بیمـاران قلبی می‌تـوانند روزه بگیرنـد

عوامل خطر در بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی کرونر شامل چاقی، دیابت، فشارخون مصرف سیگار و استرس با روزه‌داری به میزان زیادی کاهش می‌یابد، اما بیماران قلبی که مجاز به روزه‌داری می‌شوند، باید توجه داشته باشند از وعده غذاهای سنگین و چرب و پرکالری در یک زمان خودداری و فواصل داروها را زیر نظر پزشک متخصص تنظیم کنند.
کد خبر: ۸۱۲۷۶۷

دکتر محراب مرزبان، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق در این‌باره به جام‌جم گفت: روزه‌داری در تنگی شدید دریچه میترال با ریتم قلبی نامنظم به علت افزایش غلظت خون و خطر لخته شدن خون توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی که بتازگی سکته قلبی داشته‌اند، دست‌کم به مدت شش هفته باید از روزه‌داری پرهیز کنند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب ایران افزود: در کسانی که عمل آنژیوپلاستی یا عمل قلب باز (بای‌پس عروق کرونر) داشته‌اند، اما در حال حاضر علامت خاصی ندارند و وضعیت باثباتی دارند، روزه‌داری منعی ندارد، به شرط این‌که فواصل داروهای تجویزی از سوی پزشک متخصص به گونه‌ای تنظیم شود که آسیبی به بیمار وارد نشود.

وی تاکید کرد: در بیمارانی که باتری قلبی دارند، منعی برای روزه‌داری وجود ندارد، اما باید توجه داشت، برای تعدادی از مبتلایان نارسایی قلبی که باتری قلبی دارند، روزه‌داری توصیه نمی‌شود. در بیمارانی که دیابت خفیف دارند نیز روزه‌داری می‌تواند سودمند باشد، ولی توجه به احتمال کاهش بیش از حد قند خون و عوارض آن ضروری است و باید داروها یا انسولین بیمار زیر نظر پزشک متخصص تنظیم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها