نگاهی به انیمیشن «تعطیلات با تیمون و پومبا»

بازیگوشی‌های ناتمام2 حیوان دوست‌داشتنی

تیمون و پومبا دو شخصیت کارتونی بانمکی هستند که اولین بار با انیمیشن شیرشاه ساخته شرکت والت دیزنی معرفی شدند.
کد خبر: ۸۹۷۵۰۳

محبوبیت بالای این دو شخصیت که توسط جاناتان رابرتز خلق شدند، در بین دوستداران انیمیشن به ساخت سریال انیمیشنی با حضور این دو شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی منجر شد که از سال 1995 تا 1998 از شبکه‌های مختلف کارتونی معروف مثل کانال دیزنی سی‌بی‌اس آمریکا و بی‌بی‌اس کانادا پخش شد. این سریال که ساخته بخش انیمیشن تلویزیونی کمپانی والت دیزنی است روی ماجراهای این دو دوست بعد از فیلم شیرشاه تمرکز می‌کند و آنها را همراه تعدادی از شخصیت‌های فیلم شیرشاه در لوکیشن‌های مختلفی غیر از جنگل‌های آفریقا در سراسر دنیا مثل کانادا، ایالات متحده، فرانسه و اسپانیا نشان می‌دهد. این کار در سه فصل و 85 قسمت ساخته شده و تنها سریالی است که ماجراهای شیرشاه را در جایی به غیر از سرزمین شیرها دنبال می‌کند.

تم داستان‌های این کار در اغلب موارد این است که تیمون می‌خواهد کار جدید و عجیبی را تجربه کند که ادامه آن از دو حالت خارج نیست یا پومبا با او همراهی می‌کند یا این که می‌گوید به نظر او این کار ایده خوبی نیست و بعد از کلی اتفاقات کمدی داستان همیشه با یک اتفاق ناگوار ولی خنده‌دار به پایان می‌رسد. این سریال به خاطر مضمون طنز تصویری جالب و داستان‌های جالب آن که موردپسند کودکان و بزرگسالان بود مورد تقدیر قرار گرفت، اما تغییر تهیه‌کنندگان آن در فصل سوم که هدف سریال را تمرکز بر مخاطب کودک قرار دادند موجب کاهش محبوبیت آن و در نتیجه پایان ساخت این مجموعه شد.

این سریال سال‌های 1996 و 1997 سه بار برنده جایزه امی در شاخه‌های مختلف شد.

معرفی این 2 شخصیت

پومبا: همانند بسیاری از شخصیت‌های فیلم شیرشاه نام پومبا از زبان شرق آفریقا یعنی سواحیلی گرفته شده که به معنای احمق ابله خنگ و بی‌مبالات است. پومبا یک گراز پرخور و خجالتی با رفتارهای بچه‌گانه و احمقانه است که در خلق لحظات خنده‌دار نقش زیادی دارد و علی‌رغم آنچه تیمون می‌گوید پومبا مغز متفکر گروه است و در اغلب موارد معلومات خوبی درباره طبیعت و علوم مختلف دارد. البته پومبا یک جنگجوی خشن است که مثل یک بولدوزر وارد میدان نبرد می‌شود و اگر کسی به غیر از دوستانش او را خوک خطاب کند دمار از روزگارش درمی‌آورد و با ناراحتی اعلام می‌کند او را آقا خوکه خطاب کرده است.

تیمون: یکی از معدود شخصیت‌هایی است که نامش در زبان سواحیلی معنایی ندارد. تیمون یک نام یونانی به معنای فردی است که احترام می‌گذارد که احتمالا این نام اشاره دیگری به یکی از تراژدی‌های دیگر شکسپیر به نام «تیمون از اتن» است که در فیلم شیرشاه که خود نسخه انیمیشن نمایشنامه هملت است استفاده شده است.

تیمون یک نوعی راسوی دم بلند آفریقایی است که توانایی ایستادن روی دو پای عقبی را دارند. او یک شخصیت متلک‌گو و خودمحور است که همیشه ایده‌های پومبا را که معمولا درگیر نفخ شکمش است به نام خودش تمام می‌کند. او در فیلم روی دو پای عقبی‌اش راه می‌رود که در دنیای واقعی چنین چیزی ممکن نیست. تیمون بهترین دوست پومبا و سیمباست که در اغلب موارد یک شخصیت خود‌محور بی‌فکر است و علاقه‌ای به کار کردن ندارد و دائما در حال خیالبافی است که این مساله به دلیل طرد او از کلونی راسو‌ها بوده است. البته او آنقدر که فکر می‌کند باهوش نیست، اما موجود خوش‌قلبی است. او برای زندگی در امنیت به همراهی حیوان قوی‌تر و بزرگ‌تری مثل پومبا نیاز دارد که شریک دیوانه‌بازی‌های اوست.

سابقه حضور این زوج در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی

فیلم شیرشاه (1994) : اولین بار این زوج کمدی در فیلم شیرشاه دیزنی در قالب دو شخصیت نقش مکمل ظاهر می‌شوند که به سیمبا کمک می‌کنند بعد از فرار از دست اسکار زنده بماند و با یاد گر فتن شعار «‌ها کونا ماتاتا» به معنای گذشته را پشت‌سر بگذار (که در دوبله فارسی غم و غصه را بی‌خیال ترجمه شده) زندگی خود را ادامه دهد. بعد از این‌ که سیمبا با دیدن نالا تصمیم به برگشت می‌گیرد در مبارزه با کفتار‌ها به او کمک می‌کنند.

سریال تیمون و پومبا : همان‌طور که اشاره شد در فاصله بین فیلم اول و دوم شیرشاه سریال انیمیشن دو‌بعدی از این دو دوست ساخته شد. در این سریال نام دوم این دو شخصیت مشخص می‌شود که نام تیمون برکوویتز و نام دوم پومبا اسمیت است. در این کار با مادر و عموی تیمون هم بیشتر آشنا می‌شویم. آنچه در اینجا مشخص است این که خط سیر داستانی از پیش تعیین شده‌ای از نحوه آشنایی تیمون و پومبا دارد که این فیلم را با فیلم بلند دیگر دیزنی به نام شیرشاه یک و نیم مرتبط می‌کند. این تنها کار از ماجراهای مرتبط با شیرشاه است که در آن حضور انسان‌ها دیده می‌شود.

شیرشاه 2 (1998): در این کار که برای عرضه در شبکه خانگی ساخته شد نیز این دو دوست حضور دارند و مراقبت از کایرا، دختر سیمبا را در اولین شکارش به عهده دارند و در عین حال با کاوو توله اسکار هم دوست هستند. در نهایت سیمبا با گله شیرهای تبعید شده به تفاهم می‌رسد و به آنها فلسفه «هاکونا ماتاتا» را که از دوستان قدیمی خود یاد گرفته، آموزش می‌دهد.

شیرشاه یک و نیم (2004): در این فیلم هم که برای شبکه خانگی و به صورت دی‌وی‌دی ارائه شد این دو شخصیت نقش محوری دارند ودر حال مرور یکسری مسائلی هستند که به حوادث کلیدی فیلم اول منجر شده بود. در این کار هم مادر تیمون و عمویش مکس نقش بیشتری دارند و علت این‌که چرا تیمون مجبور به ترک کلونی شد یا نحوه آشنایی‌اش با پومبا بیان می‌شود و این‌که چطور عبور اتفاقی آنها از سرزمین شیران هنگام تولد سیمبا به بروز حوادث خنده‌داری منجر شد.

سریال انیمیشن محافظ شیر (2015): این کار هم یک سریال جدید انیمیشن است که در یک فصل 11 قسمتی این دو دوست در سمت مراقب پسر سیمبا به نام کیون که برادر کوچک‌تر کایراست ایفای نقش می‌کنند. این کار با یک فیلم تلویزیونی به همین نام در شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.

حضور در کارهای دیگر دیزنی

این دو دوست علاوه بر کارهای خودشان در سریال انیمیشن تلویزیونی خانه موش دیزنی به عنوان مهمان حضور دارند. علاوه بر این در کار کریسمس جادویی «میکی: بارش برف در خانه موش» نیز در صحنه‌هایی از فیلم‌های علاالدین و پادشاه دزدان، طلسم شده و کتاب جنگل 2 نیز حضور داشتند.

این دو در بازی معروف کمپانی دیزنی به نام «پادشاهی قلب‌های 3» نیز حضور دارند.

در سال‌های 2008، 2009،2012 و 2013 بخش تولیدات آموزشی کمپانی دیزنی با همکاری اندر لایتز لابراتوریز هشت عدد فیلم آموزشی 11 دقیقه‌ای به نام علاقه به ایمنی، آموزش نکات با تیمون و پومبا را ساختند که در آنها تیمون و پومبا به آموزش نکات ایمنی می‌پردازند. تمام این کار‌های آموزشی به شیوه برنامه تلویزیونی 1994 انیمیت و ساخته شده‌اند.

تعطیلات با تیمون و پومبا

این سری که از شبکه پویا در حال پخش است شامل شش قسمت از ماجرا‌های تلویزیونی تیمون و پومباست که اولین بار سال 1997 به صورت وی‌اچ‌اس برای شبکه ویدئوی خانگی و سال 2005 به صورت دی‌وی‌دی ارائه شد. نوار ویدئویی اولی که به این صورت ارائه شد دور دنیا با تیمون و پومبا نام داشت که آن هم شامل شش قسمت دیگر از سری تلویزیونی بود. نوار سوم ویدئویی این داستان‌ها شام با تیمون و پومبا نام دارد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها