عرصه بر داعش در عراق تنگ‌تر می‌شود

آغاز عملیات‌ آزادسازی «الرطبه»

یک روز پس از حملات سنگین تروریست‌ها در استان الانبار، ارتش عراق عملیات بزرگ خود را برای آزادسازی الرطبه و مناطق همجوار با مرز اردن آغاز کرد. تاکنون در این عملیات، تعدادی از شهرها و روستاهای اطراف آزاد شده و ضربه‌های سنگینی بر تروریست‌ها وارد آمده است. روز گذشته نیز منابع عراقی اعلام کردند بر اثر دو حمله انتحاری در بازاری در محله سومر در شمال بغداد 13 نفر کشته و بیش از 40نفر نیز زخمی شدند. پیروزی ارتش عراق در جنگ علیه داعش و آزادسازی مناطق یکی از عواملی است که تروریست‌ها را به انجام انفجارها واداشته است.
کد خبر: ۹۰۵۸۴۶

به گزارش شبکه الجزیره، روز دوشنبه تروریست‌های داعشی با انجام چند عملیات انتحاری پی در پی توانستند حدود 60 نفر از نیروهای امنیتی عراق را به شهادت رسانده و دست‌کم 150 نفر را مجروح کنند. این حملات در منطقه الکیلو سبعین در استان الانبار اتفاق افتاد. در همین ارتباط وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش موفق شد در واکنش به حملات تروریست‌ها چهار خودروی بمبگذاری شده را منهدم کند و 11 نفر از تکفیری‌ها را از پای درآورد. آنها همچنین موفق شدند سه روستا را از چنگ داعش آزاد کنند. از سوی دیگر نیروهای عراقی موفق شدند یک تونل 500متری را که در اختیار تروریست‌ها بود، منهدم کنند. خبر دیگر این‌که در یک حمله هوایی، سکوهای پرتاب موشک تروریست‌های داعشی در نزدیک گورستان القیاره منهدم شد.

آزاد سازی الرطبه

به گزارش شبکه المیادین، نیروهای عراقی در ادامه عملیات خود برای پاکسازی استان الانبار از وجود نیروهای داعش به ورودی‌های شهر الرطبه در نزدیکی مرزهای اردن رسیدند. هادی رزیج، فرمانده عملیات آزادسازی شهر الرطبه و رئیس‌پلیس الانبار گفته است: نیروهای امنیتی به همراه عشایر و نیروهای مردمی مسیری به طول 60 کیلومتر بین منطقه الصکار و شهر الرطبه را آزاد کرده‌ و به 20 کیلومتری شرق این شهر رسیدند. شهر الرطبه در 60 کیلومتری مرز اردن و عربستان قرار دارد . به گفته وی، داعش تمامی استراحتگاه‌ها، رستوران‌ها و راه‌ها در طول مسیر بین‌المللی در شرق الرطبه را بمبگذاری کرده است، اما این مساله از عزم و اراده نیروهای ما برای پیشروی نخواهد کاست. به عقیده تحلیلگران، سیاست داعش هنگام عقب‌نشینی همان سیاست زمین سوخته و ویرانی همه چیز است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق چند هفته پیش موعد عملیات آزدسازی شهر الرطبه و طریبیل را به اردن اطلاع داده بود. علی الدبعون، فرمانده عملیات آزادسازی الرطبه می‌گوید این عملیات از سه محور غربی، جنوبی و شرقی آغاز شده قرار است ابتدا شهر الرطبه در مرزهای اردن و سوریه آزاد شده و بعد گذرگاه طریبیل نیز پاکسازی شود.

سفر مخفیانه البغدادی

دیروز یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد: ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش از شهر البوکمال سوریه مخفیانه وارد این استان شده و احتمالا به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق رفته است .

تکفیری‌های داعش به رهبری ابوبکر البغدادی زمستان 92 به بخش‌های اعظمی از عراق و سوریه حمله‌ور شدند و مناطق زیادی را تصرف کردند، اما طی یک سال گذشته نیمی از متصرفات خود را از دست داده‌اند .

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد داعش همچنان درحال از دست دادن کنترل بر قلمروهای تحت تصرف خود در سراسر عراق و سوریه است. پیشتر وزارت دفاع آمریکا برآورد کرده بود جنگجویان داعش حدود 40 درصد قلمروهایی را که در عراق تحت تصرف داشتند از دست داده و حدود 10 درصد مناطقی را که در سوریه تحت کنترل داشتند از دست داده‌اند. دوسال است که آمریکا هدایت ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش را به‌عهده گرفته، اما موفقیت چشمگیری نداشته است. داعش تا به حال کنترل رمادی و هیت در عراق را از دست داده است، اما همچنان کنترل شهرهای موصل و فلوجه را در دست دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها