تحقیقات نشان داده است، آموزش موسیقی به کودکان ارتباطات مغزی بیشتری فراهم می‌کند، اما فایده ارتباطات مغزی چیست؟ ارتباطات مغزی بیشتر، یعنی عملکرد بهتر فرد در تمام عمر و عکس آن ارتباطات مغزی کمتر، بروز اختلالات خاص و بروز مشکلات ارتباطی را به دنبال دارد. برای مثال، کودکان مبتلا به اوتیسم (اختلال درخود فروماندگی) به دلیل کم شدن ماده سفید مغزشان در ناحیه پیشانی در ارتباط برقرار کردن با دیگران و شکل دادن روابط با آدم‌ها و نیز به کاربردن زبان و مفاهیم انتزاعی مشکل دارند.
کد خبر: ۹۸۴۷۱۳

کم شدن ماده سفید در مغز کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیز دیده می‌شود؛ نقصی که می‌تواند بر موفقیت کودک در مدرسه و روابطش تاثیر بگذارد. گروهی از دانشمندان با آموزش موسیقی به کودکان به مدت 9 ماه و اسکن مغز آنها متوجه شدند، نه تنها آموزش نواختن یک ابزار موسیقی به کودکان سالم، باعث رشد و تقویت ماده سفید مغز می‌شود، بلکه این آموزش برای کودکانی که از اختلالات اوتیسم و بیش فعالی ـ نقص توجه نیز رنج می‌برند، تاثیرات سودمندی داشته است.

اما ماده سفید چیست؟ ماده سفید، محل قرار گرفتن رشته‌های عصبی نرون‌هاست یعنی بخشی از سلول عصبی که برای ارتباط با بخش‌های دیگر مغز از هسته اصلی سلول گسترده شده و با دیگر رشته‌های عصبی ارتباط برقرار می‌کند. هر چه تعداد ارتباطات بیشتر باشد، یعنی مغز عملکرد بهتری دارد. آموزش نواختن یک ابزار موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا ارتباط‌های جدیدی در مغز ایجاد کند و او را در تمام عمرش در سطح عملکرد بهتری قرار دهد. طبق تحقیقات جدید ارائه شده در آمریکا، ابزار‌های موسیقی،‌ تحریک کننده مسیرهایی هستند که ممکن است حتی به پیشگیری از اختلال اوتیسم و اختلال نقص توجه و بیش فعالی کمک کند. اگر چه هنوز مشخص نشده، چگونه این الحان خوش چنین تاثیری را ایجاد می‌کنند.

در این تحقیق، از مغز 23 کودک پنج تا شش سال اسکن به عمل آوردند. این اسکن یک بار قبل و مجددا 9 ماه پس از آموزش موسیقی انجام شد. پس از 9 ماه تمرین موسیقی، اسکن مغزی نشان داد، مقدار ماده سفید در ناحیه پیشانی در 23 کودک افزایش یافته است. وقتی که کودک تمرین موسیقی می‌کند، مغزش درگیر وظایف خاصی است. این وظایف شامل شنیدن، حرکت، شناخت، هیجان و مهارت‌های اجتماعی است. به نظر می‌آید این وظایف سبب تقویت نواحی مختلف مغز و نیز همکاری بیشتر بین دو نیمکره مغزی می‌شود.

منبع: IFLScience

فاطمه موسوی بصیرت

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها