دبیر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد

دارو؛ متهم اول مسمومیت در کشور

جامعه همین کپسول‌ها و قرص‌های ریز و درشت که در کشوی میز خیلی از خانواده‌ها پیدا می‌شود، همین شربت‌های رنگارنگ که برای خودشان یک جای اختصاصی در یخچال بیشتر خانه‌ها دارند، همین‌ها متهم‌اند! وقتی پای مسمومیت وسط می‌آید همین داروهای شفابخش به متهمان ردیف اول مسمومیت در کشور تبدیل می‌شوند. این را دبیر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو به جام‌جم می‌گوید؛ بهانه خبر هم آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت در کشور است. دکتر طلعت قانع با اعلام این خبر، داروهای مسکن غیرمخدر، تب برها و داروهای ضدرماتیسمی را به عنوان اولین دسته داروهای ایجادکننده مسمومیت در ایران معرفی می‌کند و می‌گوید:
کد خبر: ۸۴۹۶۶۸

براساس آمارهای موجود، طی سال‌های گذشته با این که در کل آمار مسمومیت نسبت به جمعیت کمتر شده، اما مسمومیت‌های دارویی افزایش یا فته و این یک زنگ هشدار برای خانواده‌هاست. در فهرست داروهای منجر به مسمومیت بعد از مسکن‌ها و تب‌برها، داروهای اعصاب و روان مانند خواب‌آورها و داروهای ضدصرع قرار دارد.

پیشگیری بهتر از درمان

شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت‌ها من یا خانواده‌ام باشد! این یک شعار نیست. آمار بالای مسمومیت‌های دارویی گواه این ادعاست؛ یک نگاه به آمار صعودی تعداد قربانیان مسمومیت‌های دارویی از سال 89 تا 93 کافی است تا با افزایش معنادار تعداد قربانیان مواجه شویم. اتفاقی که دبیر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو درباره دلایلش می‌گوید: سبک زندگی در عصر حاضر تغییر کرده و بر همین اساس دسترسی به انواع داروها، مواد شیمیایی، سموم و ... افزایش یافته؛ این در حالی است که خیلی‌ها از نحوه نگهداری، مصرف، خطرات و هشدارهای مربوط به آنها اطلاعات کافی ندارند و همین موضوع باعث شیوع انواع مسمومیت‌ها در کشورمان شده است.

خطرات مصرف خودسرانه دارو

قانع، روی آموزش‌های همگانی برای پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی دست می‌گذارد و به خانواده‌ها هشدار می‌دهد خطر را از خودشان دور نبینند. این هشدار وقتی اهمیت پیدا می‌کند که پای یک عادت قدیمی در خانواده‌های ایرانی به گزارش ما باز می‌شود؛ ‌عادتی که از مصرف خودسرانه دارو حکایت می‌کند؛‌ اتفاقی که کشورمان را جزو 20 کشور برتر دنیا از نظر مصرف دارو و رتبه دوم آسیا بعد از چین قرار داده است. بررسی تحقیقات انجام شده درباره مصرف خودسرانه دارو در کشورمان هم آمار تلخی را پیش روی ما قرار می‌دهد، این که 10 تا 15 درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک مصرف می‌شود که در این بین، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهد.

دبیر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به همین موضوع یعنی آمار بالای مصرف دارو در جامعه، به عواقب آن اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش مصرف دارو در یک جامعه هم احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا می‌برد و هم باعث ایجاد خطاهای انسانی ناخواسته در مرحله تجویز یا مصرف دارو به صورت ناخواسته می‌شود. خیلی وقت‌ها هم بیمار خود خواسته به مصرف دوز بالاتری از داروی تجویز شده اقدام می‌کند که در نهایت منجر به مسمومیت می‌شود.

کودکان، قربانیان مسمومیت‌های غیرعمدی دارو

صفحات تقویم را که ورق بزنید و به روز شمار هفته پیشگیری از مسمومیت در کشور نگاهی بیندازید، بر پیشانی چهارم آبان ماه با یک عنوان اختصاصی روبه‌رو می‌شوید: پیشگیری از مسمومیت در کودکان. دکتر قانع با اعلام این خبر که کودکان زیر پنج سال آسیب پذیرترین گروه در زمینه مسمومیت‌ها شناخته می‌شوند، به خانواده‌ها هشدار می‌دهد: یک لحظه غفلت از کودکان، می‌تواند به ایجاد عوارض دایمی و آزاردهنده ناشی از مسمومیت منجر شود.

قانع در ادامه پدر و مادرها را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: در زمینه مسمومیت با دارو، ما نمی‌توانیم معجزه کنیم، تنها کاری که از دست ما بر می‌آید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است. خانواده‌ها باید از خودشان و فرزندانشان در برابر انواع مسمومیت‌های دارویی چه مسمومیت‌های عمدی و چه مسمومیت‌های غیرعمدی مراقبت کنند. دارو را در دسترس افراد سالمند، کودکان و افراد ناآشنا با اطلاعات دارویی قرار ندهند. برای پیشگیری از مصارف عمدی هم به کودکان آموزش دهند تا از بروز مسمومیت‌ها کاسته شود. چراکه این موضوع خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد، سلامت، بهداشت جسمی، روانی و حتی بنیان خانواده و جامعه وارد می‌کند.

آمار قربانیان مسمومیت

سال

778

93

747

92

599

91

627

90

551

89

  مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها