دیابت؛ جولان بیماری خاموش در ایران است که روند شیوع آن تحت کنترل نمی باشد،شیوع این بیماری در منطقه خاورمیانه ازجمله ایران حدود 97 درصد و این روند روز به روز درحال افزایش است.البته می توان با روشهای تغذیه ای و ورزش از ابتلا به این بیماری جلوگیری و آن را کنترل کرد.
کد خبر: ۸۱۹۸۳۱
شیوع بیماری دیابت در کشور و راههای کنترل آسان آن

دکتر اسدالله رجب رییس انجمن دیابت در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:این درحالی است که در کشورهای اروپایی روند ابتلا به دیابت کنترل شده است و میزان شیوع آن حدود 22 درصد است.

رجب ادامه داد:با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی، احتمال ابتلا به دیابت برای تمام افراد جامعه وجود دارد بنابراین همه باید توجه داشته باشند که ممکن است روزی به این بیماری مبتلا شوند و باید این خطر را جدی بگیرند از این رو لازم است آزمایش های دوره ای کنترل قندخون را انجام دهند.

وی توجه نکردن کافی افراد جامعه به انجام آزمایش ها را در کنار زندگی ماشینی از دلایل عمده شیوع رو به افزایش بیماری دیابت در کشور عنوان کرد و گفت: دیابت درمان ندارد بنابراین لازم است افراد از بروز دیابت و مبتلایان از پیشرفت و ابتلا به عوارض آن پیشگیری کنند.

رییس انجمن دیابت ایران اظهار کرد:تحقیقات انجام شده در سالیان متمادی در ایران و سایر کشورهای جهان نشانگر این بوده است که با آموزش مباحث مرتبط با بیماری دیابت، ضمن کنترل قندخون می توان از عوارض زودرس و دیررس دیابت و هزینه های هنگفت آن پیشگیری کرد.

ضرورت انجام 6 آزمایش دوره ای

رییس انجمن دیابت ایران با تاکید بر لزوم انجام آزمایش های دوره ای کنترل قندخون گفت: همه بیماران دیابتی باید حداقل هر سه ماه یک بار (سالانه چهار بار) به پزشک مراجعه کنند و آزمایش های دوره ای را انجام دهند.

رجب افزود: دیابتی هایی که انسولین درمانی می شوند و با انسولین قندخون خود را کنترل می کنند باید سالانه چهار تا 6 بار آزمایش های دوره ای را انجام دهند.

وی انجام آزمایش های معمول برای کنترل میزان چربی و قندخون، سلامت کلیه ها و کم خونی هر 6 ماه یک بار را نیز برای مبتلایان به دیابت ضروری دانست و گفت: برخی داروهای پایین آورنده قندخون می توانند بر جذب برخی ویتامین ها مانند ویتامین ب 12 و اسید فولیک تاثیر و سبب بروز کم خونی شود؛ بنابراین بیماران دیابتی باید برای پیشگیری از بروز کم خونی و عوارض ناشی از آن، این آزمایش ها را نیز به صورت دوره ای انجام دهند.

رجب، همچنین انجام آزمایش های سالانه برای بررسی سلامت چشم ها و اعصاب بینایی انتهای چشم، آزمایش میکروآلبومین و آزمایش تیروئید را نیز برای بیماران دیابتی ضروری دانست.

انجام آزمایش های دوره ای برای کودکان

رییس انجمن دیابت ایران گفت: کودکان و نوجوانان باید بیشتر از بزرگسالان تحت آزمایش های کنترل قندخون قرار گیرند بنابراین هر 2 ماه یک بار باید آزمایش های دوره ای انجام دهند.

رجب توضیح داد: بیشتر کودکان و نوجوانان دیابتی به دلیل اینکه سلول های بدن آنان دیگر توانایی تولید انسولین را ندارند، مجبور به دریافت انسولین تزریقی هستند. بنابراین به دلیل اینکه بدن این افراد توانایی تولید انسولین را از دست می دهد، دچار نوسانات شدید قندخون می شوند.

وی افزود: این بیماران در صورتی که به موقع انسولین تزریق نکنند، ممکن است دچار کمای دیابتی شوند و از آنجایی که فعالیت فیزیکی آنها زیاد است، بیشتر دچار نوسانات شدید قندخون می شوند؛ بنابراین توصیه می شود کودکان و نوجوانان دیابتی در دوره های کوتاه تر به پزشک مراجعه و میزان قندخون خود را بررسی کنند.

رجب، در مورد کودکان دیابتی که کمتر از چهار سال دارند، تاکید کرد که این بیماران باید هر 6 هفته یک بار به پزشک مراجعه کنند.

کنترل دیابت با مصرف زردچوبه

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که ترکیب زردچوبه با چربی اُمگا ۳ می تواند در به تاخیر انداختن و یا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر واقع شود.

به گزارش مهر، محققان انگلیسی معتقد هستند که ادویه های هندی همراه با چربی اُمگا ۳ می تواند باعث به تاخیر انداختن و یا جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲ شود.

تحقیقات جدیدی که دانشمندان روی ۸۰ داوطلب استرالیایی انجام داده اند، نشان می دهد که کاهش التهاب سیستمیک بدن باعث ایجاد اثرات ترشح انسولین در بدن و عملکرد آن شده که علت ریشه ای در ایجاد دیابت نوع ۲ دارد.

«مانوهار گارگ»، عضو گروه پژوهشی دانشگاه نیوکاسل انگلستان، در این رابطه می گوید: «در غذاهای هندی دو ترکیب زیستی فعال از قبیل کورکومین (زردچوبه) و چربی اُمگا ۳ وجود دارد که در این پروژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت. هر دو ترکیب عامل ضدالتهاب هستند.»

پیشگیری از دیابت با ورزش

پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند که برای بهبود و کیفیت زندگی خود و ادامه دادن یک زندگی سالم و عادی طبق یک برنامه روزانه و دائمی ورزش کنند.

پزشکان می‌گویند: چاقی که یکی از عوامل مهم بروز دیابت است نیز با ورزش کردن تا حد زیادی قابل کنترل خواهد بود.

دلایل متعددی وجود دارد که توجیه می‌کند چرا بیماران دیابتی نیاز به ورزش کردن دارند که یکی از مهم‌ترین و ابتدایی آنها کاهش میزان قند خون است.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، انجام تمرینات ورزشی متعادل و منظم به کاهش قند خون کمک می‌کند؛ وزن بدن را متعادل نگه می‌دارد و خطر ابتلا به امراض قلبی را به میزان چشمگیری در این بیماران کاهش می‌دهد.

دیابتی ها چگونه و چه وقت غذا بخورند؟

به منظور کنترل قند خون روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه میشود.

سعی کنید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنید.

مصرف میان وعده قبل از خواب در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از کاهش قند خون در طول شب و قبل از خواب جلوگیری می کند.

میان وعده شب بهتر است از یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر که همراه با نان تهیه شود، باشد .

رعایت توصیه های زیر در کنترل قند خون نقش موثری دارد:

1- همراه هر وعده غذایی، از سبزیجات استفاده کنید.

2- نان سنگگ و یا بربری ازنان لواش و ساندویچی بهتر است.

3- مصرف غذاهای چرب مثل کباب کوبیده، سوسیس، کالباس و غذاهای سرخ شده را محدود کنید.

4- لبنیات کم چربی مصرف کنید.

5- از حبوبات و پروتئین سویا، در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

6- در هفته بیش از 2 عدد زرده تخم مرغ مصرف نکنید .

7- در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

8- غذا را به صورت کم نمک مصرف کنید.

9- ترجیحاً از روغن مایع( به خصوص کلزا) استفاده کنید.

برای سرخ کردن مواد غذایی، از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که مصرف غذاهای سرخ کردنی را باید محدود کنید .

10-از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری نمایید یا دست کم مصرف آنها را محدود کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها