گزارش جام‌جم از نخستین جشنواره فیلم سلامت

از سلامت فکر تا سلامت جسم

چندی پیش نخستین دوره جشنواره ملی فیلم سلامت (1-5 شهریور) که به دبیری دکتر ابراهیم داروغه‌زاده و به منظور ارتقای سلامت عمومی جامعه در قالب نمایشی از آثار هنرمندان برپا شده بود، به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۳۸۹۷۸

آن طور که متولیان این جشنواره در فراخوان خود اعلام کرده بودند: «حق برخورداری از زندگی سالم، با کیفیت، اثربخش و توأم با طول عمر قابل قبول و با کمترین آسیب ناشی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها از اساسی‌ترین حقوق و وظایف افراد هر جامعه توسعه یافته نسبت به خود و دیگران بوده و البته از جمله بدیهی‌ترین مطالبات بحق از دولت‌هاست. بر این اساس یکی از برنامه‌های مهم نظام سلامت کشور، آگاه‌سازی و آموزش خودمراقبتی به افراد جامعه با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و درمان صحیح آنهاست».

در اختتامیه این دوره از جشنواره «لانتوری» مورد توجه داوران این جشنواره تخصصی قرار گرفت، پوران درخشنده برای فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به طور ویژه مورد تقدیر قرار گرفت و تهمینه میلانی هم برای «آتش‌بس» برنده جایزه شد. در طول روزهای برپایی این جشنواره هنرمندان و مدیران بسیاری درباره ضرورت توجه به سلامت و نقشی که هنر برای الگوسازی جامعه سالم دارد صحبت کردند که بخشی از آنها در ادامه پیش روی شماست.

بازنمایی نادرست بیماری در فیلم‌ها

آتنه فقیه‌نصیری، بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها به دلیل ابتلا به بیماری ام اس کمتر در قاب تصویر ظاهر می‌شود، ضمن اشاره به این نکته که به علت صحیح نبودن بازنمایی بیماری‌ها در رسانه نوعی ترس عمومی در جامعه به وجود می‌آید که صحت ندارد، توضیح می‌دهد: درباره فیلم‌هایی که بیماری خاصی را نشان می‌دهند، بجز «طلا و مس» چیز دیگری در ذهنم نیست. این فیلم مشکلات فردی را نشان می‌دهد که به ام‌اس مبتلاست، اما نشانه‌های این بیماری در بیماران مختلف، متفاوت است و فیلم تصویر کاملی از این بیماری ارائه نمی کند. به علت صحیح نبودن بازنمایی بیماری‌ها گاهی نوعی ترس عمومی در جامعه به وجود می‌آید که صحت ندارد.

سینما به افکار عمومی جهت می‌دهد

همایون ارشادی با اشاره به این که توجه به سلامت باید در اولویت‌های روزانه هر انسانی قرار بگیرد، تصریح کرد: بهتر است بدانیم که ثروت، آسایش، موفقیت‌های شغلی و... در برابر سلامت جسمی و روحی ما ارزش کمتری دارد. پس برنامه‌های کاری خود را به گونه‌ای سازمان‌بندی کنیم که به سلامتی هم توجه شود. یکی از رسانه‌هایی که می‌تواند اهمیت سلامتی را به مردم یادآوری کند، سینماست. این مدیوم به افکار عمومی جهت می‌دهد و چه‌ بهتر که این جهت‌دهی در زمینه اهمیت به سلامتی و زندگی سالم باشد.

اکثر کاراکترهای سینمایی سیگار می‌کشند

جمال شورجه، کارگردان سینمای ایران گفت: یکی از موارد مهم مربوط به حوزه سلامت مبحث اعتیاد است که متاسفانه در جامعه ما بسیار حاد شده است. اعتیاد مباحث مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین موارد آن، اعتیاد به سیگار است که در جامعه شیوع زیادی پیدا کرده و به وفور دیده می‌شود و متاسفانه اکثر کاراکترهای سینمایی در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود سیگار می‌کشند. توجه به مساله سلامت به صورت مستقل و موضوعی نشان‌دهنده حمایت جدی از طرف مسئولان ازجمله مسئولان بهداشتی و درمانی کشور است تا مقوله بهداشت عمومی توسط هنرمندان جدی گرفته شود.

اطلاع‌رسانی خوب رسانه ملی

رضا پورحسین، قائم‌مقام معاون سیمای رسانه ملی، با اشاره به تعامل صدا و سیما با جشنواره فیلم سلامت اظهار کرد: رسانه ملی سعی کرد این رویداد فرهنگی را بخوبی اطلاع‌رسانی کند و این اطلاع‌رسانی نسبت به جشنواره‌های دیگر از حجم مناسب‌تری برخوردار است. سلامت و امنیت دو نیاز اصلی آدم‌هاست و این دو نیاز اگر برآورده شود، آرامش همراه ما خواهد بود.

ساناز قنبری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها