بوم از محمد بقایی (ماکان)

رنگ از انتشارات سوره مهر

کد خبر: ۸۶۷۵۷۵

محمد بقایی (ماکان) را باید به حق یکی از پرکارترین پژوهشگران و نویسندگان حال حاضر ایران به‌شمار آورد. نام این نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات و فلسفه بیشتر با اقبال‌لاهوری گره خورده است و او را به عنوان اقبال‌شناس می‌شناسند. او که همچنان پرکار است و برای اتمام فرهنگ سه‌زبانه انگلیسی، عربی و فارسی خود این روزها قلمش را یک لحظه زمین هم نمی‌گذارد از انتشارات سوره مهر گلایه دارد که پس از گذشت سه سال هنوز کتاب او را منتشر نکرده است.

محمد بقایی (ماکان): سه ‌چهار سال پیش قرارداد نگارش کتابی با عنوان «اقبال که بود و چه گفت؟» را با انتشارات سوره مهر حوزه هنری بستم؛ اما به‌دلیل تأخیری که ناشر در چاپ آن اعمال کرده، پس از گذشت دو سال از آماده شدن آن همچنان منتشر نشده است. البته تعجب من از این است که اگر ناشر خصوصی باشد می‌توان گرانی کاغذ و مصالح چاپ را دلیل این تأخیر دانست. اما متعجبم چطور این نهاد که از بودجه دولتی تغذیه می‌کند پس از گذشت سه چهار سال از زمان انعقاد قرارداد این کتاب و آماده بودنش برای چاپ،هنوز آن را منتشر نکرده است؟!

همچنین حدود دو سه ماه پیش، حوزه هنری همایشی برای بزرگداشت اقبال برپا کرد که در آن همایش این کتاب را به صورت ظاهری رونمایی کردند. از قرار معلوم دو نسخه از این کتاب را منتشر کرده بودند تا در معرض دید عموم قرار دهند. آن زمان فکر کردم کتاب واقعا منتشر شده، اما متوجه شدم این رونمایی نوعی ظاهرسازی برای نشان دادن فعالیت در عرصه اقبال‌پژوهی بوده است. جدای از چاپ نشدن کتاب، استفاده از این نوع شگردهای بازاری آن هم در یک تشکیلات فرهنگی برای من حیرت‌آور بود.

مدیر تولید انتشارات سوره مهر: مدتی است به‌دلیل مشکلات مالی، کار برخی از آثار در چاپخانه متوقف شده است و کتاب‌ها منتشر نشده‌ است. کتاب مورد نظر که قرار است با عنوان «میراث اقبال» وارد بازار کتاب شود، تا پایان بهمن‌ماه به چاپخانه می‌رود و امیدواریم برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب آماده شود. این کتاب بسیار ارزشمند است و ما تلاش می‌کنیم تا آخر امسال آن را چاپ کنیم. حجم کتاب‌های در نوبت تولید در انتشارات زیاد است. شهریور امسال حدود 470 کتاب چاپ اول را آماده چاپ داشتیم و به همین میزان برای تجدید چاپ. آماده‌سازی همه این آثار بسیار دشوار بود. همچنین آثار دیگری خارج از لیست در اولویت قرار می‌گرفت و انتشار آثار چاپ‌ نشده را به تعویق می‌انداخت. با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای هر ماه تعدادی سهمیه در نظر گرفتیم و تاکنون خوشبختانه مطابق این سهمیه‌ها پیش رفتیم و اگر وضع به همین منوال پیش رود تا پایان سال تمام آثار منتشر خواهد شد.

کمیل انتظاری - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها