اجلاس هیات اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) در شرایطی از امروز در هتل آزادی تهران آغاز می‌شود که دیروز یک عضو بلندپایه این هیات که همزمان ریاست فدراسیون جهانی ووشو را به‌عهده دارد، یک کادوی قابل ملاحظه به ورزش ایران تقدیم کرد؛ میزبانی جام جهانی ووشو در هر دو بخش زنان و مردان .
کد خبر: ۸۰۰۱۵۲

به گزارش جام‌جم، اصولا تحرکات دیپلماسی ورزشی در دنیا برای کسب امتیازاتی چون میزبانی و کسب کرسی‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، از ابتدای بحث برگزاری نشست شورای المپیک آسیا، مسئولان ورزش از تلاش خود برای رسیدن به اهدافی اینچنین در حاشیه این اجلاس خبر داده بودند. در این رابطه همزمان با ورود اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا که بعضا نه‌تنها در سطح ورزش و سیاست قاره که در سطح فدراسیون‌های بین‌المللی افراد رده بالا و موثری هستند، از دیروز تحرکات دیپلماسی ورزشی ایران در تهران به اوج خود رسید؛ جایی که مسئولان ورزش کشورمان با مهمانان خارجی دیدارهای فشرده‌ای را ترتیب دادند. یکی از این دیدارها نشست کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک با یوزای چینگ، رئیس فدراسیون جهانی ووشو و عضو هیات اجرایی شورای المپیک آسیا بود؛ نشستی که پس از آن، این چینی همراه مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو به جمع خبرنگاران آمد و تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های ایران قطعا میزبانی رقابت‌های جام جهانی 2016 به شما واگذار خواهد شد.

او حتی پیش از آن که الزامات فرهنگی کشورمان را درباره ورزش بانوان توسط نمایندگان رسانه‌ها بشنود، تاکید کرد برای بخش بانوان فدراسیون ووشوی ایران می‌تواند با ملاحظات خود زمینه برگزاری این رقابت‌ها را فراهم کند.

درباره جام جهانی ووشو

جام جهانی ووشو هر دو سال یک بار و به عبارتی سال بعد از برگزاری پیکارهای جهانی برگزار می‌شود؛ رقابتی که هر چند از نظر اهمیت، همپای پیکارهای جهانی نیست، اما به لحاظ کیفی شاید از مسابقه‌های جهانی کم نداشته باشد، زیرا در جام جهانی ووشو همه مدال‌آوران دوره گذشته رقابت‌های جهانی در وزن‌های مختلف حضور خواهند یافت یعنی در هر وزن 4 ووشوکار بخش ساندا (مبارزه) به مصاف هم می‌روند و از آنجا که تاکنون ایران میزبان رقابت‌هایی در این سطح بویژه در حوزه ورزش‌های رزمی نبوده است، قطعا اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. فدراسیون ووشوی ایران از چندی پیش رایزنی‌های لازم را برای گرفتن این میزبانی انجام داده بود و هر چند تصمیم قطعی در اجلاس هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی گرفته می‌شود، اما وقتی رئیس این فدراسیون قاطعانه بر درخواست ایران مهر تائید زد، باید این موضوع را قطعی دانست.

به این ترتیب پس از آن که رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان آبان امسال در اندونزی برگزار شد، نفرات مدال‌آور این رقابت‌ها به پیکارهای جام جهانی سال 2016 ایران دعوت خواهند شد؛ نفراتی که عموما از کشورهایی همچون ایران، چین، روسیه، ترکیه و مصر است و تیم ایران در دوره گذشته این رقابت‌ها عنوان نایب‌قهرمانی آن را تصاحب کرده است. در ارتباط بابرگزاری رقابت‌های جام جهانی زنان نیز ظاهرا فدراسیون ووشو هماهنگی‌های لازم را انجام داده است که مسابقات به صورت کاملا جدا از رقابت‌های آقایان برگزار شده و تمامی کارکنان برگزاری مسابقات اعم از داور و... جملگی بانو باشند.

زنگ خطری برای ایران

رئیس فدراسیون جهانی ووشو گرچه با این خبر خود برق را به چشمان مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشوی ایران انداخت که در سمت راست او نشسته بود، اما وقتی صحبت از تلاش‌های فدراسیون جهانی برای المپیکی کردن این رشته شد، یوزای چینگ ضمن اشاره به این که حدود 150 کشور عضو فدراسیون جهانی هستند، نکته تامل‌برانگیزی را مطرح کرد. این که با توجه به کثرت ورزش‌های برخوردی در المپیک، کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) از فدراسیون جهانی ووشو خواسته است تلاش‌های خود را برای المپیکی کردن این ورزش روی بخش تالو ( حرکات نمایشی) متمرکز کند؛ یعنی همان بخشی که ووشوی ایران در آن حرف چندانی برای گفتن در سطح دنیا ندارد و این اظهارات زنگ خطری برای ایران بود تا هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری خود را در بخش تالو گسترش داده و به وضعیت فعلی یعنی کسب یکی دو مدال در سطح دنیا بسنده نکند !

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها