اسامی نفرات برتر کنکور سال 94 دیروز اعلام شد؛ تکلیف بقیه امروز مشخص می‌شود

شهرستانی‌ها دوباره رکورد زدند

روزشمار اعلام نتایج اولیه کنکور بالاخره به انتها رسید و اسامی نفرات برتر گروه‌های پنجگانه آموزشی دیروز اعلام شد.
کد خبر: ۸۱۸۴۶۲

امروز هم تکلیف بقیه شرکت‌کنندگان آزمون سال 94 تا اندازه‌ای مشخص شده و نتایج از طریق سایت سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org اعلام می‌شود. بر این اساس ازده نفر اول گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 9 نفر پسر و یک نفر دختر هستند که سه نفر از استان تهران و دو داوطلب از استان فارس در بین نفرات برتر حضور دارند. در گروه آزمایشی علوم تجربی هفت پسر و سه دختر جزو نفرات برتر هستند و استان فارس با دو داوطلب برتر در صدر قرار گرفته است. بین نفرات برتر گروه آزمایشی علوم انسانی پنج دختر و پنج پسر دیده می‌شوند و استان‌های اصفهان، تهران و یزد هر کدام با سه داوطلب در صدر این گروه قرار دارند. در گروه آزمایشی هنر از بین سه داوطلب برتر هر سه دختر هستند که دو نفر از استان تهران برگزیده شده‌اند. در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه هم از بین سه داوطلب برتر دو دختر و یک پسر برگزیده شده‌اند که یک نفر از استان تهران، یک نفر شیراز و یک نفر از کاشان است؛ در مجموع از میان 36 داوطلب برتر کنکور ده نفر از استان تهران برگزیده شده‌اند و این یعنی تهرانی‌ها 27 درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال را به خودشان اختصاص داده‌اند. آماری که به‌نظر می‌رسد سیر نزولی پیدا کرده و رفته‌رفته کمتر می‌شود. شاهد این ادعا بررسی نتایج کنکور در سال‌های گذشته است؛ فقط کافی است رتبه‌های برترکنکور در سال‌های 84، 86، 90، 92 و 94 را دقیق‌تر بررسی کنید تا به این نتیجه برسد که رتبه‌های برتر دیگر دست تهرانی‌ها نیست. اتفاقی که حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش درباره‌اش به جام‌جم می‌گوید: «ما همیشه تاکید می‌کنیم تنها مرجع سوالات آزمون سراسری کتاب‌های دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی هستند ولاغیر. اما متاسفانه خیلی‌ها فکر می‌کنند با شرکت در کلاس‌های کمک آموزشی و خواندن کتاب‌های اضافی و... اطلاعات بیشتری برای موفقیت در کنکور به دست می‌آورند. درحالی که همان طور که می‌بینید این طور نیست و تعداد تهرانی‌ها و البته دانش‌آموزان شهرستان‌های بزرگ، سال به سال بین نفرات اول کنکور کمتر می‌شود و کم‌کم در بین رتبه‌های برتر کنکور، ما اسامی دانش آموزانی را می‌بینیم که در شهرهای کوچک با کمترین امکانات درس می‌خوانند.»

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، سیر نزولی حضور تهرانی‌ها در بین رتبه‌های برتر کنکور، نشان‌دهنده این موضوع است که سوالات کنکور مفهومی طراحی می‌شوند. توکلی با اشاره به این مطلب می‌گوید: «مفهومی بودن به معنی سخت بودن نیست، هرداوطلبی که به کتاب مسلط باشد در هرجای ایران و در هر منطقه‌ای، از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگ‌ترین شهرها، می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ بدهد؛ ‌فقط باید کتاب را خوب خوانده باشد و مهارت‌های دیگری که برخی داوطلبان برایش وقت زیادی می‌گذارند، از روش‌های تندخوانی گرفته تا تست‌زنی سریع و... حکم گزینه‌های جانبی را دارند.»

تغییر در نحوه پذیرش در آزمون

با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور سراسری، این آزمون سرنوشت‌ساز دوباره به یکی از مهم‌ترین خبرهای روز تبدیل شد؛ برهمین اساس ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح دیروز خود با بیان این که نتایج نهایی آزمون سراسری ساعت 18 سه‌شنبه 30 تیر از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود، به فارس گفت: «ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته سه‌شنبه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و زمان انتشار دفترچه راهنما چهارشنبه 31 تیر است.» خدایی در ادامه گفت: «دفترچه راهنمای آزمون سراسری پنجشنبه اول مرداد به تعداد محدودی از طریق باجه‌های روزنامه‌فروشی توزیع می‌شود و زمان انتخاب رشته از پنجم تا دهم مرداد است.»

به این ترتیب پاسخنامه داوطلبان آزمون سراسری با رتبه کشوری کمتر از 75 هزار در هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، فنی، تجربی و انسانی و رتبه کشوری کمتر از ده هزار در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی برای اطلاع داوطلبان مذکور روی سایت سازمان سنجش قرار داده شده است و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند باید با دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مطالعه آن و دیگر اطلاعیه‌های سازمان در دهه اول مرداد 94 انتخاب رشته کنند. البته داوطلبان امسال باید منتظر تغییراتی در نحوه پذیرش در آزمون هم باشند. به گفته رئیس سازمان سنجش، امسال انتخاب رشته بر اساس نوع دانشگاه تجمیع شده است درحالی که قبلا بر اساس نوع دوره بود: «به طور مثال در دانشگاه تهران پذیرش در دوره‌های شبانه‌ پردیس‌ها و... به صورت جداگانه انجام می‌شد ولی در حال حاضر رشته‌های یک دانشگاه در دفترچه راهنما تجمیع شدند. دومین تغییر در قانون ایثارگران است که میزان ظرفیت از 20 درصد به 25 درصد افزایش یافته و حد نصاب از 80 به 70 کاهش یافته است.»

30درصد ظرفیت پزشکی برای استان‌ها

سومین تغییر هم به گفته خدایی در سیستم بومی‌گزینی است که بخصوص در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی انجام می‌شود، طوری که 30 درصد ظرفیت، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به استان‌ها اختصاص یافته و داوطلبانی که در این رشته‌ها پذیرش می‌شوند باید سه برابر زمان تحصیل خود برای خدمت در آن محل تعهد دهند ؛ بجز این رئیس سازمان سنجش با اشاره به این موضوع که امسال تغییر رشته نداریم، از همین ابتدا خیال داوطلبان را راحت کرد تا با حواس جمع به انتخاب رشته بپردازند.

خدایی از مازاد ظرفیت در گروه‌های مختلف خبرداد و گفت:«امسال 796هزار و 194 داوطلب در آزمون سراسری شرکت کردند که 767هزار و 257 نفر ظرفیت داریم و اگر به تفکیک گروه‌ها حساب کنیم در گروه ریاضی 120هزار نفر مازاد ظرفیت و گروه انسانی 60هزار نفر مازاد ظرفیت داریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها