جام جم آنلاین: زمانی که در آغاز سکته مغزی یک لخته راه سرخرگ را مسدود می کند ، بسرعت صدمه وارد می شود و آنچه روی می دهد از این قرار است :
کد خبر: ۸۲۲۸۱

هر ثانیه 32000 نرون (سلولهای مغزی) می میرند که هر دقیقه 1.9 میلیون می شود.
در همین یک دقیقه مغز 14 بیلیون سیناپس عصبی را که تداخل حیاتی بین نرون هاست را از دست می دهد.
همچنین 7.5 مایل از فیبرهای میلینی که افکار از آن عبور می کنند ، از بین می رود.
این آمار اهمیت اقدام فوری را در صورت پیدایش علائم سکته مغزی نشان می دهد.ارزیابی های فوق توسط دکتر جفری سی ور استاد نورولوژِ دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته است.
این نتایج بوسیله سه خط مختلف تحقیقات طی دهه گذشته صورت گرفته است.
یکی تصویر برداری مغز است که دقیقا اندازه یک سکته تیپیک را مشخص می کند.
دومین عمل درمان سکته است که اولین نتیجه از زمان شکل گیری سکته مغزی در انسان را بدست می دهد و سومین مرحله از این تحقیقات نورواستریولوژِ ی کمی یا همان تکنیک شمارش سلولی سه بعدی است که به خوبی ازدست رفتن محدوده مغزی را نشان می دهد.
خبر خوب اینکه می توان این از دست رفتن متوالی سلولهای مغزی را از طریق درمان سریع ، کوتاه کرد.
یک داروی موثر منهدم کننده لخته بنام فعال کننده پلاسمینوژن بافتی اگر طی سه ساعت اول به بیمار داده شود می تواند بطور موثر از ناتوانی طولانی مدت بکاهد.دیگر اقدامات درمانی شامل استفداه از داروهای ضدانعقاد و جراحی است.
بدون درمان ، بخشی از مغز به اندازه یک نخود در عرض هر 12 دقیقه می میرد در حالیکه گروه کوچکی از سلولهای مغزی با قطع جریان خون به آنها فورا می میرند ، سلولهای اطراف آنها دچار کاهش نه چندان زیاد جریان خون می شوند و امید کمی برای مداخله درمانی باقی می ماند.
بنابراین در هر دقیقه از سکته مغزی ، بیمار میلیون ها سلول مغزی را از دست می دهد و لذا مردم باید از علائم هشدار دهنده این بیماری آگاه باشند.
این علائم شامل شروع ناگهانی ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن ، مشکل ناگهانی در قدرت دید ، ناتوانی در تکلم ، ناتوانی در راه رفتن یا از دست دادن تعادل و سردرد شدید می شود.
با بروز چنین نشانه ها یی فورا باید بیمار به بیمارستان منتقل شود تا حتی الامکان از پی آمد های سکته جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها