جام‌جم از ضرورت نظارت بر بازار مواد خوراکی گزارش می‌دهد

تکاپوی بازار درآستانه محرم

هرسال با نزدیک شدن ایام محرم و آماده شدن هیات‌ها و تکایای عزاداری برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم سالار شهیدان، سازمان‌ها و نهادهای مختلف درباره تأمین کالاهای اساسی موردنیاز این مراسم مثل برنج، روغن، گوشت، حبوبات، چای، قند و شکر دست‌به کار می‌شوند. این درحالی است که در طول سال‌های گذشته شاهد عملی نشدن برخی وعده‌ها برای تنظیم بازار بوده‌ایم و سرانجام نه‌تنها قیمت اقلام کالاهای اساسی روبه افزایش گذاشته، بلکه برخی اجناس هم دچار کمبود شده‌اند که توزیع برنج تاریخ مصرف گذشته شاهد مثال آن بوده است.
کد خبر: ۹۵۰۸۳۴

به نظر می‌رسد در سال جاری افزایش قیمت برنج، شکر و حبوبات، مهم‌ترین نگرانی برای تنظیم بازار ماه محرم باشد. این درحالی است که دیروز علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا از برنامه دولت برای توزیع 30 هزار تن برنج خارجی توسط شرکت بازرگانی دولتی به نرخ مصوب دولتی در استان‌های مختلف به مناسبت محرم خبر داد.

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر نیز دیروز خبر داد که با واردات 195 هزار تن شکر تا پایان شهریور، مشکل گرانی شکر تقریبا حل شده و قیمت خرده‌فروشی این کالا که در ماه گذشته به 4000 تومان هم رسیده بود، ‌اکنون به 2900 تا 3000 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اغلب اصناف و واحدهای تولیدی کالاهای اساسی مربوط به ایام محرم معتقدند فاصله موجود میان تولید و مصرف یا همان نظام توزیعی کشور دچار مشکلاتی است و مجال ورود سودجویان برای سوداگری در ایام خاصی مثل محرم، همچنان وجود دارد.

وعده دولتی‌ها

از طرفی، حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آمادگی کامل دولت برای تأمین و کنترل بازار کالاهای اساسی در ایام محرم به خبرنگار ما گفت: کالاهای اساسی بخصوص گوشت مرغ و گوشت قرمز در بازار و انبارها و مراکز تولید و عرضه آن‌قدر موجود است که اجازه نمی‌دهیم هیچ خللی در قیمت ایجاد شود.

وی در ادامه با تاکید بر افزایش رصد بازار برای جلوگیری از هرگونه کمبود در این ایام افزود: با توجه به این‌که انواع گوشت اکنون در بازار بسیار فراوان است و همین نکته عاملی در کاهش قیمت بوده فعلا نیازی نیست شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، مرغ منجمد یا گوشت یخی گاو را وارد بازار کند، هرچند در زمینه تولید کالاها نباید فقط به دنبال کاهش قیمت باشیم؛ بلکه باید قیمت، اصولی و متعادل باشد تا هم تولیدکننده و هم خریدار هر دو منافع داشته باشند.

رکنی موجودی گوشت قرمز منجمد کشور را حدود 15 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: در زمینه تأمین گوشت قرمز نیز شرایط مناسبی داریم و با توجه به حجم گوشت گرم و دام زنده‌ای که در کشور وجود دارد و نیازهای مصرفی، احتمال افزایش قیمت بسیار ضعیف است. این مقام مسئول معتقد است؛ نوسان موجود در بازار فقط مربوط به دام سبک بوده و از آنجا که عید قربان و محرم تقریبا نزدیک به یکدیگرند، تقاضا برای خرید این نوع دام افزایش داشته و به دنبال آن قیمت نیز صعودی می‌شود که این به معنی کمبود در بازار نیست و نباید این نکته دستاویز سودجویی‌های برخی باشد.

رکنی با بیان این‌که قیمت خرید دام زنده از تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته بین 10 تا 12 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این عدد نامعقولی نیست، ضمن این‌که وجود حلقه‌های واسط بر شرایط بازار، بی‌تأثیر نیست و این ربطی به تولیدکنندگان ندارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تقاضا برای دام سبک در بازار بالا رفته که این مساله تغییراتی را در بازار ایجاد می‌کند، گفت: ما برای تأمین گوشت قرمز در بازار مصرف، هیچ مشکلی نداریم، ضمن این‌که 30 تا 35 درصد دام‌های عشایر در مناطق ییلاقی به سر می‌برند که بتدریج این دام‌ها نیز وارد بازار خواهند شد و عرضه بیشتر می‌شود.

افزایش قیمت ادامه دارد

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به جام‌جم گفت: طبق سنوات گذشته بنکداران با پیش‌بینی افزایش تقاضای خرید در محرم همواره برای تأمین نیاز بازار تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند، به صورتی که کالای موردنیاز را خریداری کرده و برای عرضه آماده می‌کنند. این درحالی است که حتی جهت ارائه خدمات، افزایش ساعات کاری را نیز در برنامه داریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها تصریح کرد: طی روزهای گذشته حبوبات با 25 درصد افزایش و برنج خارجی با 6‌درصد افزایش قیمت بیشترین و کمترین تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند، هرچند روغن نیز ممکن است پس از ایام محرم افزایش قیمت 20 درصدی را تجربه کند، اما اکنون این کالا افزایش قیمت نخواهد داشت. این مقام صنفی تاکید کرد: متاسفانه در ایران همه دست به دست هم می‌دهیم تا افزایش قیمت در برخی موارد حتی بیشتر از اصول خود صورت گیرد که دلیل اصلی آن دخیل نبودن اتحادیه‌ها برای تأمین و توزیع مایحتاج در بازار داخلی است، بنابراین لازم است مساله ریشه‌ای و با در نظر گرفتن این معضل برطرف شود.

بهانه‌ای برای واردات

حسین نعمتی، رئیس هیات ‌مدیره اتحادیه دامداران با تاکید بر پررنگ شدن حضور دلال‌ها طی ایام خاصی از سال در بازار مصرف به خبرنگار ما گفت: بازار کشور با توجه به ایام مذهبی و اعیاد کاملا قابل مدیریت و پیش‌بینی است، اما با وجود این‌که همه مسئولان و متصدیان اعلام می‌کنند در این ایام خاص هیچ مشکلی نداریم، دقیقا در بازار گرانی‌ رخ می‌دهد که شاهد مثال آن افزایش قیمت گوشت گوسفند طی یکی دو ماه اخیر است. وی افزود: به دلیل سوءمدیریت‌های موجود در هماهنگی نظام تولید و توزیعی کشورمان، این ایام فرصتی برای حضور پررنگ‌تر دلال‌ها و واسطه‌هایی شده که می‌توانند گاهی بازار را با مخاطره مواجه کنند و لازم است با کمی مدیریت حضور این افراد در نظام توزیعی قطع شود. این مقام صنفی با اشاره به قیمت‌های گوشت قرمز در بخش تولید گفت: تا چند روز پیش قیمت گوشت گوساله نر زنده 12 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفند نر زنده 14 هزار تومان بود، اما هرچه به سمت محرم نزدیک می‌شویم، می‌بینیم نوسان قیمتی روبه بالاست، درحالی که هیچ اتفاق خاصی نه در تولید افتاده و نه در توزیع؛ پس ردپای دلال‌ها برای سوءاستفاده از سفره‌های نذری کم‌کم در حال مشاهده شدن است.

دپوی دام زنده

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم درباره احتمال افزایش قیمت گوشت گوسفندی در ایام محرم به خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که طی دو یا سه ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌ایم، احتمال این‌که در ماه محرم هم افزایش قیمت داشته باشیم، زیاد نیست، اما نگرانی اصلی عرضه کم دام زنده است. وی افزود: امروز نمی‌توانیم بگوییم کمبود داریم و همین دلیل باعث افزایش قیمت شده، چون دام زنده به اندازه نیاز بازار وجود دارد، اما دلیل اصلی این است که دام زنده کم به بازار عرضه می‌شود و از آنجا که برخی سودجویان دام زنده را برای عید قربان، دهه محرم و اربعین حسینی دپو کرده‌اند، این موضوع عامل افزایش قیمت بوده است. این موضوع اکنون در میادین کاملا مشهود است و می‌بینیم دام زنده به اندازه نیاز بازار عرضه نمی‌شود.

فاصله تولید تا مصرف

عطاءالله حسن‌زاده، رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز ضمن تاکید بر کافی بودن مرغ در واحدهای تولیدی به خبرنگار ما گفت: در بخش تولید هیچ مشکلی نداریم و علی‌رغم تمام مشکلاتی که درباره تعیین قیمت وجود دارد، تولیدکنندگان با تمام تلاش برای تأمین کالاها اقدام کرده‌اند، اما مشکل اصلی در توزیع است. وی افزود: مشکل امروز بازار ایران نه مربوط به تقاضای محرم و نه مربوط به افزایش تقاضای اعیاد است، بلکه فاصله غیراصولی تولید تا مصرف باعث شده تا محلی برای سوداگری و سودجویی افراد ایجاد شود، اکنون در بخش‌های مختلف بخصوص در کالاهای اساسی این نکته کاملا قابل درک است. به عنوان مثال کافی است به این نکته توجه کنیم که مرغ در مرغداری به صورت زنده کیلویی4400 تومان فروخته می‌شود، اما در بازار این کالا با چه قیمتی به دست متقاضی می‌رسد؟

برای تنظیم بازار مشکلی نداریم

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دیروز با اشاره به سیاست‌های اتخاذشده برای تأمین کالاهای اساسی کشور در ایام محرم گفت: برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه محرم مشکلی نداریم و هیات‌های مذهبی در این ایام اقلام اساسی همچون برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز و روغن موردنیازشان را می‌توانند با نرخ مصوب دولتی تأمین کنند.

به گزارش ایرنا، حجتی افزود: این وزارتخانه پیش‌بینی‌های لازم برای تنظیم بازار ماه محرم را در اولویت برنامه‌ها قرار داده تا بتواند در این ایام از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها