با محمد الهی بازیگر سریال معمای شاه

به پیشکسوتان بیشتر توجه کنیم

محمد الهی، بازیگر ارزنده خراسانی و تلویزیون، سینما و تئاتر در اواخر دهه 30 در شهر مشهد متولد شد.
کد خبر: ۹۷۱۷۵۰

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری است. الهی، جایزه بهترین بازیگر مرد دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر برای نمایش «شنا در آتش» را در کارنامه دارد و در طول سه دهه دوران بازیگری‌اش نقش‌های متفاوت و خوبی بازی کرده است.گشت ویژه، گشت ارشاد2، شهرزاد، ماه وش، امام علی(ع)، زمزمه، شیخ مفید، پایتخت3، آژانس دوستی و مسیج از کارهای ماندگارش است. بازی محمد الهی در سریال معمای شاه در نقش سپهبد ناصر مقدم این روزها از شبکه اول و تماشا در حال پخش است. با محمد الهی در باره فعالیت‌هایش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

در دهه‌های اخیر هنرمندان خراسانی از قبیل محمد مطیع، برادران ارجمند، برادران کیانیان، بیژن امکانیان، رضا عطاران، حامد بهداد و... در سطح اول بازیگری ایران درخشش داشته‌اند...

بله، از خطه خراسان بزرگان زیادی وارد عرصه هنری شده اند اساسا خراسان خطه هنرمندپروری است که جوان‌های مستعد زیادی در سال‌های متمادی در بازیگری، شعر و موسیقی و... تربیت کرده و این هنرمندان درخشش زیادی در سطح کشور و دنیا داشته‌اند. به برکت وجود امام رضا(ع) همواره خراسانی‌ها تلاش کرده‌اند که با جدیت در تمام کارها و فعالیت‌ها حضور داشته باشند و وجود پر برکت ایشان قطعا منشأ خیرات زیادی بوده، البته شرایط در این سال‌ها کمی تفاوت پیدا کرده و دیگر نهادهای هنری دولتی مثل وزارت ارشاد آن حمایت و پشتیبانی لازم را از هنر انجام نمی‌دهند و به پیشکسوتان هم کمتر توجه می‌شود. در حالی که انتظار داریم بیشتر از این مورد توجه قرار بگیریم. هر کدام از نام‌هایی که اشاره کردید دلالت بر این مساله دارند که خراسان خطه مستعدی برای فعالیت‌های هنری است. جوان‌ها برای دور شدن از معضلاتی نظیر اعتیاد نیاز دارند که مورد حمایت جدی قرار بگیرند و جذب فعالیت‌های هنری و فرهنگی بشوند.

فعالیت شما به عنوان بازیگر در سال‌های بعد از انقلاب روند جدی به خود گرفت؟

من و زنده‌یاد رضاسعیدی گروهی تشکیل دادیم که بعد از انقلاب اولین گروه نمایشی بود با مضمون انقلابی که تئاتری روی صحنه اجرا کرد. گروه ما نمایش نهضت سربداران زنده‌یاد دکتر علی شریعتی را با استقبال خوب مردم روی صحنه برد . این نمایش درست در بحبوبه پیروزی انقلاب و زمستان سال 57 اجرا شد.

این روزها سریال معمای شاه با بازی شما در حال پخش است. بازی در کارهای تاریخی برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

من در معمای شاه نقش سپهبد ناصر‌مقدم را بازی کردم که نقش جذاب و متفاوتی بود. کار تاریخی بازی کردن دشواری‌های خاص خودش را دارد و بازیگر باید با دقت به نقش نزدیک شود و با تلفیق واقعیت و جذابیت‌های نمایشی نقش را ایفا کند و در ضمن باید برای ایفای نقش تاریخی تمرینات زیاد بدنی و جسمی برای بازی در صحنه‌های اسب‌سواری یا شمشیر‌بازی انجام داد. نقش‌های رئال را خیلی راحت می‌توان بازی کرد، چرا که مابه‌ازای یک دکتر یا مهندس را خیلی به راحتی می‌توانید در جامعه پیدا کنید.

از نظر شما سپهبد ناصر مقدم شخصیت خاکستری است یا منفی؟

من خاکستری دیدمش. زیرا او بعد از تیمسار نصیری به عنوان آخرین مهره پهلوی روی کار آمد و قصد از انتصابش این بود که سیاست اعتدال را در پیش بگیرد و خشونت را کمتر کند و به نوعی با انقلابیون بتواند ارتباط برقرار کند.

چقدر از این شخصیت شناخت داشتید؟

در ابتدا شناختی نداشتم. اما موقعی که قرار شد نقشش را بازی کنم رفتم مطالعه و تحقیق و پژوهش کردم و متوجه شدم که شخصیت چندلایه‌ای دارد و با کمک گریم خوب شهرام خلج تلاش کردم به چهره واقعیش نزدیک بشوم.

در هفته نیروی انتظامی در سریال گشت ویژه هم بازی کردید.

بله، در این سریال در قالب یک نقش منفی و رئیس باند خلافکاران بازی کردم که اثر جذاب و خوبی از کار درآمد و مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت.

جنس بازی شما به گونه‌ای است که هم می‌توانید نقش‌های مثبت وپدر خانواده و هم نقش‌های منفی و خاکستری را بازی کنید.

یک بازیگر باید بتواند همه نوع نقشی را بازی کند و برای من نقش منفی یا مثبت ملاک اصلی برای قبول یک نقش نیست. بلکه باید اثرگذار و دارای شناسنامه و هویت باشد. از طرفی تجربیات سال‌های بازیگری به من ثابت کرده که ایفای نقش‌های منفی جای کار و مانور بیشتری دارد. ایفای درست و قابل باور نقش‌های مثبت بستگی زیادی به تبحر و تجربه بازیگر دارد تا بتواند آن را درست به مخاطب عرضه کند. یادم می‌آید در دهه 60 سریال تاریخی روایت عشق به کارگردانی زنده‌یاد انوشیروان ارجمند را بازی می‌کردم و یکی از سریال‌هایی بود که تمام بازیگرانش به جز علی اوسیوند، مشهدی بودند و نقش مثبتی که بازی کردم واقعا اثرگذار بود.

کدام‌یک از نقش هایتان برای مردم در کوچه و خیابان بیشتر ماندگار شده است؟

بازی‌ام در سریال کت جادویی به کارگردانی محمد‌حسین لطیفی و بازی بهزاد فراهانی و رامبد جوان خیلی مورد توجه مردم قرار گرفت در این سریال نقش شهریار را بازی می‌کردم. سریالی که به قول تلویزیونی‌ها کوچه خلوت کن بود. این سریال در 26 قسمت و بیش از 30 لوکیشن در مدت سه ماه فیلمبرداری شد.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها