روحالله حسینی در ابتدای این نشست با اشاره به تأثیر رسانهها گفت: معتقدم رسانه بخشی از سینما است و در شکلگیری نگاه عمومی به سینما نقش اساسی دارد. رسانه در شکلگیری حافظه جمعی، یاد گرفتن سینما و شکلگیری زاویه دید ما به سینما تأثیرگذار است. از این نظر رسانه برایم یک شریک بلندمدت برای سینما است و از حضور شما بسیار ممنونم.
او درباره بخشهای مختلف جشنواره توضیح داد: در فراخوانی که در شهریور منتشر شد، چهار بخش رقابتی مسابقه بینالملل، جلوهگاه شرق، چشم انداز و زیتونشکسته داشتیم. همچنین سه بخش غیررقابتی نیز در این دوره داریم. حسینی ادامه داد: زیتون شکسته از گذشته در تقویم جشنواره جهانی بوده است و به شکلی از سینما اختصاص دارد که به آن سینمای مقاومت و پایداری گفته میشود. فیلمهای این بخش به مسأله فلسطین، لبنان و جنگ ۱۲ روزه ایران میپردازند. در جشنواره امسال نیز ما بخشی مختص عکسهای جنگ ۱۲ روزه و جنگ غزه در نظر گرفتهایم.
تلاش برای برگزاری جشنوارهای در شأن ایران
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره اخبار و اطلاعات کم جشنواره در روزهای گذشته و اینکه جشنواره در این دوره چقدر میتواند به روزهای اوج خودش نزدیک شود، توضیح داد: من نسبت به سینما غریبه نیستم و حدود ۱۵ سال است در خدمت آقای شاهسواری هستیم. ما زمان زیادی برای برگزاری جشنواره و اطلاعرسانی نداشتیم و در همین زمان کم نیز توانستیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم. من نقش رسانه را در فضای فرهنگی پررنگ میدانم، اما متأسفانه این روزها بسیار شلوغ بودم و امیدوارم سال بعد بتوانیم این اتفاق را جبران کنیم. نباید فراموش کنیم که ما در چه دورهای داریم جشنواره برگزار میکنیم. سال ۹۴ که جشنواره برگزار شد، اصلا قابل مقایسه با سال ۱۴۰۴ نیست. هنوز چیزی از روزهای جنگ و واقعه اسنپ بک نگذشته است. من و همکارانم در این فضا سعی میکنیم جشنوارهای شایسته نام ایران را برگزار کنیم. از شما خواهش میکنم که فراموش نکنید ما در چه فضایی قرار داریم و منهم سعی میکنم به نوبه خودم جشنوارهای برگزار کنم که شأن ایران و شهر شیراز را حفظ کند.
نوری بیلگه جیلان در جمع هیئت داوران
حسینی در پاسخ به اینکه آیا نوری بیلگه جیلان رئیس هیأت داوران جشنواره است، عنوان کرد: آقای جیلان سرمایه سینمای آسیاست و ما از ایشان دعوت کردیم تا در هیأت داوران ما حضور داشته باشند و به امید خدا از افتتاحیه ایشان را در شیراز خواهیم داشت. او درباره شرایط ممیزی فیلمها توضیح داد: مانند همه فیلمها در همه جشنوارهها روندی را پشت سرگذاشتیم و اینکه من عضو شورای ارزشیابی سازمان سینمایی هستم تاثیری در این زمینه نداشته است.
«صدای هند رجب» به جشنواره نمیآید
حسینی درباره حضور فیلم «صدای هند رجب» در جشنواره گفت: مذاکرات خوبی با پخش کننده فیلم داشتیم، اما خبری که نباید منتشر میشد، منتشر شد و ما را به دردسر انداخت، در نتیجه تهیه کننده اروپایی - آمریکایی فیلم مانع از پخش این فیلم در جشنواره شد و امیدوارم در مذاکراتی دیگر و جایی دیگر این فیلم را بتوانیم پخش کنیم.
او ادامه داد: ما نزدیک به ۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف داریم و اگر به ایران بیایند برای خروج ایران از انزوای فرهنگی گام بزرگی خواهد بود.
بخشی برای مرور سینمای ترکیه
او درباره تمرکز بر سینمای ترکیه و همکاری با این کشور در جشنواره امسال عنوان کرد: ما در سال فرهنگی ایران و ترکیه به سر میبریم و امسال بخشی برای مرور سینمای ترکیه خواهیم داشت. مهمانان ترکیهای ما نیز نسبت به دیگر کشورها بیشتر هستند و نشستهایی با حضور مهمانان این کشور برگزار خواهد شد. برای ما همکاری با کشور ترکیه اهمیت زیادی دارد و دنبال این هستیم که تولیدات مشترکی رقم بزنیم.
تمرکز زدایی در برگزاری جشنواره
دبیر جشنواره جهانی فجر درباره دلیل برگزاری جشنواره در شیراز تشریح کرد: وزیر فرهنگ سالهاست که از همه ما میخواهند تمرکززدایی کنیم و رویدادهای فرهنگی را به استانهایی ببریم که امکانات و ظرفیتهای لازم را دارد. رویکرد شاعرانه ما در جشنواره امسال ما را بیشتر تشویق کرد که جشنواره را به شهری ببریم که نامش به شعر و ادب گره خورده است. شیراز استقبال خوبی از جشنواره داشته، اما، چون سال اول است که در شیراز برگزار میشود باید برخی نواقص را نادیده بگیریم.
حوصله داشتن شرط اصلی دیدن فیلمهای شاعرانه
حسینی درباره رویکرد شاعرانه جشنواره امسال تصریح کرد: ما در سرزمینی زندگی میکنیم که شعر در آن شیوهای از نگریستن و بخشی از هویت و فرهنگ ما است. شعر در ایران قرن ۲۱ همچنان حاضر است و در کمتر کشوری همچنان چنین امکانی وجود دارد درنتیجه میتوان شعر را با دیگر پدیدهها مانند سینما گره زد. رویکرد شاعرانه از این جهت برای ما خوشایند بود. رویکرد شاعرانه ارجنهادن به یک شیوه نگریستن است که به هویت ما خیلی نزدیک است و ما دوست داریم این نگاه را در سینما بیشتر ببینیم. ما با فیلمهای شاعرانه افرادی مانند کیارستمی، شهید ثالث، مجید مجیدی و ... در جهان شهره شدیم و این مسأله میتواند مزیت ما در سینما نسبت به جهان باشد. انتخاب آثار امسال نیز منطبق با عمق رویکرد شاعرانه بوده است و باید به عنوان مخاطب حوصله بیشتری برای تماشای آثار داشته باشید.
حضور بهترین فیلمها در شاخه شکسته
او درباره دلیل تغییر نام بخش شاخه زیتون به زیتون شکسته توضیح داد: حضور این بخش مبتنی بر یک وظیفه ملی و انسانی است. فیلمهایی که به مقاومت، پاسداشت صلح و پایداری و جنگ ۱۲ روزه اختصاص دارند در این بخش حضور دارند. ما امسال در این بخش ۸ فیلم داریم. نام این بخش مشورتی انتخاب شد و معنادار است. زیتون شکسته براساس وضعیت ۲ سال اخیر ما انتخاب بدی نبود. شاید گفتن این حرف درست نباشد، اما احتمالا بهترین فیلمهای ما در بخش زیتون شکسته نمایش داده میشوند که یک فیلمش از ایران است.
ایران همچنان عضو رسمی فیاپف است
حسینی در پاسخ به اینکه تغییر زمان و مکان برگزاری جشنواره جهانی فجر، مشکلی برای عضویت جشنواره در فیاپف (FIAPF) به وجود آورد یا نه، توضیح داد: ما عضو رسمی فیاپف هستیم و اطلاعات زمان و مکان کامل جشنواره در وبگاه آن قید شده است. من نمیدانم چرا برخی رسانهها میگفتند که این جشنواره را فیاپف نپذیرفت و همچنین نمیدانیم که چرا ما این خبر را تکذیب نکردیم. این نهاد قواعد و استانداردهایی دارد و برای جشنوارههای رده الف فیاپف همزمانی و همپوشانی خیلی اهمیت دارد. براساس پیگیریها زمان ۵ تا ۱۰ آذر برای جشنواره جهانی فجر اعلام شده بود وگرنه ما هم دوست داشتیم که اردیبهشت در شیراز باشیم. جشنواره جهانی فجر هر سال قرار است در همین تاریخ برگزار شود مگر اینکه فیاپف تاریخ دیگری را به ما اعلام کند.
او ادامه داد: ما در انتخاب فیلمها به کیفیت آثار توجه داشتیم و تلاش کردیم از بین آثاری که ثبت نام کردند بهترینها را انتخاب کنیم. همچنین مذاکراتی برای دریافت فیلمهای خاص داشتیم. تلاش ما در انتخاب آثار این بود که فیلمهایی را انتخاب کنیم تا به سینمای ایران کمک کنند؛ یعنی شکل دیگری از سینما دیده شوند تا سینماگران ایران به آنها فکر کنند. همچنین برای فیلمها نشست خبری برگزار میشود و همچنین نشستها و کارگاههای تخصصی خواهیم داشت. مشکل مالکیت فیلم «زمانی برای ابدیت» حل شده و امسال در جشنواره حضور خواهد داشت.
فیلمها تصویر خوبی از ایران مخابره میکنند
حسینی درباره کیفیت آثار ایرانی حاضر در جشنواره گفت: فیلمهای ایرانی که انتخاب شدند، تصویر بدی از ایران مخابره نمیکنند. رویکرد شاعرانه و کیفیت خوب ملاک ما برای انتخاب فیلمهای ایرانی بود. خیلی از این آثار فیلم اولی هستند؛ چون باید ادای دینی به سینمای ایران میداشتیم و دوست داشتیم که استعدادهای ایرانی فرصت بروز در این رویداد را پیدا کنند.
او با اشاره به توجه به گردشگری شیراز تصریح کرد: نمیتوان در شیراز بود و اماکن تاریخی را ندید؛ در نتیجه مهمانان خارجی را به تماشای نقاط تاریخی خواهیم برد. این مهمانان فقط توریست نیستند بلکه میتوانند با سینما بخشی از چهره ایران و شیراز را به نمایش بگذارند.
حسینی درباره بودجه جشنواره امسال و میزان مشارکت مدیران استان فارس در برگزاری جشنواره گفت: بحث اسکان، پروازهای خارجی و پذیرایی برعهده استانداری فارس است و باقی هزینههای معمول برعهده سازمان سینمایی است. درحال حاضر نمیتوانم عددی را اعلام کنم. میزان مشارکت استان فارس در جشنواره بسیار قابل توجه بود و بخشهایی از هزینهها را برعهده گرفتند.
او در پایان گفت: هنرمندانی در سطح نوری بیگله جیلان روحیات خاصی دارند و ما نمیتوانیم خیلی برای آنها برنامهریزی کنیم، اما به هرحال حضور در هر جشنوارهای قواعد خود را دارد و ما نیز سعی میکنیم که آقای نوری بیگله جیلان در نشستهای جشنواره شرکت کنند. در پایان نشست از تیزر چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیاتها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتارهای تنشزا شود
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد:
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در گفتوگو با «جامجم» آخرین تحولات مربوط به غزه را تشریح کرد
در گفتوگوی جامجم با دکتر علی انتظاری، جامعهشناس مطرح شد