پیشنهاد سفر به برغان روستای آلو و چشم‌اندازهای رنگـارنگ

برای خیلی از ایرانیان برغان نام آشنایی است. آنهایی که دستی بر آتش خرید و دخل و خرج خانه دارند، حتما گوششان با آلوی درجه یک و فرداعلای برغان آشناست. آنهایی که محصل بودند، حتما در دبیرستان و قصه کباب غاز محمدعلی جمالزاده، با ترکیب دو کلمه «آلوی برغان» آشنا شده‌اند. حالا این برغان کجاست که اینقدر آلوهای خوشمزه و اعلایی دارد؟ اگر اهل پایتخت هستید، بدانید که برغان همین نزدیکی‌هاست و اگر تا حالا سری به این روستای فوق‌العاده زیبا نزده‌اید، واقعا بی‌انصافی کرده‌اید.
کد خبر: ۸۸۱۸۵۰

پیشنهاد سفر این هفته ما به روستای تاریخی و زیبای برغان اختصاص دارد. کافی است 13کیلومتر از کرج دور شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن به برغان دو مسیر وجود دارد یا
از کرج ـ رجایی شهر، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین پس از کردان به سمت برغان بروید. بافت این روستا، قدیمی و دارای باغ‌های بسیاری است که در تمام فصول سال به‌ویژه بهار و تابستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

آثار بی‌نظیر حسینیه اعظم (با تعزیه بزرگی که در ایام محرم در آن برگزار می‌شود)، پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا در برغان جای گرفته‌اند.

بازار برغان هم بسیار زیباست و در گذشته مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و نظایر آن بوده است. در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید هر چند می‌توانید گردو، عسل، توت و گوجه برغان و لبنیات هم خریداری کنید و در آخر باید اشاره کرد که این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری و پایلوت در سطح کشور است.

یکی از راه‌های دسترسی به روستای برغان راه اصلی و قدیمی این روستاست. 13 کیلومتر پس از عوارضی کرج ـ قزوین در اتوبان دو پل هوایی به موازات یکدیگر قرار دارد که به پل‌های کردان مشهورند. نرسیده به پل هوایی اول و در قسمت راست اتوبان جاده‌ای وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی بزرگی شما را به سمت دو منطقه «کوهسار» و «کردان» راهنمایی می‌کند. با انتخاب این جاده به بالای پل هوایی اول خواهید رفت که پس از سرازیر شدن از پل به یک دو راهی خواهید رسید. برای ادامه مسیر جاده سمت راست را که ابتدای آن تابلویی نصب شده و جهت مناطق کوهسار، کردان ولیان و برغان را نشان می‌دهد، انتخاب کنید. این مسیر که از فراز پل هوایی دوم می‌گذرد شما را پس از عبور از جاده‌ای پر پیچ و خم و طی مسافتی حدود 17 کیلومتر در ‌‌نهایت به روستای برغان خواهد رساند.

اما راه دوم که حدود 6 سال از احداث آن می‌گذرد، مسیر باغستان ـ برغان است. برای رسیدن به برغان از این راه باید مسیر باغستان کرج به روستای آتشگاه را طی کنید تا به یک دو راهی برسید که مسیر برغان را به شما نشان می‌دهد. از ابتدای این راه تا برغان 10 کیلومتر است. جاده باغستان ـ برغان جاده‌ای پر پیچ و خم، خلوت و زیباست که قطعا از رانندگی در آن لذت خواهید برد.

به نظر می‌رسد حجم وسیعی از درختان روستای برغان را درخت گوجه سبز تشکیل داده است و بی‌جهت نیست که نام برغان با گوجه برغانی پیوند خورده است. این نوع گوجه سبز نزد باغداران و کشاورزان زبانزد خاص و عام است. حتما تاکنون گوجه برغانی را در میوه‌فروشی‌ها دیده‌اید! گوجه سبز برغان یکی از ممتاز‌ترین انواع این میوه‌هاست که طعم و مزه آن را با حضور در این روستا احساس خواهید کرد. برغان به عنوان یکی از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ دارای ابنیه و مکان‌های قدیمی است که مسجد جامع و چنار هزار ساله داخل حیاط آن و حسینیه اعظم و پل متعلق به دوران صفوی گویای قدمت این روستاست.

روستای برغان که آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است در دامنه جنوبی کوهستان البرز با کوه‌های خشک این منطقه همچون نگین سبزی احاطه شده است. دو رودخانه شاهرود و سنج که هر دو از ارتفاعات کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از میان این روستا می‌گذرند نقش به سزایی در تلطیف آب و هوا و سرسبزی این روستا دارند. روستای برغان چشم انداز‌ها و مناظر دلپذیری دارد. گستره باغات مزارع سرسبز حواشی رودخانه‌های شاهرود و سنج و چشم‌انداز کوه‌های پیرامون جلوه‌های متنوعی از زیبایی‌های کم‌نظیر طبیعت را به‌ویژه در بهار و تابستان به نمایش می‌گذارد. اگر از مسیر کردان قصد سفر به برغان را داشته باشید در بدو ورود به روستا وارد میدان کوچک و قدیمی خواهید شد که در اطراف آن چند مغازه از‌جمله نانوایی، میوه‌فروشی و ... وجود دارد. برخی از مغازه‌ها نیز به فروش محصولات باغی روستاییان که شامل گردو، بادام، آلو خشک، توت خشک، برگه هلو، برگه زردآلو، آلبالو خشکه، قیصی، کشمش، سماق و... مشغولند.

محصولات باغی که برای فروش به مشتریان بر روی سینی‌های فلزی قرار گرفته اولین چیزی است که نظر هر تازه‌وارد به برغان را به خود جلب می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر از این میدان کوچک، مسجد جامع برغان قرار دارد. مسجد جامع در پایین محله برغان واقع شده است. بر سر در این مسجد کتیبه‌ای وجود دارد که در آن به سرگذشت این مسجد اشاره شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها