چرا بعضی زنان بیشتر به مد اهمیت می دهند؛

همه ما انتظار داشتن ظاهری آراسته و مطلوب را داریم . برخی افراد از این ظاهر رضایت دارند و برخی دیگر ناراضی هستند. توجه به ظاهر امری طبیعی و قابل درک است.
کد خبر: ۹۶۲۸۸

زیبایی در تمام شرایط اجتماعی تاثیر خوبی بر ذهن بیننده می گذارد.افراد در درون خود همواره فکر می کنند که «آنچه زیباست اصولا" خوب است».
پس از فردی که ظاهر خوبی دارد انتظار دارند که ویژگیهای شخصیتی مثبتی نیز داشته باشد.شاید ایجاد مد نیز از همین فطرت انسان و میل او به زیبایی ناشی شده است.
زیبایی در تمام شرایط اجتماعی تاثیر خوبی بر ذهن بیننده می گذارد.
مساله مد چیزی است که در قرن حاضر تمام جوامع به نوعی با آن روبه رو هستند. اما انچه بیشتر اهمیت دارد این است که برخی افراد که بیشتر آنان جوانان هستند در پرداختن به مد زیاده روی می کنند؛آیا مد لازم و پرداختن به آن طبیعی است؛ یا اینکه آیا مد در بخشی از زندگی وارد می شود یا باید تمام جنبه های جسمی - روحی و شخصیتی فردر ا در کنترل داشته باشد؛ در هر جامعه ای مد های گوناگونی ارائه می شود.
برخی افراد با توجه به میل به زیبایی سعی می کنند به گونه ای از ان بهره مند شوند که نه تبدیل به یک مصرف کننده بدون چون و چرا برای تولید کنندگان مد شوند و نه اینکه با پیروی از برخی مدها که مناسب با شخصیت و دید گاه ارزشی شان نیست انسان بودن خود را زیر سوال ببرند.
برخی دیگر صرفنظر از اینکه این مد هیچ تناسبی با آنها ندارد و حتی از نظر ظاهری نیز هر بیننده ای را دفع می کند به آن می پردازند. به راستی علت این امر در کجاست؛
آیا وظیفه دولتهاست تا بینش مناسب را به اجبار به ذهن و روح مردم تزریق کند یا محیط خانواده؛
تحقیقات روانشناسی زیادی هستند که نشان می دهند افرادی که مرتب در پی دنباله روی از مدهای گوناگون هستند به واقع شخصیت با ثبات و استواری ندارند.
چنین افرادی از عزت نفس بالایی نیز برخوردار نیستند و عموما" در خانواده آن طور که باید و شاید توجه و محبت دریافت نکرده اند.
البته توجه داشته باشید که قصد ما محکوم کردن کسی نیست و تنوع در رنگ و ظاهر انسان و حتی لوازم بد نیست. اما در این بخش به افرادی می پردازیم که بدون تفکر و تدبر به هر مدی تن در می دهند.
تحقیقات حاکی از آن است که خانمها بیشتر از آقایان به ظاهر خود اهمیت می دهند و تمایل دارند از آنچه در آیینه می بینند لذت ببرند.
در حدود 7تا 8مورد از هر 10زن از آنچه در آیینه می بینند رضایت کاملی ندارند.جالب است بدانید که مردان از آنچه در آیینه می بینند رضایت بیشتری دارند. البته این به دلیل آن است که مردان تصور مثبت تری نسبت به زنان از خود دارند.حتی برخی از آقایان خود را بهتر از آنچه هستند می بینند.
زنان بیشتر از مردان به واسطه ظاهرشان مورد قضاوت قرار می گیرند و استانداردهای زیبایی زنان بسیار فراتر از مردان است و مرتب می خواهند ایده آل باشند. و دلیل دیگر اینکه زنان برون گرا تر هستند و نظر دیگران نسبت به خودشان را بسیار مهم تر از مردان تلقی می کنند.
بنابراین چنانچه زمینه های درونی استواری در وجودشان نباشد راحت تر به راههای گوناگون از مد دنباله روی می کنند.
حال تصور کنید چنین فردی در محیط خانواده با بی توجهی اعضا مخصوصا والدین رو به رو شود. بدیهی است که او سعی خواهد کرد که این حس طبیعی تمایل به تایید و تحسین را به نوعی ارضا کند.تصور کنید که این فرزند خانواده دختر باشد.
با توجه به حساسیتها و ویژگیهایی که برای خانم ها ذکر شد این تهدید به مراتب جدی تر خواهد بود. و صدماتی که به روح او خواهد رسید نیز شدیدتر. البته پسران نیز به این مورد واکنش نشان می دهند. اما در بسیاری از موارد واکنش آنها تهاجمی - پرخاشگرانه - انتقام جویانه یا توام با میل به جاه طلبی است.
بسیاری افراد در چنین وضعیتی به دنبال افزودن به دانش و علم خود هستند و از ان به عنوان دستمایه ای برای ارتقای شخصی و مورد توجه بودن در جامعه استفاده می کنند.برخی افراد نیز این راه را نه تنها دشوار می بینند بلکه آن را جزو اهداف طولانی مدت بر شمرده و خواهان راهی سریع و ساده برای ارضای موقتی این حس در خود هستند.
وقتی فردی از عزت نفس پایینی برخوردار باشد حاضر است به هر نوع ممکن از وجودش استفاده نماید تا به اهداف کوچک و بزرگش دست یابد. اما وقتی چیزی از وجود روحی و معنوی و حتی در مواردی علمی هم ندارد ساده ترین راه برای ارائه به منظور جلب توجه حتی از راه منفی ارائه اشکال متفاوتی از ظاهر ش است.
به عبارت دیگر وقتی نوجوانی در منزل با سخت گیری یا بی توجهی بیش از حد والدین رو به رو می شود و هنوز درک متعالی ازوجود خود را نیز ندارد تمایل پیدا می کند که یا به منظور انتقام از والدین و ابراز خود به نوعی دیگر و یا با مطرح کردن خود حتی به گونه ای که یک رهگذر که هیچ ارزشی برای وی ندارد لحظه ای به ظاهر و لباس او نگاه کند جلب توجه کند.
تا شاید محبتی را که همواره در جستجوی آن است بتواند در یافت کند. بدین ترتیب هم بدیهی است که افرادی با نیتهای غیر انسانی و اخلاقی سعی خواهند کرد با توجه کاذب احساسات او را به بازی گرفته و در موارد ضررهای جبران ناپذیری به وجود و روح وی وارد کنند.
البته در این میان فقط مسوولیت متوجه خانواده نیست. در حال حاضرشاید به واسطه شکاف طبقاتی ملموس بسیاری از جوانان دچار رفاه زدگی شده اند و به دنبال الگوهای جدیدی هستند.
برخی افراد نیز کورکورانه از این الگوها پیروی کرده و مانند عروسکی شده اند که هر لباس و ظاهری را بدون چون و چرا می پذیرند.
و فقط با ظاهر خود قصد برقراری ارتباط اجتماعی را دارند زیرا افق دیدشان به حدی محدود شده که زاویه ای باز تر از ظاهر و رنگ و جسم را نمی بیند.

سحر کمالی فر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها