خواننده‌ عرب‌زبان، «هیثم نور» از سرزمین صلح و زیتون می‌گوید:

تجربه‌ای متفاوت با مضمونی فراملی

قطعه‌ «بلد السلام و الزیتون» که به مناسبت روز جهانی قدس و به تولید شبکه‌ افق در سیما پخش شد، از ساخته‌های بهزاد عبدی، آهنگساز آثار معروفی چون اپرای مولوی، اپرای عاشورا، اپرای حافظ و فیلم‌هایی چون دهلیز، مزار شریف و سریال‌های مختار و تعبیر وارونه یک رویاست. این کار را هیثم نور، خواننده‌ عرب‌زبان خوانده و شعر آن نیز از شعرای معروف جهان عرب، نزار قبانی است. هیثم نور که سابقه‌ همکاری با آهنگسازانی همچون پیمان خازنی و غسان الرحبانی دارد، این‌بار تجربه‌ای متفاوت با مضمونی فراملی را با عبدی آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۴۰۹۲۵

اولین تجربه کار مشترک هیثم نور و عبدی، در فیلمی سینمایی به کارگردانی عطیه الدراجی، کارگردان نام آشنای عراقی است که در آن، هیثم نور، در تیتراژ پایانی فیلم خوانده است.

استقبال از کار بلد السلام و الزیتون در ایران در حدی بود که شبکه یک سیما را به گفت‌وگوی تلفنی با عبدی درخصوص شکل‌گیری آن واداشت. عبدی آغاز آن را دغدغه‌ مشترکش با خواننده‌ جوان و با استعداد، هیثم نور درخصوص مضامین و اشعار نزار قبانی با محوریت انسا‌ندوستی و صلح، قلمداد کرد. قطعه‌ «بلد السلام و الزیتون» یا سرزمین صلح و زیتون، بی‌شک آغازی برای ایجاد فضاهای پیوندی میان شعر و زبان عربی و موسیقی فارسی است که به زیبایی توسط خواننده‌ عرب‌زبان به اجرا درآمد و ویدئو‌موزیک آن نیز با حس و هوای آن تولید شد.

هیثم نور در این خصوص در صفحه‌ اینستاگرام خود نوشت: «موسیقی بلد السلام و الزیتون افتخاری است برای بنده که در کنار مردی بودم که مرا به دهه‌ 60 و 70 میلادی فضای هنری و موسیقی لبنان برد. بهزاد عبدی، بی‌شک آهنگسازی توانمند است. نمی‌توانم او را با الیاس الرحبانی و انیو موریکونه مقایسه کنم؛ چراکه الیاس الرحبانی، برای لبنان آهنگ ساخت و انیو موریکونه برای سینمای هالیوود. اما بهزاد عبدی، برای فرهنگ و زبانی غیر از زبان خود، اثری زیبا خلق کرد و نام خود را در میان موسیقیدانان آن فرهنگ جاودانه کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها