رئیس اتاق ایران: 90 درصد تولیدات قدرت رقابت خود را از دست داده اند

رئیس اتاق ایران گفت: 90 درصد از تولیدات ما قدرت رقابت خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۹۹۳۷۱

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعلی نقی خاموشی در دومین نشست تبادل نظر فعالان و مسئولان اقتصادی با اشاره به مشکلات پایهای سیاست گذاری در صنعت کشوراظهار داشت: سیاستگذاریهای صنعتی در کشور بر مبنای دهه قبل است. وی گفت: در دهه گذشته الگوی سیاستگذاری کشوردر رابطه با تولید وصنعت، اروپا بود ضمن اینکه سیاست درهای بسته نیز در کشور دنبال میشد.
خاموشی ادامه داد: متاسفانه اجبار دردنیا روی ما را از اروپا به سوی خاور دور برگردانده است.
وی با بیان این که رقیب ما در بازارهای داخلی و خارجی خاور است؛ تصریح کرد: 90 درصد از تولیدات ما رقابت خود را از دست داده اند چرا که هنوز نهادهها در کشور بر مبنای شاخصهای اروپایی تنظیم میشود در حالی که رقیب ما خاوردوراست.
به گفته رئیس اتاق ایران کمترین اطلاعات از خاور دور در سیستم سیاستگذاری کشور وجود دارد.
وی با تاکید برحمایت از صنایع در جهت کاهش قیمت تمام شده؛ اظهار داشت: باید با سیاستگذاری از افزایش قیمت تمام شده که اهرمهایش در دست دولت است جلوگیری کنیم. خاموشی با اشاره به تفاوت دستمزد ایران با کشورهای رقیب گفت: آیا تمام حمایتهای اجتماعی را باید بار تولید کرد؛
وی تصریح کرد: در بازار داخلی رقابت از ما گرفته شده است.
رئیس اتاق ایران از حاکم بودن شرایط تولید بر قیمت تمام شده به عنوان عاملی برای حضور سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی در چین نام برد.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری به عنوان عاملی در جهت حمایت از تولید به مزایایی ارائه شده از سوی دولت چین برای حمایت از صنایع اشاره کرد.
خاموشی گفت: در چین به صورت رایگان 50 درصد سرمایه به سرمایه گذاران اعطا میشود ضمن اینکه 80 درصد وام دولتی به صورت 20 ساله و بدون بهره ارائه میشود.
وی ادامه داد: در چین یک واحد سرمایه گذاری با فعالیت در 360 روز 12 ماه حقوق دریافت میکند در حالی که در کشور ما برای 250 روز کاری 18 ماه حقوق پرداخت میشود.
رئیس اتاق ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مخالف افزایش تعرفه نیستیم گفت: اگر تعرفه را از دید درآمد دولت نگاه کنیم فاجعه است.
وی تصریح کرد: با شاخص قرار گرفتن تولید محوری و رقابت محوری در تصمیم گیریهای اقتصادی بسیاری از مسائل و جهت گیریهای ما حل میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها