همه دلشان می‌خواهد مغز متمرکزتری داشته باشند، بعضی‌ها قهوه می‌خورند و عده‌ای می‌گویند ماهی برای تمرکز بیشتر بهتر است، اما واقعا برای این‌که بیشتر متمرکز باشیم چه باید بخوریم؟
کد خبر: ۸۲۰۷۸۰

هیچ کس نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که با پا به سن گذاشتن، قدرت تمرکز انسان و کارایی مغز او کاهش پیدا می‌کند، اما خبر خوب این است که با تغذیه خوب و مصرف مواد غذایی مناسب برای مغز می‌توان این بخش مهم در بدن را تا آنجایی که ممکن است در حالت خوبی نگه داشت.

هیچ ماده جادویی وجود ندارد که ضریب هوشی افراد را بالا ببرد یا آنها را باهوش‌تر کند، اما چیزهایی مثل کافئین می‌تواند انرژی شما را بیشتر کرده و تمرکزتان را افزایش دهد. کافئین را می‌توان در شکلات، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی از داروها پیدا کرد.

البته حواستان باشد که مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند اضطراب را افزایش داده و تپش قلب ایجاد کند.

شکر غذای مغز است، البته منظورمان این شکرهای روی میز نیست و منظور گلوکز است. گلوکز از مواد قندی و کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید به دست می‌آید. به همین دلیل هم است که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین می‌تواند در کوتاه‌مدت انرژی‌زا باشد و حافظه، قدرت فکر و توانایی ذهنی را تقویت کند، اما مصرف بیش از حد همین ماده می‌تواند روی حافظه تاثیر منفی بگذارد، پس حواستان به مقدار قند مصرفی‌تان باشد.

حتما خیلی وقت‌ها برای شما هم پیش آمده که از صبحانه بگذرید، اما مطالعات نشان می‌دهند که خوردن این وعده غذایی می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت را تقویت کند و میزان توجه را افزایش دهد. دانش‌آموزانی که پیش از مدرسه صبحانه می‌خورند عملکرد بهتری در مقایسه با آنهایی که صبحانه نمی‌خورند، دارند. غذاهایی که در بالای فهرست سوخت‌دهنده‌های مغزی برای این وعده قرار می‌گیرند، غلات، لبنیات و میوه‌ها هستند. البته باز هم افراط نکنید، زیرا محققان دریافته‌اند که خوردن صبحانه پرکالری می‌تواند روی تمرکز تاثیر منفی داشته باشد.

ماهی هم غذای مغز است. زیرا این ماده غذایی سرشار از امگا 3 بوده که می‌تواند کلید سلامتی مغز باشد. این چربی‌های سالم برای مغز بسیار مفیدند و استفاده از رژیمی که سرشار از این مواد غذایی باشد خطر ابتلا به فراموشی، سکته‌های مغزی و زوال عقل را کاهش می‌دهد. بعلاوه این ماده غذایی نقش پررنگی در تقویت حافظه بویژه زمانی که سنمان بالا می‌رود، دارد. برای داشتن مغز و قلب سالم دو وعده از این نوع مواد غذایی در هفته بخورید.

آجیل سرشار از ویتامین E است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. این ویتامین مانع از کاهش قدرت شناختی در طی سالخوردگی می‌شود. شکلات تلخ نیز شامل نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان است و به دلیل کافئین موجود در آن قدرت تمرکز افراد افزایش می‌یابد. تلاش کنید که روزانه مقداری از هر دو ماده اشاره شده را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

تمام اعضای بدن بویژه دو عضو اصلی مغز و قلب نیاز به جریان خون دارند و رژیمی که سرشار از غلات سبوس‌دار و میوه‌هایی چون آووکادو باشد، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کمتر کند و از مقدار کلسترول بد بکاهد. وقتی میزان کلسترول پایین باشد، انسدادی در رگ‌ها وجود نخواهد داشت و همین امر جریان خون را راحت‌تر می‌کند. وقتی به اعضای داخلی بدن خون به اندازه کافی برسد، مسلما سلامتشان هم تضمین خواهد شد. از غلات سبوس‌دار می‌توان به ذرت و گندم اشاره کرد. آووکادو نیز یک میوه چربی‌دار بوده که چربی آن برای سلامت جریان خون لازم و مفید است.

تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که بلوبری می‌تواند از مغز در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد حفاظت کرده و از میزان بیماری‌های مرتبط به کهولت سن چون آلزایمر و فراموشی بکاهد. بعلاوه تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بلوبری باعث شده است که توانایی یادگیری در موش‌ها افزایش یابد.

اگر خوراک شما فاقد مواد غذایی لازم برای بدن باشد، می‌تواند منجر به کاهش تمرکزتان شود. کم یا زیاد خوردن هر دو می‌توانند عواملی باشند که در تمرکز شما اختلال ایجاد کنند. غذای زیاد در شما احساس خستگی ایجاد می‌کند و غذای کم هم می‌تواند به دلیل ایجاد حس گرسنگی از تمرکزتان بکاهد.

این روزها خوردن مکمل‌ها حسابی مد شده است. با این‌ که بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌هایی چون B، C، بتاکاروتن و منیزیم قدرت مغز را افزایش می‌دهند، مکمل‌های حاوی این مواد مغذی تنها برای کسانی خوب هستند که رژیم غذایی‌شان فاقد همین مواد مفید باشد. محققان نسبت به تاثیر مثبت جنسینگ، گینگو، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی روی مغز خیلی محتاطانه نظر می‌دهند.

برای بالا بردن قدرت تمرکز تلاش کنید هنگام صبحانه از آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنید، قهوه بنوشید و از غلات سبوس‌دار استفاده کنید.

webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها