشته باشیم تکرار چنین روندی در شرایطی که تولید به ثبات قابل قبولی حتی هنگام کمبود آب رسیده است، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

وی با اشاره به اهمیت کنترل و نظارت در واردات کالاهای کشاورزی تصریح کرد: ما تاکید می‌کنیم نباید واردات در شرایط عرضه محصولات کشاورزان صورت پذیرد، چون این سیاست دقیقا می‌تواند تولید را دچار چالش کند، درحالی که اگر واردات محصولات حتی با تعرفه پایین در فصل غیر از برداشت یا عرضه باشد، مشکلی برای تولیدکننده نخواهد بود.

کشاورز درباره سیاست واردات این اقلام برای کنترل قیمتی عنوان کرد: افزایش قیمت زمانی رخ می‌دهد که عرضه و تقاضا تراز نباشد، درحالی که امروز هیچ کمبودی در کالاهای موردنیاز نیست و اگر هم افزایش قیمتی را تجربه می‌کنیم، مشکل در عرضه و توزیع است. به عنوان مثال، درباره برنج بسیاری می‌گویند افزایش قیمت به دلیل کمبود در محصول اتفاق افتاده، درحالی که مازاد تولید هم داریم و قاعدتا نباید هیچ افزایشی را در بازار تجربه می‌کردیم. این مقام مسئول افزود: امسال بیش از دو میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید شده، اما چون نوسان قیمت در بازار غیرمنطقی شده بود، دولت تصمیم گرفته تعرفه واردات را کاهش دهد تا قیمت‌ها به شرایط عادی برگردد، بنابراین به آن گروه از افراد که اظهار کمبود محصول می‌کنند ـ که امیدواریم راست بگویند ـ باید گفت امیدواریم با این مصوبه و واردات برنج قیمت‌ها 2000تومان کاهش یابد.

زورمان نمی‌رسد

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این‌که در برخی موارد خلاف جهت شنا کردن کار بسیار سختی است، گفت: گردش مالی گسترده در برخی از محصولات کشاورزی بخصوص کالاهای اساسی به ما امکان نمی‌دهد که بخواهیم مخالفت کنیم، به‌عنوان مثال، درباره دانه‌های روغنی تقریبا چهار میلیارد دلار برای واردات روغن و کنجاله جابه‌جا می‌شود و قدرت زیادی در این زمینه وجود دارد، بنابراین بسیار سخت است که بتوانیم باوجود‌ توانمندی‌های داخلی بر این قدرت نامرئی غلبه و در جهت منطقی حرکت کنیم. این واقعیت کار است که باید در نظر داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد به نوسان قیمت شکر در بازار نیز اشاره کرد و افزود: وظیفه ما تنظیم بازار، عرضه مناسب، کافی و بموقع کالاهای موردنیاز است تا قیمت‌ این کالاها تغییری نداشته باشد و تاکنون هم به همین شیوه عمل کرده‌ایم، اما همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، بعضا نمی‌توان خلاف جهت حرکت کرد؛ به عنوان مثال درباره قیمت شکر هم‌اکنون موجودی انبارها یک میلیون تن شکر، یعنی حداقل برای شش ماه کشورمان است و برای تولید و تنظیم بازار هم هیچ نگرانی وجود ندارد، اما سؤال این‌ است که چطور قیمت مصوب شکر یعنی 2520 تومان در بورس وقتی به بازار خرده‌فروشی می‌رسد با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود؟ آیا این مشکل را هم ما باید پاسخگو باشیم؟

برنج روی دست کشاورز مانده؛ تعرفه واردات را کم می‌کنند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم با بیان این‌که به واردات برنج در بازار شب عید نیازی احساس نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های نظارتی با گرفتن اطلاعات از استان‌ها میزان برنج مصرفی کشور را تأمین کنند. علاءالدین خادم در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت تولید برنج در کشور، عنوان کرد: در استان فارس بویژه در منطقه سپیدان و دیگر مناطق در این حوزه انتخابیه؛ برنج روی دست کشاورز مانده است، بنابراین دولت باید در این خصوص ورود مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنج سپیدانی درحالی در انبار شهروندان این حوزه انتخابیه مانده که این برنج دارای کیفیت مناسبی است؛ بنابراین دولت برنج‌های بدون مشتری را همچون برنج سپیدانی با برنامه‌ریزی جامع در کشور توزیع کند. وی ادامه داد: تفاوت نرخ برنج از تولیدکننده تا مصرف‌کننده با ایجاد جو کاذب روانی توسط دلالان محقق می‌شود و این درحالی است که بسیاری از کشاورزان سپیدانی حاضرند برنج باکیفیت خود را در این حوزه انتخابیه با نرخ متعادل به فروش برسانند.

خادم تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی با گرفتن اطلاعات از استان‌ها، برنج مصرفی کشور را تأمین کنند؛ زیرا می‌توان با بررسی‌های کارشناسی شده، برنج مصرفی کشور را از مناطقی که با مازاد برنج روبه‌رو هستند، تأمین کرد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که نیازی به واردات برنج در بازار شب عید نداریم، یادآور شد: برنج به اندازه نیاز مصرفی جامعه در بازار کشاورزی موجود است.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها