کلیات طرح هسته‌ای مجلس دیروز به تصویب نمایندگان رسید

روز سخت «برجام» در خانه ملت

در جلسه‌ای پرالتهاب و نفسگیر؛ کلیات طرح فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که تکلیف دولت در اجرای توافق هسته‌ای را مشخص می‌کرد، با آرایی شکننده به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۴۵۰۴۳

این طرح با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان او به همراه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خارج از نوبت در دستور بررسی صحن علنی قرار گرفت و هنگام بررسی کلیات آن، با مخالفت‌های شدید برخی اعضای فراکسیون اصولگرای مجلس روبه‌رو شد. رای شکننده 139 موافق، صد مخالف و 12 ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر نشان داد که نمایندگان در مورد توافق هسته‌ای و اجازه مجلس به دولت برای اجرای برجام هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. جزئیات این طرح قرار است فردا به بحث گذاشته شود.

رایزنی مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره برجام

هرچند مخالفان سرسختی چون روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، الیاس نادران، احمد توکلی، علیرضا زاکانی حسین طلا و مهرداد بذرپاش، نمایندگان تهران در جلسه دیروز بارها در رد کلیات طرح فوریتی سخن گفته و اعتراضات گسترده‌ای را در قالب تذکر و اخطار به هیات‌رئیسه از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس دادند، اما با دفاع علاءالدین بروجردی ریاست کمیسیون امنیت ملی، کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، هادی قوامی نماینده اسفراین، ابراهیم نکو نماینده رباط‌کریم و سیدبهلول حسینی نماینده میانه و نیز نطق خبرساز علی‌اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی روبه‌رو شدند که طرح هسته‌ای مجلس را به نفع کشور می‌دانستند. همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس در توضیح چگونگی تهیه این طرح گفت: طرح هسته‌ای مجلس به تائید دبیرخانه شورای امنیت ملی رسیده و در نشستی شخصی با علی شمخانی دبیر این شورا، رایزنی‌هایی در مورد مفاد آن صورت گرفته است. موافقان کلیات طرح فوریتی با اشاره به سقف زمانی 26 مهر برای پذیرش برجام، شرایط اقتصادی کشور و انتظارات مردمی، تاکید داشتند که مجلس اجرای برجام را تائید نمی‌کند، اما به دولت اجازه می‌دهد که برجام تحت شرایطی اجرا شود.

علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام از جمله مخالفان طرح هسته‌ای مجلس بود که دیروز در نطق خود تصریح کرد:‌ کمیسیون برجام 40 شبانه‌روز تلاش کرد تا بتواند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد، اما رئیس مجلس، طرحی را که از دو ماه قبل آماده کرده بود، در دستور گذاشت.

وی با انتقاد از دولت برای عدم ارائه لایحه گفت: ما تیم مذاکره‌کننده را متهم به خیانت نمی‌کنیم، اما این تیم نتوانسته حقوق ملت را از گرگ‌های آمریکا و اروپا بگیرد. لازم نیست اگر تیمی نتوانست حق ملت را ادا کند، ملت زیر بار آن برود.

الیاس نادران، دیگر مخالف این طرح نیز در نطق خود گفت: ردپای گزارش برجام در این طرح دیده نمی‌شود و مجلس با طرح برجام، مصوبه سه ماه قبل خود را لغو می‌کند و این مصوبه برای ذلت و خط کشیدن روی همه آرمان‌های ملت تهیه شده است.

مهرداد بذرپاش که از دیگر مخالفان این طرح بود نیز بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمتر از دو ساعت طرح را بررسی کرده و 200 پیشنهاد را یکجا رد کرده، آیا این بررسی به نظر شما درست و کارشناسانه است؟ او همچنین با اشاره به اظهارات وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی، از تیم دیپلماسی دولت خواست تا به این اظهارات پاسخ دهد.

در برابر این مخالفت‌ها، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مقام موافق با طرح هسته‌ای بیان کرد: آقایان از شرمن و دیگر سیاستمداران غربی کد می‌آورند، اما چرا از سیدحسن نصرالله در تائید برجام کد نمی‌آورید؟ سیدحسن نصرالله توافق برجام را موجب باز شدن فرصت‌های زیاد پیش‌روی ایران و منطقه دانسته است. او یادآور شد: مجلس مقلد رهبری است و پشت سر ایشان حرکت می‌کند. در مساله برجام نیز از ایشان تبعیت می‌کنیم. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اظهار کرد: طرح هسته‌ای مجلس منافع ملی را حفظ خواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در این جلسه تاکید کرد: من شهادت می‌دهم در این مذاکرات، طرف ایرانی دست بالا را داشت و تنها محدودیت‌هایی را پذیرفت که در راه ساخت بمب هسته‌ای بود.

احتمال اجرای برجام از دوشنبه آینده

به دنبال تصویب کلیات طرح هسته‌ای مجلس، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عصر دیروز در مراسم جشنواره آفتاب که در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب برگزار شد، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای تصویب کلیات طرح مربوط به اجرای برجام گفت: امیدوارم در روزهای آینده جزئیات طرح هم تصویب شود. به گزارش ایرنا، وی افزود: احتمالا دوشنبه آینده اعلام کنیم ادابشن دی (روز اجرای برجام) شروع شده و وارد فاز بعدی در اجرای برجام شویم.

حاشیه‌های روز برجام در بهارستان

علی لاریجانی در واکنش به اظهارنظرها درباره طرح هسته‌ای مجلس بیان کرد: مقام رهبری علنی گفته‌اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی‌کنم، بنده هم همین حرف را زدم. اما در حل این مساله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا نظر مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.

هنگامی که حمید رسایی از منتقدان برجام گفت که «برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورای عالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند»، نماینده دولت در جلسه مخالفت برخی وزرا با توافق وین را تکذیب کرد.

تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحی به دلیل انتقاد منتقدان برجام مانع از رسیدن صدای وی به دیگر نمایندگان شد. معاون رئیس‌جمهور که با لحنی تند صحبت می‌کرد، گفت که «برخی دوستان با قسم جلاله به من گفتند که روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم و برخی برای من آرزوی مرگ کردند و گفتند این آقا که 66 ساله است معلوم نیست تا پایان برجام زنده باشد چرا که عمر مفید برای ایرانی‌ها 72 سال است و آیا این اخلاق است؟»

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیرامون اظهارات صالحی توضیح داد: برخی در صحن علنی مجلس، ظریف و صالحی را تهدید به اعدام کرده‌اند. کمال‌الدین پیرموذن نیز توضیح داد: روح‌الله حسینیان، آقای صالحی را تهدید کرد که اگر برجام به فرجام برسد،‌ سیمان رویش می‌ریزیم و او را می‌کشیم. با این‌حال ندیمی، دیگر نماینده مجلس گفت که اظهارات حسینیان خطاب به صالحی شوخی بوده است.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها