نصیر حیدریان گفت: حضور دو رهبر ارکستر اتفاقی است که برای اولین بار می‌افتد. من هم در هیچ جای دنیا ندیده بودم که دو رهبر، یک ارکستر را در کنسرت رهبری کنند.
کد خبر: ۹۰۵۳۱۱
اجرای «نینوای» حسین علیزاده در چین منتفی شد/ یک ارکستر و دو رهبر!

به گزارش جام جم نوا، آخرین تمرین ارکستر سمفونیک ملی جهت اعزام به فستیوال موسیقی بهاره شانگهای روز گذشته با حضور فرهاد فخرالدینی و نصیر حیدریان در تالار رودکی تهران برگزار شد.

درابتدا قرار بود تا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری عازم کشور چین شوند و در اختتامیه فستیوال موسیقی بهاره شانگهای قطعه «نینوا» حسین علیزاده را اجرا کنند. اما با جدایی یکباره علی رهبری این برنامه منتفی شد و بنیاد رودکی تصمیم گرفت در کنار نوزاندگان سمفونیک از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی هم استفاده کند.

بر این اساس طی یک اتفاق نامعقول 65 نوازنده به همراه دو رهبر ارکستر (!) در این فستیوال اجرا می‌کنند. این کنسرت شامل دو بخش می‌شود که فرهاد فخرالدینی در یک بخش ارکستر را با اجرای قطعه «ابن سینا» رهبری می‌کند و همان گروه نوازندگان در ادامه به رهبری نصیر حیدریان سمفونی نهم دورژاک را اجرا می‌کنند.

نصیر حیدریان در حاشیه آخرین تمرین ارکستر پیش از اعزام به کشور چین، گفت: چندی پیش از طرف بنیاد رودکی با من تماسی گرفته شد و خواسته شد با توجه به اینکه ارکستر سمفونیک در حال حاضر رهبر ندارد من به عنوان رهبر همراه ارکستر سمفونیک حضور داشته باشم.

وی افزود: در حال حاضر یک ارکستری جمع‌آوری شده که هم آثار موسیقی ملی و هم آثار موسیقی سمفونیک را اجرا می‌کند. در بخش موسیقی سمفونیک که رهبری آن بر عهده من است سمفونی نهم دوورژاک را اجرا می‌کنیم. در بخش موسیقی ملی هم آقای فخرالدینی قطعات ساخته خودشان مانند سوئیت ابن سینا را اجرا می‌کند.

این رهبر ارکستر درباره وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران گفت: من برای اجرای پیش رو قطعه‌ای را انتخاب کردم که نوازنده‌ها بتوانند در آن قوی باشند. ما فقط یک روز تمرین روز شنبه را داشتیم. امروز هم دو تمرین کوتاه را پشت سر گذاشتیم و تنها یک تمرین دیگر هم خواهیم داشت که پیش از اجرا در شانگهای خواهد بود.بنابراین با توجه به این شرایط و زمان بسیار کم تمرین باید قطعه‌ای انتخاب می‌شد که نوازنده‌ها در آن قوی‌تر باشند.

وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کشور چین، گفت: نمی‌توانیم از هم‌اکنون پیش‌بینی کنیم که اجرای ما چگونه از آب دربیاید و قطعا بعد از اجرا می‌توانیم درباره کیفیت اجرا صحبت کنیم. نوازنده‌های ما زیاد در طول کنسرت‌ها نبودند و من هم سال‌هاست که در ایران نبودم و اجراهای قبلی آنان را ندیدم و به درستی نمی‌توانم شرایط کنونی نوازنده‌ها را ارزیابی کنم.

نصیریان در خصوص حضور دو رهبر ارکستر در این اجرا نیز، گفت: حضور دو رهبر ارکستر اتفاقی است که برای اولین بار می افتد. من هم در هیچ جای دنیا ندیده بودم که دو رهبر ارکستر یک مجموعه را رهبری کنند اما امیدوارم این تجربه نتایج خوبی هم داشته باشد و شاید خود بتواند بدعت تازه‌ای را در این زمینه بگذارد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها