نهایی‌شدن پیش‌نویس سندی درباره رآکتور اراک در دستور کار نشست کمیسیون مشترک

بازگشت ایران و 1+5 به هتل کوبورگ

دیپلمات‌های ایرانی و شش کشور عضو 1+5 از هتل کوبورگ وین خاطرات زیادی دارند؛ خاطراتی مربوط به آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای که در نهایت به سندی مشهور به «برجام» منتهی شد. حالا نزدیک به صد روز پس از توافق هسته‌ای، هیأت‌های ایرانی و طرف 1+5 باردیگر به این هتل بازگشته‌اند تا یک روز پس از «روز پذیرش» برجام، گام‌های اجرایی خود را براساس برنامه جامع اقدام مشترک، بردارند.
کد خبر: ۸۴۷۹۷۴

جلسه بعدی کمیسیون مشترک، نیمه دوم نوامبر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دیروز نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 با حضور معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 برگزار شد. سیدعباس عراقچی در رابطه با این جلسه، با اشاره به این‌که کارشناسان ایران و 1+5 درخصوص جزئیات دستور کار این جلسه، از دو روز گذشته شروع به کار کرده‌اند، گفت: هدف ما تشکیل این کمیسیون مشترک و اعلام شروع به‌ کار آن است.

وی افزود: بعد از آن‌که مراحل طی شد و ما روز یکشنبه را روز تصویب اعلام کردیم، کمیسیون مشترک تشکیل جلسه داده و مروری داشت بر آخرین تحولات درخصوص گام‌های بعدی که برداشته شود و تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت. عراقچی تصریح کرد: به‌خصوص در رابطه با اسنادی که باید آماده شود در رابطه با اراک و موارد دیگر که سعی می‌کنیم خودمان را برای اجرای تعهدات هر دو طرف به‌روز و آماده کنیم.

موضوع بازطراحی اراک در حالی در دستور کار جلسه دیروز ایران و 1+5 قرار داشت که خبرگزاری چینی شین‌هوا اعلام کرد ایران، چین و آمریکا در این زمینه توانسته‌اند به توافق دست‌ یابند. همزمان ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز اعلام کرد: کارشناسان هسته‌ای در این وزارتخانه ما را راهبری می‌کنند تا همراه ایران و چین، رآکتور تحقیقاتی اراک را به گونه‌ای «کارآمد» مدرن‌سازی کنند.

سیدعباس عراقچی همچنین پس از پایان نخستین نشست مشترک کمیسیون برجام در وین با بیان این‌که همه طرف‌ها بر تعهد، جدیت و استمرار این نشست‌ها تاکید کردند و تلاش خود را در این زمینه ادامه خواهند داد، گفت: از این پس در وین برگزار خواهد شد و قرار است هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم مگر این‌که دلیلی اقتضا کند که زودتر برگزار شود و تصمیم گرفتیم جلسه بعدی قبل از روز اجرایی شدن، احتمالا زمانی در نیمه دوم نوامبر برگزار خواهد شد.

آغاز اقدامات اجرایی ایران در انتظار دستور رئیس‌جمهور

همزمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: طبق مفاد برجام ما باید اقداماتی در نطنز انجام دهیم از جمله تعدادی از سانتریفیوژها را کاهش دهیم (از 19 هزار به 5 هزار 60 سانتریفیوژ ) همین طور در فردو و پس از آن در اراک باید مخزن مدنظر را در آوریم‌ این سه اقدام عمده‌ای است که علی‌الارض باید انجام دهیم.

صالحی افزود: موضوع دیگر تبادل سوخت با روس‌ها ست که انجام خواهیم داد، البته تقریبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته‌ایم و در ازای سوخت غنی شده، مواد اولیه اورانیوم طبیعی خواهیم گرفت که این گام و امتیاز بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:‌ با این اقدامات عملا وارد عرصه کلوپ هسته‌ای شده‌ایم از این منظر که می‌توانیم فرآورده غنی شده اورانیوم را صادر و مابه ازای آن، مواد اولیه دریافت کنیم. صالحی افزود:‌ پس از این مراحل، موارد دیگری هم هست که برای آن اکنون الزامی نیست تا وقتی که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگین که یکی از موارد مدنظر برای برجام نیست و به پس از اجرای برجام موکول می‌شود. معاون رئیس جمهور در پاسخ به این‌که آیا اجرای تعهدات ما در چارچوب برجام ترتیبات زمانی دارد، گفت: اینطور نیست که ابتدا نطنز، بعد فردو و دیگر اقدامات باشد اینها می‌تواند همزمان انجام شود.

وی افزود:‌ ما زمانی اقدامات علی‌الارض خود را آغاز می‌کنیم که رئیس‌جمهور دستور لازم را صادر کند البته یکی دو روز پیش کتبا به ما اعلام شد که آمادگی لازم را داشته باشیم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم کرده بودیم. به‌عنوان نمونه انبارهای لازم ایجاد شده است تا وقتی سانتریفیوژها را جابه‌جا می‌کنیم در جایی محافظت شوند که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

کری: گام‌های لازم را برای برداشتن تحریم‌ها برمی‌داریم

اما همزمان با تاکید تهران بر اجرای تعهدات خود براساس برجام، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با بیان این‌که در حال انجام اقداماتی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران هستیم، گفت: آمریکا و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در روز اجرای برجام، گام‌های لازم را برای برداشتن فوری تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برخواهند داشت. به گزارش ایرنا، او با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: تام شانون و استیو مال نمایندگان آمریکا در نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام حضور دارند که دستورکار آن اطمینان یافتن از همراهی تمامی طرف‌ها برای روز اجرا است. (استیو) مال و تمام اعضای هیأت دولت آمریکا به هماهنگ کردن اجرای برجام ادامه خواهند داد و ما در تمام اقدامات آتی در ارتباط تنگاتنگ با کنگره خواهیم ماند. او همچنین در یادداشتی برای شبکه العربیه عربستان سعودی مواضع ضدایرانی خود را تکرار کرد و مدعی شد: «با اعمال دوباره تحریم‌ها و ابزارهای دیگر مانع تقلب ایران خواهیم شد.»

همزمان خبرگزاری صداوسیما به نقل از روزنامه آمریکایی یو.اس.ای.تودی نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس دستور باراک اوباما صدور معافیت تحریم‌های ایران را آغاز خواهد کرد. از دیگر سو، دولت چین نیز از اجرای توافق جامع هسته‌ای ایران استقبال کرد و متعهد شد تا به تلاش‌ها برای انجام توافق هسته‌ای ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها