jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۸۱۴۶۸۸ ۱۵ تير ۱۳۹۴  |  ۰۸:۵۲

نخوردن صبحانه باعث می‌شود احساس بی‌حوصلگی و ضعف در فرد بروز یابد

تاثیر‌ عادات غذایی بر‌ خلق و‌ خو

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بعضی مواد غذایی واکنش‌هایی در مغز ایجاد می‌کند که به تغییر خلق و خو منجر می‌شود. در واقع آنچه برای خوردن و نوشیدن انتخاب می‌کنیم، این روند را تسریع می‌کند و تا حدی می‌تواند استرس و احساس خستگی را کاهش دهد.

تاثیر‌ عادات غذایی بر‌ خلق و‌ خو

دکتر مجید حسن قمی، متخصص تغذیه با اشاره به این که کربوهیدرات‌ها یکی از تاثیرگذارترین مواد در بهبود خلق و خو هستند، به جام‌جم می‌گوید: بدن و مغز در طول شبانه‌روز به مقادیری کربوهیدرات نیاز دارد. با مصرف کربوهیدرات‌ها، واکنشی سرتونین در مغز ایجاد می‌شود. این هورمون به عنوان واسطه عصبی در حالت شادابی تاثیرگذار است و در بدن تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کاهش این هورمون در خون سبب بروز حالاتی مثل افسردگی، بی‌قراری، دردهای میگرنی، فشار خون بالا و بی‌نظمی خواب می‌شود. با استفاده از بعضی غذاها می‌توان مقدار تولید این هورمون را در مغز افزایش داد. کاکائو و شکلات تلخ و همچنین آجیل‌ها، کیوی، آناناس، گیلاس، گوجه‌فرنگی، موز و آلو از بهترین منابع غذایی سروتونین هستند.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه را فراموش نکنید. صبحانه نخوردن باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. این متخصص می‌گوید: میزان ذخایر کبد انسان برای تامین انرژی در حدود 8 تا 12 ساعت کافی است. در افرادی که صبحانه نمی‌خورند ذخایر کبدی بسرعت به اتمام می‌رسد و در چنین حالتی فرد احساس بی‌حوصلگی و ضعف می‌کند.

سبزیجات در سبد خانواده

حال این پرسش مطرح است که میوه‌ها و سبزیجات به چه میزان در کاهش احساس خستگی تاثیر گذارند؟ دکتر قمی می‌گوید: میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدان دارند. این مواد سیستم ایمنی را تقویت کرده و با مواد مضری که سرطان‌زاست مقابله می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند سلنیوم، لیکوپن، ویتامین‌های Cو E به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. غذاهای دریایی، آجیل، گوشت بدون چربی، غلات سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، لوبیا و حبوبات و محصولات لبنی کم‌چرب موادی غنی از سلنیوم هستند.

همچنین مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانع تخریب سلولی می‌شود و بروز افسردگی و آلزایمر را در سالمندان کاهش می‌دهد.

خوش‌ اخلاقی با مصرف ماهی

بررسی‌های زیادی ثابت کرده مصرف غذاهای دریایی در بهبود حافظه موثر است.

دکتر حسن قمی در این باره می‌گوید: مصرف ماهی در سنین پایین‌تر در رشد مغز و پیشرفت سلول‌های کودکان موثر است. مصرف امگا 3 و 6 در افراد بزرگسال به بهبود اختلالاتی مثل افسردگی و پرخاشگری کمک و از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می‌کند. این مواد در ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین بیشتر از سایر ماهی‌هاست. نتایج مطالعات نشان می‌دهد، با توجه به فوایدی که ماهی و غذاهای دریایی دارد، مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

فواید ویتامین B12

معمولا کمبود ویتامین‌های گروه B12 با بی‌حسی، بی‌حوصلگی، رخوت و خستگی همراه است. به گفته این متخصص این ویتامین همراه آهن می‌تواند از طریق اصلاح کم‌خونی به ایجاد خلق و خوی بهتر کمک کند. معمولا دیده می‌شود افراد کم‌خون بی‌حوصله‌اند و از تعاملات اجتماعی دوری می‌کنند.

نکته حائزاهمیت این که خون‌سازی هنگامی بدرستی انجام می‌شود که همه فاکتورهای مورد نیاز از جمله ویتامین B12، دیگر گروه ویتامین‌های B ازجمله B6، آهن و اسیدفولیک و ویتامین C و پروتئین کافی در اختیار بدن وجود داشته باشد.گوشت‌ها،جگر، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، سبوس گندم و آجیل‌ها مواد غذایی حاوی ویتامین B هستند.

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ، چای و قهوه حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است. مواد آنتی‌اکسیدان ضدسرطان است. اندروفین موجود در قهوه و چای، حالت شادابی در فرد ایجاد می‌کند.

دکتر قمی با اشاره به این موارد می‌گوید: کافئین کمک می‌کند عضلات، احیا و گردش خون تقویت شود. همچنین مصرف قهوه، نسکافه و برخی غذاهای محرک مانند فلفل، خردل و... می‌توانند متابولیسم را افزایش دهند و به دنبال آن فرد احساس شادابی و کاهش خستگی می‌کند. همچنین چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی ازجمله ویتامین E و C است که می‌تواند در کاهش استرس کمک کند.

آب، مایه حیات

دکتر قمی با اشاره به این که 60 درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است، می‌گوید: هر زمان که بخواهیم از بدن سم‌زدایی کنیم آب بهترین ماده است؛ چراکه بازگردش کلیوی را افزایش و عملکرد سیستم گوارش را تنظیم می‌کند. همچنین آب منبع فلوراید است که در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تاثیرگذار است.‌

جـام جم - هانیه ورشوچی‌

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر