رزمایش اقتدار ولایت که از سوی سپاه پاسداران در حال برگزاری است، رزمایشی با مختصات خاص و متفاوت از رزمایش‌هایی است که در گذشته برگزار شده است.
کد خبر: ۸۸۸۱۶۸

یکی از ویژگی متفاوت این رزمایش، زمان برگزاری آن است و اولین رزمایش موشکی است که در فضای پسابرجام برگزار می‌شود. دشمنان این‌گونه تصور می‌کردند که با توجه به توافق هسته‌ای و فشارهایی که غرب بر ایران وارد کرد و در موضوع هسته‌ای به نوعی توافق و پذیرش محدودیت منجر شد، در زمینه موشکی هم به دلیل فشارهای موجود، ایران در مسیر محدودسازی برنامه موشکی حرکت می‌کند، اما این رزمایش نشان داد که جمهوری اسلامی در برنامه‌های دفاعی خود به هیچ عنوان از اراده بیگانگان تاثیر نمی‌پذیرد و براساس تامین منافع و امنیت ملی، تصمیم‌های لازم را می‌گیرد.

ویژگی دیگر این رزمایش، شلیک موشک‌ها از سکوها و تاسیسات پرتاب زیرزمینی بود که در جغرافیای ایران گسترش دارند. وحشت دشمنان ما نیز بیشتر از این جهت است که تاسیسات پرتاب موشکی جمهوری اسلامی آسیب‌ناپذیر شده است و این همان اتفاقی است که در بحث هسته‌ای نیز در ارتباط با تاسیسات فردو شاهد آن بودیم. رزمایش اقتدار ولایت این واقعیت را آشکار ساخت که ایران از توانمندی بالایی در حفاظت از تاسیسات پرتاب موشک‌های بالستیک برخوردار است و در این رزمایش، موشک‌های بالستیک با بردهای 2000، 800 و 300 کیلومتر از سکوهای پرتاب زیرزمینی در نقاط مختلف کشور به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک شدند.

در مجموع پیام واضح این رزمایش، اعلام صریح سازش‌ناپذیری برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی و نبود قابلیت مذاکره در این حوزه است. در دوره پسابرجام، آمریکایی‌ها به بهانه موشک عماد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردند، با این تصور که ایران در برنامه‌های موشکی خودش تجدیدنظر کند، اما این رزمایش نشان داد برنامه موشکی ایران اساسا محدودیت‌ناپذیر است؛ زیرا هیچ ملتی با دشمنان خود بر سر قدرت دفاعی‌اش معامله نمی‌کند.

آخرین نکته این‌که ایران بارها تاکید کرده دکترین نظامی‌اش مبتنی بر اصل دفاع است، بنابراین اقتدار موشکی جمهوری اسلامی، قدرتی بازدارنده است و ایران به استقبال هیچ جنگی نخواهد رفت، اما با افزایش قدرت دفاعی خود، هر متجاوزی را از فکر تجاوز منصرف می‌کند؛ به گونه‌ای که دشمنان می‌دانند هر اقدام متجاوزانه آنها با پاسخ قاطع و کوبنده مواجه خواهد شد.

دکتر یدالله جوانی

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها