بیست و هشتمین سفر استانی دولت به آذربایجان غربی فردا آغاز می‌شود

دریاچه ارومیه چشم انتظار تدبیردولت

رئیس‌جمهور روحانی در بیست و هشتمین سفر استانی خود، فردا وارد آذربایجان غربی می‌شود؛ سفری که گرچه بسیاری از مردم و مسوولان استان منتظر تحقق آن هستند، اما شاید دریاچه خشکیده و نیمه‌جان ارومیه بیش از هر کسی به آن چشم دوخته باشد؛ چرا که انتظار می‌رود این سفر و عیادت رئیس‌جمهور از پیکره ضعیف و بی رمقش، عنایتی ویژه را نصیب این دریاچه روبه احتضار کند.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۰

به گزارش جام‌جم، آذربایجان غربی هم مثل سایر استان‌های کشور با مشکلات و کمبودهای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، اما شاید مهم‌ترین این مشکلات موضوع خشکیدگی دریاچه ارومیه باشد که مرگ آن پیامدهای بسیار ناگواری را در بخش‌های مختلف کشاورزی، آلودگی هوا و سلامت مردم آذربایجان و حتی استان‌های همجوار به‌دنبال خواهد داشت. قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان‌‌غربی در گفت‌وگو با تسنیم احیای دریاچه ارومیه را از مطالبات جدی مردم استان از رئیس‌جمهور؛ حسن روحانی عنوان می‌کند.

البته درخصوص دریاچه ارومیه این نکته قابل ذکر است که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 و زمانی که دریاچه بیش از 95 درصد از آب خود را از دست داده بود، ستادی از سوی دولت برای نجات دریاچه از خشکیدگی کامل و احیای مجدد آن تشکیل شد که این ستاد با تصویب 26 طرح در قالب یک مصوبه تلاش خود را برای نجات این حوزه آبی آغاز کرد و توانست طی دو سال گذشته اقدامات سازه‌ای زیادی در این حوضه آبی انجام دهد که مشهودترین آن تثبیت وضعیت دریاچه و ممانعت از کاهش تراز آبی آن است. با این همه هنوز سایه زوال و خشکیدگی از سر این تالاب رخت برنبسته و نگرانی‌ها درخصوص آن برطرف نشده است.

نجات دریاچه ارومیه لنگ تخصیص اعتبارات

مجری استانی طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین مشکل این ستاد برای اجرای پروژه‌های مصوب شده نجات دریاچه، تامین اعتبار و تخصیص اعتبارات وعده داده شده است که اختصاص آنها به تعویق افتاده است.

هادی بهادری با بیان این که سال گذشته فقط 30 درصد اعتبارات مصوب نجات دریاچه، به دستگاه‌های ذی ربط در استان اختصاص یافت، می‌افزاید: پروژه‌های خوبی در جهت احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسیده که اجرای آنها می‌تواند کمک بزرگی به دریاچه و منطقه بکند، مشکلات اجرایی، اجتماعی و هماهنگی بین دستگاه‌ها نیز رفع شده و همه دستگاه‌ها و مسئولان پای کار آمده‌اند و تنها مانع فعلی بر سرراه نجات دریاچه، نبود و کمبود اعتبار است که امیدواریم رئیس‌جمهور در سفر خود به استان توجه ویژه‌ای به این امر مهم داشته باشند و امسال شاهد تخصیص اعتبارات خوبی در این زمینه باشیم.

مطالبات فرهنگی

با این حال این استان مشکلات و چالش‌های دیگری هم دارد که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در گفتگو با جام‌جم به آنها اشاره می‌کند.

هوشنگ عطاپور، مطالبات فرهنگی، چالش کم آبی و توسعه نیافتگی کل استان را به ترتیب از مهم‌ترین مسائل آذربایجان غربی عنوان کرده و در تشریح آنها می‌گوید: از آنجا که آذربایجان غربی یک استان با تنوع قومیتی زیاد است، مطالبات فرهنگی قومیت‌ها از مسائل مهمی‌است که اگر به آن پاسخی داده نشود، ممکن است پیامدهای ناگواری همچون بهره‌داری‌های سیاسی را در پی داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان آذربایجان غربی با بیان این که بحث آموزش زبان و فرهنگ قومیت‌ها از مهم‌ترین این مطالبات قومی ‌محلی است، می‌افزاید: البته قرار است در سفر رئیس‌جمهور به استان، بنیاد غیردولتی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان غربی زیر نظر وزارت ارشاد و استاندار استان فعالیت خود را آغاز کند که نظیر این بنیاد پیش از این در آذربایجان شرقی نیز تشکیل شده بود و قرار است در زنجان و اردبیل نیز که از تنوع قومیتی برخوردارند، تشکیل شود.

از بیکاری تا کمبود بهداشت

وی با اشاره به وجود 40 هزار بیکار در استان که 18 هزار نفر آنها تحصیل کرده هستند، می‌افزاید: یکی از دلایل پایین بودن درآمد مردم، بی توجهی به حوزه‌های درآمدزا و اشتغالزا همچون صنایع مختلف و توجه یکجانبه به بخش کشاورزی بوده که البته اکنون کشاورزی نیز به دلیل وضعیت دریاچه ارومیه درمعرض خطر است.

این مسئول در استانداری آذربایجان غربی، پایین بودن شاخص بهداشت و سلامت نسبت به میانگین کشوری را نیز به دلایلی همچون کمبود شدید تخت بیمارستانی (کمبود هزار تخت و فرسودگی 2000 تخت)، توزیع نامناسب امکانات و پزشک متخصص در سطح استان و نامناسب بودن بخش زنان و زایمان در استان و حتی در شهر ارومیه مربوط می‌داند و اظهار می‌کند: البته در سال‌های اخیر توجهاتی به بخش بهداشت و درمان شده، اما هنوز نیازمند توجه زیادی به این بخش هستیم.

عطاپور پایین بودن شاخص سوادآموزی را هم، به دلیل مشکلات مرزی عنوان و تصریح می‌کند: این مشکل در تمام استان‌های مرزی همچون خراسان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... وجود دارد، گرچه اخیرا ستاد پشتیبانی سوادآموزی برای جبران این وضعیت در این استان‌ها تشکیل شده، اما به‌دلیل مشکلات آموزش و پرورش (کمبود منابع انسانی و فضای آموزش، مدارس کانکسی و سه شیفته بودن برخی مدارس) شاید این ستاد نیز نتواند بخوبی به اهداف خود دست یابد.

آذربایجان غربی جامانده از قطار توسعه

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به مشکل توسعه نیافتگی استان یادآور می‌شود: درمجموع نرخ متوسط کل شاخص‌های استان از میانگین کشوری آن بسیار کمتر بوده و به نوعی از قطار توسعه بازمانده است. عطاپور سه شاخص مهم توسعه را میزان درآمد سالانه مردم، میزان بهداشت و سلامت و میزان سوادآموزی مردم عنوان کرده و می‌گوید: استان ما در هر سه شاخص در رتبه پایینی قرار دارد، به طوری که متوسط درآمد ما از متوسط درآمد کشوری پایین‌تر و تورم نیز در این استان حدود 10 تا 12 درصد نسبت به کشور بیشتر است، بنابراین پس‌انداز مردم هم کمتر است.

فاطمه مرادزاده

‌ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها