محلات شهری است که نرمی ‌و سختی را در کنار هم دارد، زیرا نه تنها قطب گل و گیاه کشور است، بلکه این شهر به معادن سنگش نیز شهره است؛ معادنی که البته حال و روز خوشی ندارد و چرخ آنها به کندی می‌چرخد.
کد خبر: ۸۳۸۰۸۱

در استان مرکزی حدود 350 واحد فرآوری سنگ وجود دارد که از این تعداد 280 واحد در شهرستان محلات فعالیت دارد، اما چندی است که تولید و فرآوری سنگ در این منطقه همچون بسیاری صنایع دستخوش رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز قرار گرفته و به دنبال آن واحدهای سنگبری نیز با چالش مواجه شده‌ است. این تنها مشکل این بخش نیست، زیرا به گفته فعالان این بخش نبود فناوری به روز نیز به پرت حدود 50 درصد مواد اولیه این واحدهای سنگبری منجر شده و همه اینها درحالی است که فشارهای دولتی از قبیل وصول مالیات، بیمه و سودهای بانکی نیز مزید بر علت شده است تا این صنعت مهم با چالش بزرگی مواجه شود.

بازار کساد سنگ

غلامرضا میری، دبیر انجمن صنفی سنگبران محلات دراین باره به ایسنا می‌گوید: گرچه صنعت سنگ محلات، صنعت پیشرفته‌ای در استان مرکزی است و کارخانه‌های پیشرفته با فناوری جدید در این منطقه فعالیت دارند، اما به‌دلیل رکود بازار سنگ که به دنبال رکود ساخت و ساز حاصل شده، بیشتر کارخانجات در محلات تعطیل یا نیمه‌فعال است، به طوری که واحدهای سنگبری بسیار پیشرفته هم از فعالیت بازمانده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت حدود 300 واحد سنگبری در محلات می‌افزاید: حدود 30 درصد سنگبری‌های این شهرستان تعطیل است و بقیه سنگبری‌ها نیز با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند. این در حالی‌است که تا چند سال پیش همه واحدهای سنگبری شیفت شب هم کار می‌کردند. میری با اشاره به این‌که در استان مرکزی حدود 350 واحد فرآوری سنگ وجود دارد که از این تعداد 280 واحد در شهرستان محلات فعالیت می‌کنند، نبود ساخت‌وساز و به تبع آن کاهش تولید را دلیل مشکلات به وجود آمده در زمینه حمل و نقل برمی‌شمرد و می‌گوید: حمل و نقل مواد خام نیز با مشکل روبه‌رو شده است زیرا کارخانجات دیگر توان خرید مواد خام را هم ندارند.

دبیر انجمن صنفی سنگبران محلات با اشاره به این‌که در گذشته کامیون‌ها سه‌بار در روز بار حمل می‌کردند، در حالی که این آمار این روزها به سه‌بار در یک هفته خلاصه شده است. می‌افزاید: در دو سال اخیر هیچ تسهیلاتی به این بخش تزریق نشده است و واحدهای سنگبری نتوانسته‌اند ماشین‌آلات خود را به روز کنند تا هزینه‌ها کاهش و تولید افزایش یابد.

به گفته دبیر انجمن صنفی سنگبران محلات ، 45 تا 50 درصد مواد اولیه واحدهای سنگبری پرت و به ضایعات تبدیل می‌شود به‌طوری که از هر تن سنگ، هشت متر محصول به‌دست می‌آید و در واحدهایی که ماشین‌آلات به روزتر است 12 تا 14 متر و این در صورتی است که تولید محصول باید به بالای 15 متر برسد تا جبران خسارت شود.

انبارهای مملو از سنگ

حسین سرو، دبیر کانون سنگ ایران و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سنگبران محلات نیز معتقد است: با توجه به رکود اقتصادی موجود در بازار، صنعت ساخت و ساز چه در بخش خصوصی و چه در پروژه‌های عمرانی دولت خوابیده است، به همین دلیل با انبارهایی مملو از محصول بدون مشتری مواجه هستیم و صنعت در کماست.

وی با بیان این‌که ضعف نقدینگی همواره شامل حال صنعت بوده و امروز تشدید شده است، می‌افزاید : فشارهای دولتی اعم از وصول مالیات‌های مختلف، بیمه و سودهای بانکی نیز مزید بر علت شده است.

سلیمی:

بعضی از تصمیمات در مجموعه صنعت و معدن تسهیل‌کننده نیست

سروش ادامه می‌دهد : در چند سال اخیر سعی شده است تا فناوری واحدهای سنگبری را به روز کنیم؛ هر چند با فناوری روز دنیا فاصله داریم اما خطوط جدیدی به این بخش وارد و بهترین و جدیدترین خط تولید سنگ در محلات خریداری شده است، ولی به‌رغم سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شده، متاسفانه بازار نداریم.

کاهش تهدیدات، افزایش بهره‌وری

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سنگبران محلات با اشاره به این‌که هر چقدر تهدیدات در این بخش کمتر شود بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد، اظهار می‌کند : در زمینه فرآوری نیز از آنجاکه با یک ماده طبیعی کار داریم، ضایعات اجتناب‌ناپذیر است که البته با جدید شدن فناوری و رویکردی که صنعت نسبت به این موضوع دارد این میزان نیز به حداقل می‌رسد. در گذشته از معدن تا فرآوری، 80 درصد ضایعات داشتیم، اما امروز این میزان به 50 درصد کاهش یافته است.

دبیر کانون سنگ ایران ادامه می‌دهد: دولت باید تسهیلاتی را در اختیار صنعتگر بگذارد که فناوری جدید را وارد کرده و ضایعات را به حداقل برساند، اما این کار را نمی‌کند.

چرخ معادن در باتلاق تصمیمات گیر کرده است

علیرضا سلیمی، ‌نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی‌نیز در این باره می‌گوید: به دلیل برخی تصمیمات غیرکارشناسی و رکود حاکم بر بازار با چالش‌های جدی هم در بخش تولید و هم فرآوری سنگ مواجه هستیم. وی با بیان این‌که دولت در حال حاضر می‌خواهد حقوق معدنی معوق سال‌های 90، 91 و 92 را اخذ کند، می‌افزاید: در شرایطی که معادن در وضعیت سختی به سر می‌برند گذاشتن این هزینه گزاف روی دوش این بخش منصفانه نیست. سلیمی‌ با بیان این‌که بعضی از تصمیمات در مجموعه صنعت و معدن تسهیل‌کننده نیست، تصریح می‌کند: سازمان امور مالیاتی نیز فشار مضاعفی به این بخش وارد کرده است؛ با وزیر صحبت‌های مفصلی کرده‌ایم و به‌رغم تاکیداتی که داشته‌ایم، هنوز در این بخش تصمیمات مبتنی بر شرایط روز گرفته نشده است.

وی بخشی از این چالش‌ها را مربوط به بخش کلان می‌داند و می‌گوید: رکودی که بر بازار مسکن حاکم است مزید بر علت شده تا حدی که تولیدات بسیاری از سنگبری‌ها روی زمین مانده و انبارها پر شده است. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی‌یادآور می‌شود : افزایش نرخ برق و گاز در این دوره رکود نیز واحدها را با چالش مواجه کرده است و بعضی از واحدهای سنگبری توان پرداخت بهای برق و گاز را ندارند. سلیمی‌در ادامه با بیان این‌که صادرات در این بخش با چالش مواجه و عمده مصرف مربوط به بازار داخل بوده است، افزود: برخی اقدامات پایانه‌ها و گمرکات، صادرکنندگان را زمینگیر کرده و قدرت رقابت را از آنها گرفته است. صادرات سنگ کوپ هم که اندک بود با مشکل جدی مواجه است و حمایت لازم از سوی وزارتخانه ذی‌ربط از این بخش نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری خارج از محلات

سجادی فرماندار محلات معتقد است : اگر واحدی پس از 15 تا 20 سال فعالیت در این عرصه، هنوز نتوانسته خود را نوسازی کند دلیل بر نبود تسهیلات نیست، بلکه به این دلیل است که بازار خیلی خوب نبوده و آنها که بازار داشته‌اند نیز در جای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها