دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده ممکن خواهد شد

با این که می‌گویند بسیاری از مردم دنیا در حال حاضر جزو کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، ولی هنوز دوسوم جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند. فیسبوک از جمله این شبکه‌هاست و اکنون بیش از یک میلیارد کاربر دارد.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۸
دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده ممکن خواهد شد

فیسبوک برای این که بتواند به تمام مردم جهان خدمات خود را ارائه کند و به نوعی آنها را تحت پوشش شبکه‏ای قرار دهد، تحقیقاتی را در حوزه ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، لیزر و فناوری اینترنت زمینی آغاز کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را نیز در این زمینه انجام داده است. فیسبوک در لابراتوار اتصال خود هواپیمای بدون سرنشینی را ساخته که بسیار غول‌پیکر است، با انرژی خورشیدی کار می‏کند و می‌تواند تا سه ماه در فضا در وضعیت پروازی باقی بماند. ماموریت این غول فلزی پرنده که اکوالا نام دارد، فراهم کردن زمینه لازم برای دسترسی روستاییان و ساکنان مناطق صعب‌العبور به اینترنت است. با این‌که این هواپیما هنوز به پرواز درنیامده، ولی آزمایش لازم در زمینه پرواز روی مدل اولیه انجام شده است.

در شش ماه آینده آزمایش‏های سازه‏ای برای آمادگی جهت اولین پرواز روی اکوالا انجام خواهد شد. اکوالا شبیه یک بومرنگ وی (v) شکل است و قطر آن با طول بال‏های یک هواپیمای بوئینگ 737 برابر است. روی این هواپیما با سلول‏های خورشیدی پوشیده شده و جنس آن فیبر کربنی سبک است که دو تا سه برابر محکم‏تر از فولاد خواهد بود. انرژی‏های خورشیدی دریافت شده در صفحات خورشیدی این هواپیما در طول روز ذخیره می‌شود و تنظیمات آن توسط یک اپراتور روی زمین انجام می‌شود. محققان این نوید را داده‌اند که در آینده‌ای نه‌چندان دور هواپیماهای بدون سرنشینی را خواهند ساخت که به اپراتور نیاز ندارد و تمام عملیات تنظیم آن به صورت خودکار و در حین پرواز انجام خواهد شد.

برای اتصال به اینترنت از طریق اکوالا یک سیستم لیزری بین زمین و هواپیمای بدون سرنشین برقرار می‏شود. محققان فیسبوک که روی فناوری لیزر کار می‏کنند مدعی‌اند اینترنت در این فناوری ده‏ها گیگابیت در ثانیه سرعت دارد و آن قدر سریع است که در یک زمان واحد برای صدها هزار نفر این امکان را فراهم می‏کند که به اینترنت با پهنای باند گسترده دسترسی داشته باشند. فیسبوک خود به تنهایی این طرح را به مرحله اجرا درنمی‏آورد، بلکه به کمک شرکت‌های خصوصی محلی و دولت‏ها قرار است این فناوری را به سرانجام برساند.

منبع: CNN

مترجم: نرگس عبداللهی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها