با محمد مهاجر، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو تهران

42 سال زندگی در ارگ

نمایش رادیویی همچنان زنده است

صدها سال است که در همه فرم‌ها و شکل‌های ممکن به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. تئاتر امروزی فرزند خلف و تحول یافته نمایش یونان عهد سوفوکلس، اوریپیدس و... است و هرگز ریشه و ارتباطش را با آن نبریده. فرم و محتوای تئاتر امروزی با کمترین تغییری همچنان بر اصول نمایش‌های اولیه تکیه دارد. تم‌ها همان تم‌های ازلی و ابدی است؛ عشق، نفرت، کینه و حسد، قدرت طلبی، خشم، خیانت، پول پرستی، فداکاری، دفاع از مظلومان، عدالت و ...
کد خبر: ۸۲۶۹۳۳
نمایش رادیویی همچنان زنده است

با کمی دقت تنها می‌توان چگونگی بیان و زمینه و شرایط ظهور و بروز آنان را متغیر و متفاوت دید. فرهنگ و هنر در طول زمان تنها تحول می‌یابد و هرگز از بین نمی‌رود. نمایش رادیویی، طی شصت و اندی سال که از عمرش در ایران می‌گذرد، همچنان بر اصول و قوانین اولیه‌اش استوار است؛ بازی‌ها، متن‌ها، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و ... صرفاً تغییرات کوچکی کرده و کامل‌تر شده و همچنان رو به تکامل می‌رود.

با وجود تغییرات در شرایط و ظواهر زندگی مدرن و ماشینی امروز و به رغم ظهور رسانه‌های مدرن دیداری، رادیو و به تبع آن نمایش رادیویی، جایگاه خودش را نه تنها از دست نداده که حضورش را هرچه پررنگ‌تر و تاثیرگذار تر کرده است، چرا که رادیو یاور بشر تنهای امروز و در خلوت او صدایی است که هرگز خاموش نخواهد شد و او را تنها رها نخواهد کرد. رادیو و نمایش رادیویی همچنان مخاطبانش را حفظ کرده‌اند ولی از این حقیقت نمی‌توان غافل ماند که مخاطبان نمایش رادیویی ذائقه‌شان تغییر کرده و نیاز به تحول در فرم و شکل و حتی محتوای نمایش‌ها ضرورتی است انکار ناپذیر؛ ولی این تغییرات به معنای نابودی نمایش رادیویی نیست، بلکه راز بقای آن به شمار می‌رود، همچنان که راز بقای هنر و فرهنگ هم در تغییر و تحول آن نهفته است.

مخاطبان نمایش‌های رادیویی امروزه حرفه‌ای‌تر شده و اثر را کارشناسانه گوش داده و نقد می‌کنند. تخصص امروزه حرف اول را در همه عرصه‌های علمی، هنری و... می‌زند. پس دور از ذهن و منطق هم نیست که مخاطبان نمایش رادیویی آن را کارشناسانه بررسی کنند و ما نیز آنها و تخصص‌شان را باور داشته باشیم.

محمد مهاجر - تهیه‌کننده و نویسنده رادیو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها