عراقچی: تصویب این پیش‌نویس، پی.ام.دی را کاملا می‌بندد

پیش‌نویس قطعنامه 1+5 روی میز آژانس

پس از رایزنی‌هایی که روز دوشنبه در کمیسیون مشترک اجرای برجام درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام در زمینه موضوع پی.ام.دی صورت گرفت، این پیش‌نویس در اختیار اعضای آژانس قرار گرفت تا در جلسه 24 آذر شورای حکام به رای گذاشته شود.
کد خبر: ۸۶۳۰۶۸

در پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی 1+5 در شورای حکام ارائه خواهد شد و به گفته نماینده ایران در آژانس، احتمالا بدون تغییر به تصویب خواهد رسید، تاکید شده که شورای حکام براساس این قطعنامه، رسیدگی به موضوعات باقیمانده گذشته و حال پی.ام.دی را خاتمه می‌دهد.

رضا نجفی، نماینده کشورمان در آژانس با اشاره به سه بند کلیدی پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام گفت: این بندها به مسائل گذشته و حال ایران پایان می‌دهد و قطعنامه 2231 را از روز اجرای برجام جایگزین قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت می‌کند.

به گزارش ایرنا، نجفی، کلیدی‌ترین بخش‌های این قطعنامه را بندهای 9، 11 و 13 دانست و گفت: طبق بند 9 این پیش‌نویس، شورای حکام «به این امر توجه می‌کند که تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسائل باقیمانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (پی.ام.دی) براساس زمان‌بندی توافق شده اجرا شده‌اند و همین‌طور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا درباره مسائل باقیمانده گذشته و حال را پایان می‌دهد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: در تکمیل خاتمه دادن مسائل باقیمانده گذشته و حال یا همان پی.ام.دی، شورا طبق بند 11، از روز اجرای برجام تمامی 12 قطعنامه قبلی شورای حکام را از جمله دو قطعنامه پی.ام.دی یعنی نوامبر 2011 و سپتامبر 2012 فسخ می‌کند.

نجفی گفت: فسخ قطعنامه‌های پی.ام.‌دی شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد پی.ام.دی گزارش بدهد (بند 6 قطعنامه سپتامبر 2012) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی.ام.دی وظیفه‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: در بند 13 نیز شورای حکام موضوع «اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت» را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای برجام در قالب قطعنامه 2231 را جایگزین می‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه، مدیرکل تنها درخصوص اجرای برجام یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد.

تصویب این پیش‌نویس‌ پی.ام.دی را می‌بندد

در همین حال سیدعباس عراقچی رئیس ستاد برجام که روز دوشنبه برای رایزنی با اعضای 1+5 درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام به وین رفته بود درباره روند تهیه این پیش‌نویس بیشتر توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری نیمروز شبکه یک سیما با تبیین نتایج مذاکرات با 1+5 گفت: روز دوشنبه مشورت‌های مفصلی با کشورهای 1 + 5 درخصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای داشتیم که این گروه برای ارائه به شورای حکام آماده کرده است.

وی افزود: از آنجا که این پیش‌نویس و قطعنامه مرتبط به آن به ایران مربوط می‌شود، مشورت‌هایی که با ما داشتند بسیار نزدیک بود و ما دیدگاه‌هایمان را به آنان اعلام کردیم، البته ما پیش از این نیز دیدگاه‌هایمان را به‌طور علنی و در جلسات مختلف ارائه کرده بودیم و دوشنبه نیز درباره این پیش‌نویس بحث مفصل داشتیم.

عراقچی گفت: نتیجه‌ای که از این مذاکرات حاصل شد، این است که این پیش‌نویس به عنوان پیشنهاد 1+5 در قالب سندی رسمی در شورای حکام آژانس به ثبت رسیده است و روز 24 آذر درباره آن رای‌گیری خواهد شد.

رئیس ستاد نظارت بر برجام افزود: در مذاکرات دوشنبه سرانجام دیدگاه‌های ما را در این پیش‌نویس مدنظر قرار دادند؛ کاری که قبلا هم کرده بودند و این بار نیز نکات مدنظر ما دوباره مطرح شد و مدنظر قرار گرفت.

عراقچی گفت: مفاد پیش‌نویس کاملا روشن است و براساس آن پی.ام.دی را صریح و مستقیم می‌بندند و آن را بسته شده اعلام می‌کنند.

وی افزود: این پیش‌نویس دستور کار شورای حکام آژانس را عوض می‌کند؛ دستور کاری که در گذشته بود، اجرای موافقت‌نامه پادمان و ان.پی.تی و مفاد شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود که این را از دستور کار لغو می‌کند و دستور کار جدیدی به عنوان اجرای برجام اضافه می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: از همه مهم‌تر این‌که این پیش‌نویس 12 قطعنامه پیشین شورای حکام را که بسیار سنگین بود و به موضوع ایران می‌پرداخت لغو می‌کند و کارشناسان می‌توانند محتوای این قطعنامه‌ها را ببینند و نظر بدهند.

عراقچی گفت: بنابراین از نظر ما وقتی این قطعنامه تصویب شود، پی.ام.دی کاملا پایان می‌یابد.

1+5 خواستار مختومه شدن پرونده پی.ام.دی است

در همین حال آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد، آمریکا که زمانی به‌شدت از فعالیت‌های ادعایی ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای انتقاد می‌کرد به همراه دیگر کشورهای 1+5 از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد خواست تا پرونده پیگیری این ادعاها را ببندد.

طرح ادعای جدید، دبه درآوردن است

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر پس از بسته شدن پرونده پی.ام.دی، طرف مقابل ادعای جدیدی را مطرح کند، واکنش ایران نسبت به آنچه خواهد بود، گفت: پرداختن دوباره به این پرونده، یک نوع دبه درآوردن است و آنچه طرفین انجام می‌دهند باید مطابق قراری باشد که میان آنان صورت گرفته و طرفین نسبت به آن متعهد شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولایتی که پس از دیدارش با علی‌حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: اگر قرار باشد ادعاهای جدیدی مطرح شود، این امر مورد قبول ایران نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها