سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج یک سمت بدن می‌شود و پس از درمان اولیه و تثبیت علائم حیاتی، توانبخشی و فیزیوتراپی برای غلبه بر اختلال حرکتی، جزو مهم‌ترین درمان‌هاست که هر چه سریع‌تر باید برای بیمار شروع شود.
کد خبر: ۸۹۲۹۹۲

دکتر ایرج عبداللهی، فیزیوتراپیست با اشاره به این که شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال حرکت می‌شود، سکته مغزی است که پس از بیماری‌های عروق کرونری قلبی و سرطان‌ها، سومین عامل مرگ‌ومیر در جوامع و ازجمله ایران است، به جام‌جم گفت: تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرین عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست با استفاده از سمت مبتلاست. همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز، تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که در مراحل اولیه می‌توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده کرد.

وی تاکید کرد: تمرینات باید در کلینیک آغاز و در منزل توسط بیمار و به کمک خانواده پیگیری شود، چراکه اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنهاست و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر و بریس در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییر لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه‌ها برای کنترل مشکلات حرکتی این بیماران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها