تلاش سیاسی جدید برای حل بحران سوریه

واشنگتن و برلین می‌گویند آماده همکاری با مسکو برای حل و فصل مسأله سوریه هستند. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، جان کربی، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما بخوبی درک می‌کنیم اقدامات زیادی باید برای حل بحران سوریه انجام داد. همچنین ما می‌توانیم برای ادامه اقدامات در جهت حل بحران سوریه و مساله انتقال سیاسی در این کشور با روسیه همکاری کنیم.
کد خبر: ۸۳۰۰۶۴

وی تاکید کرد: آمریکا با استفاده از دیدگاه‌های درست و همکاری با روسیه و عربستان برای تحقق این مساله تلاش خواهد کرد. همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنانی ابراز امیدواری کرد برلین نیز به همکاری با مسکو برای حل بحران‌های بین‌المللی از جمله بحران سوریه بپردازد.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم روسیه بتواند نقش مهمی را در حل بحران سوریه ایفا کند و ما همچنین خواهان برقراری روابط سازنده با مسکو هستیم.

گفته می‌شود روسیه طرحی را برای حل بحران سوریه به سازمان ملل متحد ارائه کرده است، اما هنوز از جزئیات آن خبری نیست.

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه درخصوص بحران سوریه تاکید کرد: لازم است با افرادی از نظام سوریه که بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور جزو آنها نباشد درخصوص حل بحران این کشور به توافق برسیم.

وی افزود: مقامات سوریه می‌توانند به راهکاری با مخالفان میانه‌رو برای حل بحران این کشور برسند؛ چرا که مذاکرات سیاسی تنها راه برای حفظ سوریه در برابر تروریست‌هاست. فابیوس اعلام کرد فرانسه در حال حاضر مذاکراتی را با مقامات عربی، آمریکایی، روسی، ترکی و همچنین استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرده است.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز یک چارچوب کلی را برای تحقیقات در مورد حملات شیمیایی و استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تعیین کرده است.

وی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت طرح‌های خود را درخصوص انجام تحقیقات در مورد حملات با گازهای سمی تشریح کرد.

قرار است این تحقیقات توسط سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام شود.

این نامه بان کی‌مون در پاسخ به قطعنامه‌ای است که شورای امنیت با توافق آرا آن را در هفتم آگوست تصویب کرد که طرفین را به انجام تحقیقات فرامی‌خواند.

در ادامه درگیری‌های نظامی سوریه، روز گذشته اعلام شد گروه تروریستی داعش کنترل چند روستا در مرز سوریه با ترکیه را به دست گرفته است. همچنین دیدبان حقوق‌بشر سوریه از حمله شدید جبهه تروریستی النصره به فرودگاه نظامی «ابوالضهور» خبر داد. این فرودگاه در نزدیکی شهر اریحا واقع در استان ادلب قرار دارد و به دلیل اشراف به ساحل سوریه که بافت جمعیتی علوی نشین دارد، برای دولت این کشور منطقه‌ای بسیار استراتژیک محسوب می‌شود.

ارتش سوریه نیز اعلام کرد با هدف تامین امنیت استان لاذقیه، عملیاتی را در حومه این استان علیه تروریست‌ها آغاز کرده است. همزمان با این تحولات ارتش سوریه و مقاومت لبنان افراد مسلح را در مرکز شهر زبدانی محاصره کردند. آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند مغز متفکر داعش در سوریه را هدف قرار داده‌اند.

به گفته منابع آمریکایی، جنید حسین معروف به «مغز متفکر الکترونیک داعش» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نزدیکی شهر رقه به هلاکت رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها