نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای صادرکننده گاز عصر دیروز درحالی درتهران به پایان رسید که دبیرکل ایرانی این مجمع به مدت دو سال دیگر در این سمت ابقا شد.
کد خبر: ۸۵۸۳۱۹

اجلاس وزارتی GECF دستور کار اجلاس سران کشورهای گازی و بیانیه پایانی آن را تهیه می‌کند. سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا دوشنبه (دوم آذرماه 94) با حضور سران 9 کشور به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار می‌شود. تاکنون حضور روسای جمهوری روسیه، ونزوئلا، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه و همچنین نخست‌وزیر الجزایر در این اجلاس قطعی شده است. رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز به عنوان مهمان ویژه اجلاس حضور می‌یابد. برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در تهران دارای ویژگی‌هایی است که آن را از اجلاس‌های پیشین متمایز می‌کند. استقبال بی‌سابقه سران کشورهای عضو، شرایط ویژه بازار گاز و وقوع تحولات بزرگ در این بازار و نزدیک شدن به موعد لغو تحریم‌های ایران از ویژگی‌های این اجلاس است. در این اجلاس شماری از رئیسان نهادهای مهم بین‌المللی نیز شرکت می‌کنند. این در حالی است که ایران در اجلاس وزارتی دیروز که به ریاست وزیر نفت برگزار شد، به دنبال اهدافی از جمله تداوم دبیرکلی ایران بود که به آن دست یافت. به گزارش ایسنا، محمدحسین عادلی که از دو سال قبل مسئولیت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را بر عهده داشت، به مدت دو سال دیگر در این سمت مشغول خواهد بود. این در حالی است که گفته می‌شد برخی کشورها قصد دارند نامزدهای دیگری را مورد حمایت قرار دهند و به نوعی انتخاب دبیرکل درگیر حاشیه‌های سیاسی شده بود.

تصویب بیانیه اجلاس سران

در همین حال بیانیه پایانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.ای.سی.اف) که قرار است در اجلاس سران مورد بررسی قرار گیرد دیروز در نشست وزارتی فوق‌العاده اعضا به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، از جمله نکات مهمی که در این بیانیه بر آن تاکید شده، نقش همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو جی.ای.سی.اف با هدف سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تقویت همکاری‌های مشترک میان کشورهای عضو است.

آذربایجان به جی.ای.سی.اف پیوست

از سوی دیگر، در اجلاس فوق‌العاده وزارتی، جمهوری آذربایجان به مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.ای.سی.اف) پیوست. به گزارش شانا، با پیوستن آذربایجان به عنوان عضو ناظر به مجمع کشورهای صادرکننده گاز تعداد اعضای این مجمع به ١٨ کشور رسید.

زنگنه: افزایش صادرات نفت حق مسلم ایران است

در همین حال، وزیر نفت در حاشیه هفدهمین اجلاس وزارتی کشورهای صادرکننده گاز گفت: برای افزایش سهم صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی به سقف پیش از تحریم‌ها، نیازی به اجازه اوپک یا هیچ سازمان و شخص دیگری نداریم. بیژن نامدار زنگنه با بیان این‌که سقف تولید اوپک متعلق به خود این سازمان است، یادآور شد: هم اینک اوپک روزانه یک و نیم میلیون بشکه بیش از سهم خود تولید می‌کند. وی درباره صادرات گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه نیز اظهار کرد: اجرای طرح‌های جدید صادرات به اروپا از خاک ترکیه بستگی به این کشور دارد. در واقع صادرات از مسیر این کشور به میزان حق ترانزیتی که آنکارا دریافت خواهد کرد و همچنین به میزان همکاری آنها بستگی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها