طرح و شکل‌های نامتعارف مانتوها که این روزها در خیابان‌های شهر با چشم دیده و با نگاه دنبال می‌شوند هیچ رد و نشانی از تمدن و نجابت زن ایرانی را با خود ندارد.
کد خبر: ۹۳۸۲۲۴

طرح‌هایی ناپخته که روی پارچه پیاده می‌شود و با قیمت‌های من درآوردی سر از مزون‌ها و بعد کمد لباس ما درمی‌آورد. اما در کنار این طراحی‌های سطحی هستند عده‌ای که بدون حمایت و تنها با کمی خلاقیت تمام تاریخ را با ظرافت تمام روی تار و پود پارچه‌ها نقش می‌زنند و طرح‌هایی به این چشم‌نوازی برای تن پوش یک بانوی ایرانی رقم می‌زنند. حکایت تاریخی این مانتوها را با جزئیات بخوانید.

ایده گرفتن‌ و استفاده از المان‌های معماری شهرهای مهم دنیا در طراحی لباس، کیف و حتی زیورآلات از روش‌های نوینی است که این سال‌ها بشدت مورد توجه طراحان مد و لباس قرار گرفته است. سبکی که با الهام از مفاهیم و باورهای سنتی و تلفیق مدرنیته در طراحی و دوخت لباس‌ها تاثیر مهمی در معرفی و اهمیت بناها از دل تاریخ تا به امروز داشته است.

این اتفاق در طراحی‌های مدرن برندهای مهم دنیا مرسوم است مانند کیف‌های خوش دوخت و محبوب برند گوچی که سبک طراحی آن از هشت بنای مهم در هشت کشور دنیا الهام گرفته و بسیار مورد توجه واقع شده است. اما در کشور ما بتازگی می‌توان نمونه‌هایی از این طراحی‌ها را با استانداردهای بین‌المللی دید که با تلفیق حال و هوای معماری اصیل ایرانی در قالب برش‌های مدرن و با معرفی جاذبه‌های توریستی شهرهای خوش آوازه ما آثاری تازه و چشمنواز را خلق کرده است. مانتوهایی که کاری از تولیدکنندگان داخلی است و با الهام گرفتن از معماری اصیل ایرانی، تصاویری از بناهای دیدنی را با طراحی روی پارچه و لباس منتشر کرده است. نمونه‌هایی که در یک چشم بر هم زدن می‌توان شکوه تاریخ شهرها را یک به یک ورق زد و با افتخار نمونه‌هایی از آن را بر تن داشت. مانتوهای طراحی شده از باغ ارم شیراز، باغ دولت‌آباد یزد، باغ شازده ماهان کرمان، باغ نارنجستان شیراز و ائل گلی تبریز نمونه‌هایی از این طراحی‌های دیدنی است که در قالبی شکیل بر تن بانوی ایرانی دوخته شده است.به علاوه این‌که این جاذبه‌های گردشگری روی پارچه خیلی‌ها را برای سفر، مطالعه و معرفی ایران تاریخی سر ذوق می‌آورد و هویتی ملی از شما در برابر فرهنگ‌های دیگر ارائه می‌دهد.

شقایق جعفری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها