ترکیه شاهد حملات بیشتری خواهد بود

ترکیه در یک‌سال گذشته شاهد وقوع حملات تروریستی متعددی بوده که حمله بامداد یکشنبه به یک کلوب شبانه در استانبول را باید یکی از تازه‌ترین نمونه‌هایش دانست‌. در زمینه علل و پیامدهای این نوع از حملات بر وضعیت امنیتی ترکیه با دکتر سیدرضا میرطاهر، کارشناس بین‌الملل گفت‌وگو شده است که می‌خوانید:
کد خبر: ۹۸۵۲۶۲

حمله مسلحانه به کلوب شبانه در استانبول، با توجه به این که این شهر در آستانه سال نوی میلادی از بالاترین سطح هشدار امنیتی برخوردار بود، ضعف نظام امنیتی و اطلاعاتی ترکیه را نشان نمی‌دهد؟ تا چه حد این حادثه را می‌توان پیامد پشتیبانی این کشور از گروه‌های مختلف تروریستی دانست؟

حمله تروریستی به کلوب شبانه استانبول حکایت از این دارد که عملکرد ترکیه در سال‌های اخیر مبنی بر حمایت و پشتیبانی از گروه‌های مختلف تروریستی ازجمله داعش و النصره به منظور آتش‌افروزی در سوریه و عراق اکنون دامنگیر خود این کشور شده است. در خبرها گفته شده بود افرادی که اقدام به حمله به این کلوب کرده‌اند به زبان عربی صحبت می‌کردند و این مساله دخیل بودن گروه‌های تکفیری در این حادثه را قطعی‌تر می‌کند‌. ما در حال حاضر با پدیده نسبتا جدیدی رو‌به‌رو هستیم به نام «گرگ‌های تنها». این پدیده به این معنی است که عناصر تروریست به صورت انفرادی یا در گروه‌های دو تا سه نفره اقدام به طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای حملات تروریستی و انتحاری در نقاط مختلف می‌کنند. این موضوع از لحاظ امنیتی تبعاتی ویژه به‌همراه دارد؛ زیرا نیروهای پلیسی و اطلاعاتی با توجه به خصوصیت خود به صورت واکنشی عکس‌العمل نشان می‌دهند و درعوض این تروریست‌ها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند‌. نتیجه آن که نیروهای امنیتی از اقدام موثر در زمینه پیشگیری از این حملات ناتوان می‌مانند. ما شاهدیم که در حمله اخیر به استانبول مامور پلیسی که از این کلوب حفاظت می‌کرد در ابتدای عملیات توسط تروریست‌ها کشته می‌شود. این حمله شاید مقدمه‌ای باشد برای شروع حملات بیشتر در آینده، نه فقط در ترکیه بلکه در سایر کشورهای اروپایی که از گروه‌های تروریستی پشتیبانی می‌کردند.

با توجه به انجام حملات مکرر تروریستی در ماه‌های اخیر در ترکیه، این کشور چه راهکاری برای پیشگیری از این اتفاقات یا کاهش آن دارد؟

باید به این نکته توجه کرد که مورد اخیر کلوب شبانه اولین و آخرین اقدام تروریست‌ها نیست. ترکیه دست‌کم از یک‌سال گذشته به طور مکرر شاهد وقوع حملات تروریستی بوده است. در این مدل از حملات، ابتکار عمل در دست تروریست‌هاست و نقش‌آفرین اصلی آنها هستند و دولت‌ها از لحاظ امنیتی و پیشگیری در موضع انفعالی قرار می‌گیرند. مدیریت و کنترل برای پیشگیری از این اتفاقات شاید غیرممکن به نظر برسد.

گفته می‌شود داعش در این حمله نقش آفرین بوده است. آیا عملیات ترکیه در شهر الباب برای بیرون راندن این گروه تروریستی از این شهر در انجام حملات اینچنینی تاثیر داشته است؟

مسلما گروه تکفیری داعش سعی می‌کند از طریق عناصر انفجاری و انتحاری، نارضایتی خود را از عملکرد ترکیه بخصوص در زمینه انجام عملیات نظامی برای تصرف شهر الباب در شمال حلب نشان بدهد و به نوعی انتقام‌گیری کند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده،‌ ترکیه شاهد وقوع حملات تروریستی بیشتری از این نوع باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها