«آنتونی هاپکینز» و «جاناتان نولان» در مجموعه علمی- تخیلی «دنیای غرب» همکاری می‌کنند

طغیان تلویزیونی ربات‌های مایکل کرایتون

منتقدان و تحلیلگران تلویزیونی می‌گویند دلایل زیادی وجود دارد که به موفقیت بالای مجموعه «وست‌ورلد / دنیای غرب» امیدوار باشند، از یک‌سو، «جاناتان نولان» برادر «کریستوفر نولان» خالق و کارگردان این درام پر رمز و راز است و از سوی دیگر، حال و هوای علمی ـ تخیلی آن با ژانر وسترن درآمیخته است.
کد خبر: ۷۸۶۸۵۲
طغیان تلویزیونی ربات‌های مایکل کرایتون

اهل فن عقیده دارند همین نکات کافی است تا وست‌ورلد را تبدیل به یکی از موفق‌ترین و بهترین مجموعه‌های تلویزیونی سال 2015 قاب‌کوچک کند. این در حالی است که تهیه‌کنندگان مجموعه در شبکه تلویزیونی HBO، اپیزود اول آن را در سکوت کامل خبری تولید کرده و خبرنگاران رسانه‌های گروهی را به پشت صحنه آن راه نداده‌اند. همین موضوع، هاله‌ای از ابهام به دور «وست‌ورلد» کشیده و توقعات و انتظارات از آن را بسیار بالا برده است. همه این حرف‌ها و حدیث‌ها در شرایطی است که فیلمنامه این مجموعه وسترن علمی ـ تخیلی، براساس داستان یکی از کتاب‌های پرخواننده «مایکل کرایتون» نوشته شده است. دوستداران سینما، تلویزیون و ادبیات، کرایتون را به واسطه مجموعه داستان موفق «پارک ژوراسیک» می‌شناسند. این کتاب چند جلدی، در دو دهه گذشته، منبع تولید فیلمی چند قسمتی و پرفروش شده است. از زمان موفقیت بالای این مجموعه، تهیه‌کنندگان دو دنیای سینما و تلویزیون توجه ویژه‌ای به داستان‌ها و کتاب‌های او نشان داده‌اند.

«جی‌بی آبرامز» سازنده دو قسمت جدید «سفرهای ستاره‌ای» و تازه‌ترین قسمت مجموعه فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» (که تابستان امسال روی پرده سینماها می‌رود) در کنار جاناتان نولان و جرمی ونیتراب، در امر تولید مجموعه «وست ورلد» مشارکت دارند. آبرامز هم نامی شناخته شده در رسانه تلویزیون است و به مدد موفقیت مجموعه‌هایی که در دهه 90 میلادی تهیه و کارگردانی کرد، از سوی صنعت سینما هم دعوت به‌همکاری شد. منتقدان تلویزیونی از وی و نولان به عنوان هنرمندانی اسم می‌برند که تخصص بالایی در ژانر علمی - تخیلی دارند. این مساله کمک می‌کند تا «وست ورلد» هم در دنیای مجموعه‌های علمی- تخیلی، جایگاه خاص و ویژه‌ای پیدا کند. اپیزود اول مجموعه به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 60 دقیقه‌ای تهیه شده است و گفته می‌شود برای اواخر فصل بهار سال جاری میلادی به روی آنتن برود. منابع نزدیک می‌گویند این مجموعه حال و هوایی متفاوت از فیلم سینمایی همین نام دارد که در سال 1973 به نمایش عمومی درآمد. نکته جالب این است که این فیلم سینمایی توسط خود «مایکل کرایتون» و براساس فیلمنامه‌ای از خود او ساخته شد. همین منابع گفته‌اند آنچه نولان آماده پخش کرده، یک اودیسه سیاه فضایی درباره هوش مصنوعی و آینده گناهان نوع بشر است. خط اصلی داستان این درام وسترن درباره یک پارک تفریحی به نام «وست ورلد» در آینده‌ای نزدیک است.

آنتونی هاپکینز بازیگر کهنه‌کار و اسکارگرفته سینما، نقش اصلی مجموعه را به عهده دارد. وی در این مجموعه در نقش دکتر رابرت فورد بازی می‌کند. این کاراکتر کسی است که طرح اصلی احداث پارک تفریحی وست ورلد را ارائه داده و تا حد زیادی شبیه کاراکتر دکتر جان هاموند پارک ژوراسیک (با بازی سر ریچارد آتن بورو) است. بازیگران مطرحی مثل جیمز مارسون، ایوان ریچل آدامز، جفری رایت، تندی نیوتن و اد هریسن هم، دیگر نقش‌های هم مهم مجموعه را به عهده دارند. هاپکینز در پارک تفریحی وست ورلد، تعداد زیادی ربات را به خدمت گرفته که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، در خدمت آدم‌ها قرار دارند و برای آنها کار می‌کنند. این پارک خاص بزرگسالان حال و هوایی شبیه غرب‌وحشی و دوران کهن آمریکا دارد. اوضاع پارک زمانی به هم می‌ریزد (و ماجراهای اصلی قصه مجموعه شکل می‌گیرد) که برخی از ربات‌ها از حال و هوای مکانیکی و آدم‌آهنی خود خارج شده و خصوصیاتی انسانی کسب می‌کنند. در این حالت، آنها از دستورهای مدیران پارک پیروی نکرده و تصمیم می‌گیرند کارهایی را انجام دهند که خودشان میل به انجام آنها دارند. در این حالت ، رویارویی این ربات‌ها با مدیران پارک آغاز می‌شود. طبق شنیده‌ها، جیمز مارسون و ایوان ریچل آدامز دو نفر از ربات‌های داخل پارک هستند که درگیر ماجراجویی‌های مربوط به آن می‌شوند.

جاناتان نولان در گفت‌وگویی اعلام کرده اپیزودهای بعدی «وست ورلد» را پس از پخش قسمت اول آن، جلوی دوربین خواهد برد. قرار است این مجموعه در 13 اپیزود تهیه شود. رقم دقیق هزینه تولید مجموعه به صورت رسمی اعلام نشده، ولی گفته می‌شود قسمت اول آن با هزینه‌ای 5/ 3 میلیون دلاری تولید شده است.

کمپانی برادران وارنر (که واحد تلویزیونی آن در تولید مجموعه نقش و همکاری داشته است) اوایل دهه 90 میلادی قصد ساخت یک فیلم سینمایی براساس داستان مایکل کرایتون را داشت.

اما به دلایلی که مشخص نیست، این پروژه هیچ‌وقت به مرحله عمل نرسید. در سال 2012 بود که مسئولان این کمپانی طرح ساخت فیلم سینمایی «وست ورلد» را رها کرده و به فکر تولید مجموعه‌ای تلویزیونی افتادند. مدتی قبل از آن جاناتان نولان به مسئولان کمپانی گفته بود داستان کتاب کرایتون بیشتر ظرفیت تبدیل شدن به‌یک مجموعه دنباله‌دار تلویزیونی را دارد تا یک فیلم سینمایی. این فیلمنامه‌نویس به دلیل همکاری نزدیک در کار نگارش فیلمنامه سه قسمتی «بتمن» این کمپانی دوستی نزدیکی با مسئولان آن دارد.

مسئولان برادران وارنر که به واسطه تولید این فیلم موفقیت‌های بالای مالی کسب کردند، بسیار مایل بودند که یک مجموعه تلویزیونی علمی ـ تخیلی با همکاری جاناتان نولان تولید کنند. نولان در چند مصاحبه خود گفت کار تلویزیونی او شبیه مجموعه «ماورای وست ورلد» نخواهد بود. این مجموعه در دهه 80 میلادی ساخته شد و قصه‌اش را از کتاب مایکل کرایتون گرفت.

به این ترتیب، «وست ورلد» نولان دومین مجموعه تلویزیونی به حساب می‌آید که با نگاهی به داستان کرایتون ساخته می‌شود. کل صحنه‌های قسمت اول این درام دلهره‌آور در حوالی کالیفرنیا فیلمبرداری شده است.

امپایر آنلاین/ مترجم: کیکاووس زیاری

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها