پس از 3 سال ارکستر ملی ایران با رهبری فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی و محمد معتمدی نواخت

طنین «ای ایران» به یاد 175 غواص شهید

سه روز پایانی هفته گذشته روزهای شیرینی برای اهالی هنر بود، روزهایی که ارکستر ملی ایران پس از سه سال دوری از صحنه دوباره با حضور همیشه آرام، مهربان و حرفه‌ای رهبر این ارکستر، فرهاد فخرالدینی روی صحنه رفت و نوای «ای ایران» با صدای دو خواننده جوان و توانمند کشورمان سالار عقیلی و محمد معتمدی در تالار وحدت طنین‌انداز شد؛ اجرایی که معتمدی آن را به 175 غواص شهید تقدیم کرد.
کد خبر: ۸۰۷۱۷۳

به گزارش جام‌جم، مراسم افتتاحیه ارکستر ملی ایران با حضور پررنگ مدیر ارشد دولتی و هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد. این ارکستر که پس از حدود سه سال تعطیلی روی صحنه رفته بود به مدت سه شب اجرای خود را ادامه داد و جمعه‌شب به این دور از اجرای خود پایان داد. این اجراها از نخستین شب مورد توجه هنرمندان و دولتمردان زیادی قرار گرفت و اهالی سیاست را هم به تالار وحدت کشاند.

در این اجرا دو خواننده خوب کشورمان سالار عقیلی و محمد معتمدی ارکستر ملی را همراهی کردند و با اجرای مشترک قطعه «ای ایران» و تقدیم آن به شهدا لحظات بسیار زیبایی را رقم زدند؛ لحظاتی که خوشحالی و رضایتش در چهره آرام فرهاد فخرالدینی رهبر این ارکستر نمایان بود.

در ابتدای این مراسم نماآهنگی از سخنان رئیس‌جمهور درباره بازگشایی ارکسترها پخش شد سپس نوازندگان یکی پس از دیگری روی صحنه آمدند و سازهایشان را برای اجرا کوک کردند. فرهاد فخرالدینی در میان تشویق ممتد حاضران روی صحنه آمد و چوب رهبری اش را به‌دست گرفت و شروع اجرا با قطعه «فانتزی شرقی» با ارکستراسیون علی‌اکبر قربانی بود. پس از اجرای این قطعه سالار عقیلی که طی سال‌های گذشته همراه همیشگی فخرالدینی بوده قطعه «بهار دلکش» را با شعری از ملک‌الشعرای بهار خواند.

به یاد فریدون حافظی

این مراسم که چند روز پس ازسالمرگ زنده یاد فریدون حافظی از بزرگان موسیقی برگزار شد، ارکستر ملی را برآن داشت تا به نشانه احترام به او قطعه «گیسو» را از میان ساخته‌های این هنرمند روی صحنه ببرد. خوانندگی این قطعه را هم عقیلی به عهده داشت.

یکی از بخش‌های بی کلام این اجرا که مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت، اجرای یک کنسرتو از فخرالدینی بود. در این بخش کیوان ساکت نوازنده تار هم روی صحنه حاضر شد و ارکستر ملی را همراهی کرد. محمد معتمدی نیز که دیگر خواننده اولین اجرای ارکستر ملی بود روی صحنه قرار گرفت و در اجرای قطعاتی چون «شیدا»، «شکایت دل» و... با ارکستر همراه شد. معتمدی اجرایش را در این برنامه به 175 غواص شهید کشورمان تقدیم کرد.

اجرای مشترک 2 قطعه توسط عقیلی و معتمدی

در بخش پایان ارکستر هم حاضران شاهد اتفاق شیرینی بودند، عقیلی و معتمدی هر دو روی صحنه حاضر شده و قطعه «ای وطن» را با شعر حسین گل گلاب و آهنگسازی علینقی وزیری به عنوان قطعه پایانی اجرا کردند، اما با تشویق پیاپی حاضران، این کنسرت با اجرای یک قطعه دیگر به کار خود پایان داد، «ای ایران» از ساخته‌های جاودانه زنده‌یاد روح‌الله خالقی با حضور این دو خواننده اجرا شد و حاضران در سالن هم این قطعه را همراه با ارکستر خواندند.

حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هنرمندانی از جمله لوریس چکناوریان، صدیق تعریف، کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، هادی منتظری، محمد سریر، داوود گنجه‌ای، نادر گلچین، محمد اصفهانی، بیژن بیژنی، عبدالحسین مختاباد، رضا میر کریمی، کامران ملکی، بهرام جمالی، پیروز ارجمند، شیرین یزدان‌بخش، علی ترابی، تهمورس پورناظری، کامبیز نوروزی و تعدادی دیگر از هنرمندان، مهمانان ویژه اولین اجرای رسمی ارکستر موسیقی ملی بودند.

زینب مرتضایی فرد/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها