نگاهی به رویکردها و برنامه‌های صدا و سیمای مرکز فارس

چهره های آشنا در دیار شعر و هنر

اشاره: شیراز را شهر هنر، شعر و آواز می‌شناسند. بیراه نیست که می‌گویند وصف زیبایی‌ها و آثار تمدنی استان فارس مثنوی هفتاد من کاغذ است. اما این وصف ناتمام، چه بی‌اندازه تماشایی خواهد شد وقتی که از قاب تلویزیون و برنامه استانی «خوشاشیراز» جلوه‌گری کند. خوشاشیرازی که پا از پخش استانی و ملی فراتر گذاشته و نظر بینندگان بسیاری را در چهارسوی جهان جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با تولیدات رادیویی و تلویزیونی مرکز فارس، جام‌جم گفت و شنودی با سیدتقی سهرابی، مدیرکل این مرکز داشته است.
کد خبر: ۹۰۹۹۷۷

آقای سهرابی، صداوسیمای مرکز فارس را در یک نگاه معرفی کنید؟

صداوسیمای فارس یکی از قدیمی‌ترین مراکز رسانه ملی است. در حال حاضر این مرکز با زیرساخت‌های مناسب، نیروی انسانی خوب و برنامه‌های متنوع به صورت 24 ساعته در رادیو و تلویزیون برنامه‌های متعددی را به صورت زنده و ضبطی در موضوعات مختلف روی آنتن دارد.

براساس نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی سازمان، مرکز فارس در بین مراکز استانی، یکی از موفق‌ترین‌ها از نظر رضایت‌مندی مخاطب است. این مرکز بنابر شعار خود یعنی «شبکه فارس؛ شبکه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» تلاش می‌کند برنامه‌هایی را تولید کند که هم در محدوده استان و هم برای شبکه‌های ملی قابل‌استفاده باشد. برنامه‌هایی که رنگ و بوی فرهنگی براساس سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دارند.

سیمای فارس در حوزه کودک چه رویکرد و عملکردی دارد؟

در حوزه تلویزیون، یک شبکه عام با موضوعات مختلف در حوزه اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش هستیم. برنامه کودک«گمپ‌گلا» (غنچه‌های گل) در واقع یکی از برنامه‌های پربیننده مرکز است. این برنامه همه روزه بجز جمعه‌ها پخش می‌شود. گمپ‌گلا هر هفته به یک موضوع رفتاری و اخلاقی می‌پردازد؛ موضوعی که به صورت غیرمستقیم آموزه‌های تربیتی را به مخاطب منتقل می‌کند و خود کودکان نیز در هدایت و پیشبرد برنامه نقش اساسی دارند. ساختار برنامه نمایشی است و شامل آیتم‌های اَتل مَتل، گل‌آباد، قصه‌های جنگل، مسابقه و کارتون است.کارتون‌های این برنامه همه از تولیدات خود مرکز است.

در استان فارس اقوام زیادی حضور دارند. آیا این حضور در سیمای استان هم نمودی دارد؟

برنامه‌ای باعنوان «شب پارسی» تلاش می‌کند ظرفیت‌ها، آداب، فرهنگ، رسوم و داشته‌های استان را با حضور مخاطبان در فضا‌های جذاب شهرشیراز به نمایش گذارد. این برنامه بسیار موفق بوده و توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند. در این استان اقوام مختلفی حضور دارند و این برنامه به تمام اقوام استان متعلق است؛ همچنین برنامه پربیننده «هم‌ولایتی» که به فرهنگ عشایر و روستا می‌پردازد. هم‌ولایتی توانمندی عشایر و زندگی روستاییان را با رویکرد اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی نشان می‌دهد.

فارس به سرزمین شعر و آواز معروف است. آیا برنامه‌ای هم با این موضوع دارید؟

حتما همین طور است. برنامه‌ای تحت عنوان«آوای ماندگار» اثری است که به موسیقی مردم فارس و بویژه آواهای محلی و موسیقی اقوام می‌پردازد.

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، از برنامه‌های تلویزیونی این فصل بگویید؟

در تدارک برنامه‌ای هستیم تحت عنوان «دروازه ملل» که در واقع به چهره‌های ماندگار و شاخص استان با هدف الگودهی به جوانان و نوجوانان می‌پردازد. «کاشانه مهر» برنامه‌ای خانوادگی است که هر روز صبح پخش می‌شود. این برنامه مخاطبان بسیاری دارد و به سبب موفقیت در اجرا و محتوا، رایزنی‌های شده تا به احتمال زیاد این برنامه به صورت زنده در تابستان از یکی از شبکه‌های سراسری پخش شود. همچنین تولید برنامه «مثبت» را برای جوانان و نوجوانان در دست ساخت داریم که تابستان روی آنتن می‌رود. مخاطبان اصلی این برنامه با پرداختن به مسائل اجتماعی، علمی، تفریح و سرگرمی، جوانان و نوجوانان هستند.

برنامه «گفت‌وگو» که احتمالا به «حرف تا عمل» تغییر کند نیز در تابستان مطالبات مردم را بدون تعارف و ملاحظه از دست‌اندرکاران پیگیری و در فضایی تعاملی با آنها، مشکلات و مسائل را تا حصول نتیجه بررسی می‌کند. برنامه «شهر راز» هم که با مشارکت شهرداری شیراز هفته‌ای سه نوبت پخش می‌شود، در تابستان با کیفیت بالاتر به معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های شیراز می‌پردازد.

برای ایام ماه مبارک رمضان و لیالی قدر چه ویژه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه «سحر» شبکه فارس که سال گذشته به عنوان برنامه برتر رمضانی در میان مراکز استان‌ها معرفی شد، امسال هم در لوکیشن حضرت شاهچراغ هر شب تولید و پخش می‌شود. برنامه «افطار» سیمای فارس هم که چند سال جزو بهترین‌های استانی معرفی می‌شود، امسال از مسجد وکیل ضبط و پخش خواهد شد. برای این دو برنامه بخش‌های متنوعی تدارک دیده شده تا کیفیتی بالاتر از سال‌های گذشته داشته باشند.

در حوزه تولید فیلم و سریال چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برنامه‌های مستند و برنامه‌های ویژه معرفی 15هزار شهید استان در دستور کار است. تولید30 مستند برای30 سردارشهید در مرحله پایانی است و بزودی در جدول پخش قرار می‌گیرد. همچنین مستندهای عرقیات و گلابگیری در شهرهای داراب و میمند به عنوان قطب گل‌محمدی در دستور کار است. علاوه بر اینها برنامه نمایشی «خورشید بر نیزه» ویژه ماه محرم در حال آماده شدن است.

در ابتدای سال، سریال «هفت پیک» تولید شد. این سریال 13 قسمت دارد و همه عوامل و هنرمندان آن از استان فارس هستند. هفت پیک که علاوه بر مرکز از شبکه پنج سراسری هم به نمایش درآمد، تحسین واحد ارزیابی را در پی داشت چراکه بسیار خوب به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی پرداخت و استان فارس را در فضایی مفرح و طنزگونه معرفی کرد.

همچنین تولید سریال «شاه‌چراغ» (احمدبن موسی) در دست تولید است. داوود میرباقری کارگردان این سریال معتقد است، شاهچراغ قابلیت و کشش بسیار خوبی برای سریال دارد. بعلاوه چند تله‌فیلم در دست بررسی است که در صورت تصویب نهایی، کلید خواهد خورد.

پیش از این قرار بود استودیوی شاهچراغ ساخته شود، آیا این کار عملیاتی شده است؟

شیراز به عنوان حرم سوم اهل‌بیت نامگذاری شده است. تا به امروز 30 درصد برنامه‌ها برای راه‌اندازی استودیو در بارگاه شاهچراغ عملیاتی شده و امید است تا پایان ماه مبارک رمضان، استودیوی رادیویی و تلویزیونی حرم راه‌اندازی شود. با راه‌اندازی این استودیو برنامه‌های مذهبی و معارفی شبکه فارس به حرم شاهچراغ منتقل می‌شود و از آنجا با اتصال به نودال مرکزی در سراسر کشور و حتی شبکه‌های برون مرزی قابل استفاده خواهد بود.

مرکز فارس در تولیدات رادیویی چقدر فعال است؟

رادیو فارس یکی از موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین رادیوها در میان مراکز استانی است. به‌طوری که استهبان را به نام شهرستان رادیو می‌شناسند، زیرا استهبانی‌ها علاقه خاصی به برنامه‌های رادیویی دارند. برنامه صحبگاهی رادیو به دلیل اقبال فراوان مخاطبان، تصویری شده یعنی همزمان در رادیو و تلویزیون استان پخش می‌شود. این موفقیت در برنامه عصرگاهی رادیو هم دیده می‌شود.

برنامه «پسین دلگشا» از برنامه‌های مطرح و معروف رادیو فارس است. مسائل اجتماع، طنز، اطلاعات عمومی، تقویت خودباوری، زندگی هدفمند، نشاط اجتماعی، اعتماد به نفس، مثبت‌اندیشی، آموزش مهارت زندگی، ترویج آداب وسنن، فرهنگ ساده‌زیستی و فرهنگ قصه‌خوانی از بخش‌های مختلف این برنامه است.

از حوزه خبر و اطلاع‌رسانی مرکز فارس چه خبر؟

در حوزه خبر سه بخش خبری سیما و پنج بخش خبری رادیو وجود دارد. امسال را برای خبر به عنوان سال حضور بیشتر در شبکه‌های ملی تعریف کرده‌ایم. گردشگری در استان فارس موضوع قابل توجهی است، این موضوع را برای رادیو، تلویزیون بویژه خبر تعیین کرده‌ایم. شیراز قطب پزشکی کشور است، لذا اخبار خوبی در حوزه پزشکی می‌تواند داشته باشد.

«خوشا شیراز» برنامه‌ای با مخاطبان جهانی

«خوشاشیراز» از پرمخاطب‌ترین تولیدات مرکز فارس است و هر جمعه ساعت 10 صبح از سیمای مرکز و همزمان از شبکه پنج سراسری پخش می‌شود. برنامه‌ای که از مرزهای ملی عبور کرده و بینندگانی خارج ازکشور با انبوهی از پیامک، ایمیل و تلفن دارد. در هر برنامه تعدادی از بازیگران و هنرمندان مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون حضور دارند و در موضوعات مختلف کاری و حرفه‌ای سخن می‌گویند. خوانندگان بنام استانی و کشوری در خوشاشیراز به اجرای زنده می‌پردازند. همچنین نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و شخصیت‌های اجرایی از دیگر مهمانان برنامه هستند. وله‌های شاد و متنوع، بیوگرافی مهمانان، گزیده آثار بازیگران، نقطه‌چین، سرودهای شاد، گزارش از پشت صحنه، تصاویر از توانمندی‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی استان، گزارش‌های مردمی و.. از آیتم‌های این برنامه است.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها