معرفی برخی افزونه‌های مفید برای فایرفاکس

روبـاه و افزونـه‌هایش

امروزه انتخاب میان مرورگرها عملا در دو گزینه‌ خلاصه می‌شود: کروم یا فایرفاکس. اگر بخواهیم از دیدگاه سرعت یا دیگر مسائل فنی به این دو مرورگر محبوب نگاه کنیم، هر کدام دارای مزایا و معایبی متفاوت هستند. اما ابزار اصلی روباه آتشین در مقابل گوگل چیزی نیست جز افزونه‌های فراوان آن.
کد خبر: ۹۸۷۳۴۷

در میان دریای افزونه‌های گوناگون فایرفاکس آنقدر موارد مفید و کاربردی وجود دارد که هر کاربری در هر سطحی بتواند به کمک آنها تجربه‌ بهتری از وبگردی و اینترنت داشته باشد. سعی می‌کنیم تعدادی از این افزونه‌های جالب و کارآمد را معرفی کنیم.

Adblock Plus؛ مبارزه‌گر

این ابرقهرمان افزونه‌های فایرفاکس محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و نزدیک به 17میلیون کاربر آن را روی مرورگرشان نصب کرده‌اند.

Adblock Plus همان‌طور که از نامش پیداست، یک هدف دارد: ایستادن در مقابل تبلیغات؛ تبلیغات آزاردهنده‌ای که همه‌ ما در سایت‌های مختلف- چه به‌صورت popup و چه به‌صورت بنرهای فلش- در معرض آنها قرار گرفته‌ایم. این افزونه با الگوریتم‌های قدرتمندش قادر است درصد زیادی از این تبلیغات را از مقابل دیدگان شما بردارد و آرامش را به وبگردی شما بازگرداند.

البته در سال‌های اخیر، دعوا میان تولیدکنندگان محتوا و ابزارهای حذف تبلیغات بر سر در‌آمدزایی سایت‌ها بالا گرفته و عجیب نیست با سایتی برخورد کنید که شما را از مشاهده‌ محتوایش محروم کند تا زمانی که به تبلیغات آن اجازه‌ نمایش بدهید. Adblock برای این موارد گزینه‌ای را در اختیار شما قرار داده تا حذف تبلیغات را فقط برای یک صفحه یا یک سایت متوقف کنید.

FlashGot؛ مستخرج

افزونه‌ FlashGot Mass Downloader نامی شبیه نرم‌افزار مدیریت دانلود Flashget دارد، ولی با آن متفاوت است. این افزونه در فهرست محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس کمی پایین‌تر از بعضی دیگر قرار گرفته است، اما با بیش از 700 هزار کاربر یک افزونه‌ فوق‌العاده به شمار می‌آید. این افزونه آن‌قدر کاربردی است که مطمئن باشید با استفاده از آن مشتری دائمش خواهید شد!

کارکرد FlashGot را می‌توان در دو مرحله معرفی کرد: استخراج لینک دانلود فایل‌های چندرسانه‌ای و فرستادن لینک‌ها به نرم‌افزارهای مدیریت دانلود.

در فاز نخست، برای مثال هنگامی که در صفحه کلیپ یا آهنگی در حال پخش است، فلش‌گات به‌طور خودکار لینک‌ دانلود آن را استخراج می‌کند که با یک کلیک بتوانید دانلودش کنید. علاوه بر این، با استفاده از فلش‌گات می‌توانید تمام لینک‌های صفحه را یکجا داشته باشید! برای استفاده از فاز دوم کافی است در تنظیمات فلش‌گات، نرم‌افزار مدیریت دانلودی را که استفاده می‌کنید انتخاب و از آن به بعد براحتی و از طریق این افزونه هر لینکی را به کمک نرم‌افزار دلخواهتان دانلود کنید.

DownThemAll؛ دانلودگر

نکته‌ای که DownThemAll از شما می‌پرسد این است: چرا باید از نرم‌افزارهای مدیریت دانلود استفاده کرد وقتی می‌توان همان قابلیت‌ها را در داخل خود مرورگر داشت؟ و این سوال خوبی است! شما از یک نرم‌افزار مدیریت دانلود چه انتظاراتی دارید؛ دانلود باشتاب (Accelerated)، صف‌بندی فایل‌ها برای دانلود، تنظیم سرعت، حتی زمان‌بندی (Schedule)؟ خیالتان را راحت کنم، افزونه DownThemAll همه‌ اینها را دارد به اضافه‌ چیزهای دیگر!

یکی از مهم‌ترین مزایای این افزونه آن است که برای دانلود با سرعت بالا نیاز به نصب نرم‌افزار ندارید و با نصب DownThemAll در فایرفاکس‌تان می‌توانید براحتی با یک کلیک، لینکی را برای دانلود به آن بفرستید، بدون این‌که حتی نیاز به باز کردنش داشته باشید. این افزونه با فلش‌گات هم ترکیب خوبی می‌سازد. هرچه باشد بیش از یک میلیون نفر از این افزونه در مرورگرشان بهره می‌برند!

Reload Plus؛ بازنگر

یکی دیگر از بنیادی‌ترین اعمالی که در هر مرورگری انجام می‌شود، رفرش یا بارگذاری دوباره‌ صفحات است. ممکن است با خود فکر کنید این عمل آن‌قدر عادی است که چگونه می‌توان آن را بهبود داد؟ افزونه‌ Reload Plus برای پاسخ به همین پرسش ایجاد شده است! آن هم براحتی یک کلیک راست روی دکمه‌ رفرش.

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که محتوای صفحه پس از refresh عادی تغییر نکند. در این‌گونه مواقع باید علاوه بر انجام این عمل، مرورگر را هم مجبور کنید محتوای کش‌شده (cached) از صفحه را پاک و همه چیز را دوباره دریافت کند. Reload Plus این عمل را برای یک tab و همچنین همه‌ تب‌ها در اختیار شما می‌گذارد. از قابلیت‌های دیگر این افزونه می‌توان به مواردی چون بارگذاری دوباره‌ تصاویری که بدرستی بارگذاری نشده‌اند و تعیین بازه‌ زمانی برای بارگذاری خودکار تب‌ها اشاره کرد.

All-in-One Sidebar؛ تجمیع‌گر

برخی‌ کاربران علاقه‌ چندانی به افزونه‌هایی که محیط فایرفاکس را تغییر می‌دهد ندارند، اما این افزونه از جمله مواردی است که وقتی آن را نصب و استفاده کنید، با خود می‌گویید چرا فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض آن را تعبیه نکرده است!

افزونه‌ All-in-One Sidebar یک نوار کناری به فایرفاکس شما اضافه می‌کند (راست یا چپ) که همان‌طور که از نامش مشخص است، همه‌چیز در آن قرار می‌گیرد؛ از فهرست دانلود‌ها بگیرید تا بوک‌مارک‌هایتان، تقریبا هر قسمت از مرورگر را می‌توانید از طریق این نوار در دسترس داشته باشید. همچنین افزونه‌های دیگری نیز می‌توانند با کمک گرفتن از این نوار، محتوای خود را در داخل آن به نمایش بگذارند. اگر نگران فضای صفحه‌ مرورگرتان هم هستید، باید بگویم یکی از نقاط مثبت AiO Sidebar این است که در حالت بسته فضای بسیار کمی از صفحه‌ را می‌گیرد که خیلی اوقات اصلا متوجه حضورش در کنار صفحه نخواهید شد.

Google search link fix؛ مصحح

احتمالا برایتان پیش آمده بخواهید لینکی را از نتایج گوگل کپی کنید، ولی متوجه شوید آن چیزی که کپی می‌شود، لینک اصلی سایت نیست، بلکه عملا لینکی از خود گوگل است که پس از بارگذاری صفحه به لینک صفحه تبدیل می‌شود. لینکی که با نگهداشتن مکان‌نمای ماوس روی لینک می‌بینید نیز به همین صورت است.

کار این افزونه همان‌گونه که از اسمش پیداست، تصحیح این اثر است. به همین سادگی و به همین خوشمزگی! این افزونه را نصب کنید و پس از آن با خیال راحت لینک‌های مستقیم را از جست‌وجوی گوگل دریافت کنید. وجه مثبت دیگر این افزونه این است که جلوی ردگیری کلیک‌های شما را به‌وسیله گوگل می‌گیرد.

2 نکته‌ کلی در مورد افزونه‌های فایرفاکس

افزونه‌های فایرفاکس را از دو راه می‌توانید به مرورگرتان بیفزایید:

راه اول از طریق خود سایت افزونه‌ها به آدرسhttps://addons.mozilla.org است
که در آن می‌توانید افزونه‌ها را جست‌وجو کنید یا فهرست افزونه‌های محبوب یا بر اساس موضوع را ببینید. راه دیگر، قسمت
Add-ons در داخل منوی اصلی فایرفاکس است که دقیقا همان سایت را برای شما نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید براحتی افزونه‌ای را جست‌وجو و نصب کنید.

همچنین به این نکته دقت کنید که در مقابل برخی افزونه‌ها عبارت Requires Restart درج شده که به‌این معناست که پس از نصب برای فعال‌ شدن این افزونه باید مرورگرتان را ری‌استارت کنید. دیگر افزونه‌ها، بلافاصله پس از نصب در فایرفاکس، فعال و قابل استفاده هستند.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها