فرهاد اردوان مشیری، مالک 49.9 درصد باشگاه اورتون، با حمایت از جذب یوآخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان برای نشستن روی نیمکت این باشگاه انگلیسی، خبرساز شد.
کد خبر: ۹۰۱۱۹۶

برای عده زیادی از ایرانی‌ها شاید این مولتی میلیاردر ناآشنا باشد. او زاده ایران است و از معروف‌ترین سرمایه‌داران انگلیس به حساب می‌آید. دارایی او در اواسط سال 2015 میلادی 1.79 میلیارد دلار آمریکا اعلام شد؛ رقمی سرسام‌آور که نام او را بیشتر از گذشته سر زبان‌ها انداخت، اما فرهاد اردوان مشیری کیست و چه فعالیت‌هایی می‌کند؟

فعالیت در متالونیست

مشیری اولین بار همراه با آلیشیر عثمانف، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران فولاد جهان، وارد فوتبال شد. این دو ابتدا نزدیک به 15 درصد سهام باشگاه آرسنال را خریدند و سپس سهام خود را در سال 2012 به 30 درصد افزایش دادند. از همان روزها نام مشیری بیش از گذشته سر زبان‌ها افتاد، اما نام او زیر سایه نام عثمانف قرار داشت. این سرمایه‌دار ازبک، مالک شرکت معتبر متالواینوست و مگافون است. متالواینوست، سومین شرکت بزرگ روسیه در استخراج معادن و فلزات است و سالانه سودی نزدیک به 1.1 میلیارد دلار دارد. عثمانف، مالک مگافون هم به حساب می‌آید؛ دومین اپراتور بزرگ روسیه که در زمینه ارائه خدمات خطوط تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، اینترنت و پهنای باند فعالیت می‌کند.

در انگلیس، همه بازیگر اصلی در فوتبال را قبلا در آرسنال و حالا در اورتون، آلیشر عثمانف می‌دانند و این یعنی فرهاد اردوان مشیری، طبق سیاست‌های این میلیاردر ازبک عمل می‌کند. دارایی میلیاردر ایرانی با عثمانف به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. طبق گزارش رسانه‌های اقتصادی دنیا، آلیشیر در سال 2014 میلادی 19.4 میلیارد دلار دارایی داشت و در صدر میلیاردرهای کشور انگلیس قرار گرفت. اگر حتی مشیری را زیر سایه عثمانف بدانیم، اما او به هر حال مالک 49.9 درصد سهام باشگاه اورتون است.

در انگلیس خرید باشگاه‌های لیگ برتر، سود بسیار زیادی دارد و به همین دلیل این روزها سرمایه‌گذاران آسیایی زیادی در صف هستند تا بتوانند بخشی از سهام یک باشگاه را بخرند، اما ناکام مانده‌اند. مشیری 60 ساله، اما در این راه و در کنار شریکش موفق بود و حالا قصد دارد انقلاب بزرگی با خریدهای بزرگ در این باشگاه به وجود آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها