آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین و صدیق امام و رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از عمری مجاهدت و تلاش بی‌وقفه در راه انقلاب، دیروز به علت عارضه قلبی درگذشت.
کد خبر: ۹۸۸۱۱۹

به دنبال این ضایعه رئیس قوه قضاییه در پیامی، درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت. در پیام آیت‌الله آملی‌لاریجانی آمده است: ایشان سال‌های متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیت‌های نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری به شمار می‌آمدند و در سمت‌های مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نوشت: مرد بزرگی چشم از این جهان فروبست؛ روحانی عظیم‌القدری که از تلاش برای درهم شکستن چهره نفاق و انحراف نایستاد. آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت. سایر مسئولان، شخصیت‌ها و نهادهای مختلف نیز با صدور بیانیه‌هایی، درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفتند.

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، هیات دولت با صدور اطلاعیه‌ای، سه روز عزای عمومی و روز سه‌شنبه 21 دی را تعطیل عمومی اعلام و از ملت ایران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت کرد.

تسنیم هم نوشت: مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، فردا ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران برگزار می‌شود. حسین مرعشی از نزدیکان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم به تسنیم گفت: مراسم تدفین رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت در قم خواهد بود.

پیام تسلیت رئیس رسانه ملی

دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نیز به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است:

اناللّه و اناالیه راجعون

ارتحال یار دیرین امام(ره) و رهبری معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موجب اندوه فراوان گردید. بی‌شک نقش اساسی این مجاهد نستوه در مبارزه با رژیم ستمشاهی، شکل‌گیری و پیشبرد نهضت اسلامی به رهبری امام راحل و عظیم‌الشأن و همچنین خدمات ارزشمند ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های گوناگون سیاسی، هیچ‌گاه از سطور ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی و خاطره مردم انقلابی ایران محو نخواهد شد.این مبارز خستگی‌ناپذیر، عمر پربرکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام‌تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد و نقش بی‌بدیلی در به ثمر نشستن انقلاب و پویایی آن در عرصه‌ها و مقاطع گوناگون داشت.این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری(مدظلّه‌العالی)، ملت شریف ایران و بو‌یژه بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند تبارک و تعالی برای آن مجاهد بزرگ علو درجات را آرزومندم.

بازتاب بین‌المللی

مقامات کشورهای مختلف نیز در پیام‌هایی، درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفتند. به گزارش ایرنا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با انتشار پیامی در توییتر، رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت .

دراین پیام آمده است: از طرف یک میلیارد و 250 میلیون نفر از هموطنانم، عمیق‌ترین تسلیت‌ها را به مناسبت درگذشت هاشمی‌رفسنجانی به ملت ایران ابراز می‌کنم.

فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق هم درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت. سید عمار حکیم، رهبر ائتلاف ملی عراق هم درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، یار دیرین امام و رهبری را به محضر رهبر معظم انقلاب و خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تسلیت گفت.

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت هم در پیامی خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

شیخ نواف الاحمد الصباح، ولیعهد و شیخ جابر المبارک، نخست‌وزیر کویت نیز در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفتند.

مرد مبارزات سخت

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی فرد، مشاور رئیس مجمع و رئیس کمیسیون حقوقی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به همکاری طولانی مدتش با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی کسی بود که در دوره ریاست جمهوری به آن جایگاه عظمت داد و ریاست عالیه ایشان بر مجمع بی‌نظیر بود.

وی با بیان این‌که بنای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همواره بر کارجمعی و پرهیز از اعمال نظرات شخصی خود بود، افزود: سوابق انقلابی و مبارزاتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی منحصر به‌فرد بود. او از پیشتازان انقلاب بود و نامش با انقلاب و تاریخ ایران برای همیشه گره خورده است. عباسی‌فرد اظهار کرد: رابطه آقای هاشمی با امام قبل از علنی شدن مبارزات و اخبار و اطلاعاتی را که زیرکانه و هوشمندانه تقدیم امام می‌نمود و ماموریت‌هایی که پیش از همه و قبل از همه از جانب امام انجام داده را نباید فراموش کرد. وی تاکید کرد: آن روح بزرگ، مرد واقعی صحنه مبارزات سخت و روزهای نفسگیر انقلاب و جنگ بود و فقدانش جبران شدنی نیست.

شخصیتی مورد تحسین تاریخ

دکتر علیرضا شیخ‌عطار، دیپلمات پیشین کشورمان هم درباره شخصیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از قدیمی‌ترین پیشتازان انقلاب بود و از ویژگی‌های آن مرحوم در دوران انقلاب، پایمردی بر صحبت‌هایش و مقاومت در فشارها بود.

شیخ ‌عطار اظهار کرد: در دوره جنگ وقتی فرماندهی به وی تفویض شد، هیچ سابقه نظامی نداشت و با تیزهوشی مسائل را درک می‌کرد. فرماندهان جنگ پس از صحبت با آن مرحوم اعتماد به نفس می‌گرفتند و یادم هست در آن دوران وقتی خدمت ایشان می‌رسیدیم، ایده‌های خام را مطرح می‌کردیم و آن مرحوم به ما اعتماد به نفس می‌دادند که آن ایده را به ثمر بنشانیم. این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: درباره سهم ایشان در سیاست خارجی هم باید گفت که در دوره پس از جنگ و حتی قطعنامه، برخورد آیت‌الله هاشمی با خارجی‌ها به گونه‌ای بود که آنها تحت‌تاثیر قرار می‌گرفتند و تحسین می‌کردند. وی افزود: در دوره ریاست جمهوری نیز با تبعیت و هماهنگی با مقام معظم رهبری و ولایت پذیری در برابر بحران‌های اجتماعی و سیاسی ایستادند. شیخ‌عطار با بیان این‌که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در برخورد با کارشناسان همیشه از آنها در جهت آموختن، سوال می‌کرد، گفت: این مجموعه از ویژگی‌ها در هرکسی جمع باشد، این فرد مورد تحسین تاریخ خواهد بود و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چنین بود.

نگاهی به کارنامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت 18 عصر دیروز به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد و با وجود تلاش پزشکان و انجام اقدامات پزشکی در ساعت 19 و 30دقیقه، دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سوم شهریور 1313 شمسی در رفسنجان به دنیا آمد. وی در سنین نوجوانی برای تحصیل علوم حوزوی به قم رفت و در حوزه علمیه زیر نظر آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و محمدحسین طباطبائی علوم دینی را فرا گرفت. از زمان آغاز نهضت اسلامی و انقلابی مردم ایران به رهبری امام خمینی وی به نهضت پیوست و به مخالفت با رژیم شاهنشاهی پرداخت. وی بعد از پیروزی نهضت از سوی امام به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی درآمد و در مراسم سوگند نخست‌وزیری مهدی بازرگان، متن حکم امام را قرائت کرد. همچنین او در تاسیس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی نقش داشت و مدتی در سمت معاونت و سرپرستی وزارت کشور به ایفای نقش پرداخت. او بعد از موفقیت در کسب کرسی خانه ملت در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین رئیس مجلس بعد از انقلاب انتخاب شد.

فعالیت به عنوان یکی از ائمه جمعه موقت تهران، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، جانشینی فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس، دو دوره ریاست‌جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت و عضویت در مجلس خبرگان و ریاست این نهاد از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشت. مجموعه فعالیت‌های سیاسی و تاثیرگذاری او در بسیاری از تحولات سیاسی به گونه‌ای بود که بسیاری از ناظران سیاسی او را جزو بانفوذترین شخصیت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها