بازخوانی یک خاطره تلویزیونی

یادی از «زورو»؛ قهرمانی با نقاب سیاه

دنیای انیمیشن همیشه به قهرمان‌ها روی خوش نشان داده است. حالا این قهرمان می‌خواهد برآمده از داستان‌های مصور مجله‌ها باشد یا این‌که از فرهنگ عامه مردم جهان سر برآورده باشد، مخاطب همیشه از این قهرمان‌ها استقبال کرده است. یکی از این شخصیت‌ها «زورو» است؛ قهرمانی که به کمک مردم ستمدیده می‌آمد و حق آنان را از حاکم سنگدل می‌گرفت.
کد خبر: ۷۸۶۸۴۶
یادی از «زورو»؛  قهرمانی با نقاب سیاه

«زورو» از آن دست قهرمانانی محسوب می‌شود که شخصیتی دوگانه دارد. همین ویژگی ‌است که فیلم‌ها، سریال‌ها و کارتون‌های زورو را برای مردم جهان دیدنی و خاطره‌انگیز کرده است. پخش سریال جدیدی از زورو که ماجراهای آن در قرن بیست و یکم اتفاق می‌افتد، از شبکه پویا موجب شد تا این شماره را به این قهرمان محبوب اختصاص دهیم.

زورو در یک نگاه

زورو شخصیتی داستانی است که جانستون مک‌کالی در سال ۱۹۱۹ خلق کرد. فیلم و کتاب‌های زیادی از آن تا به حال منتشر شده ‌است. زورو ـ که در زبان اسپانیایی به معنی روباه است ـ نام هویت مخفی دون دیه‌گو دلا وگاست؛ نجیب‌زاده‌ای است که در دوران سلطه اسپانیا بر کالیفرنیا زندگی می‌کند. دون دیه‌گو در کالیفرنیای دهه ۱۷۹۰ زندگی می‌کند؛ زمانی‌که این قسمت از آمریکا متعلق به مکزیک و خود مکزیک هم مستعمره اسپانیا بوده‌ است. دون دیه‌گو اصلیتی اندلسی دارد و یک برادرخوانده به نام برناردو (که در بعضی نسخه‌ها تبدیل به نوکر لال و وفادار او می‌شود) و یک اسب سیاه و گوش به فرمان به اسم تورنادو و نامزدی به نام لولیتا بولیدو دارد. او با فرمانده کالیفرنیا، پدرو فاگس ـ که شخصیتی واقعی در تاریخ است ـ مبارزه می‌کند.

داستان زورو تا به حال 40 بار به صورت فیلم و سریال درآمده و بازیگران زیادی در جلد این قهرمان اسپانیایی رفته‌اند. این داستان بیست و هشتم نوامبر ۱۹۲۰ توسط «داگلاس فربنکس» (ستاره سینمای صامت) برای نخستین بار روی پرده جان گرفت و از آن سال تا به حال زورو اسطوره مانده‌ است. از آنتونی هاپکینز تا آلن دلون و آنتونیو باندراس و حتی در سال ۱۹۴۴ یک زن به نام لیندا استرلینگ نقش او را بازی کردند. گای ویلیامز آمریکایی، تنها نقش به‌یادماندنی‌اش را برای همین زورو در سال ۱۹۵۷ و برای والت دیزنی بازی کرد و تصویر دائم زورو را در ذهن‌ها ساخت.

شخصیت‌پردازی منحصر به فرد زورو تاثیر فراوانی روی عالم کمیک استریپ گذاشته است، تا آنجا که تاثیرش را می‌توان در پیدایش تعدادی از ابرقهرمان‌های غربی دید. به طور مثال گفته می‌شود یکی از فیلم‌هایی که باب کین از آن برای خلق کاراکتر بتمن تاثیر گرفته بود، نشان زورو بوده است. دوگانگی شخصیت زورو باعث شد تا باب کین هم برای شخصیت خود زندگی دوگانه‌ای برگزیند؛ شخصیتی که درست مثل زورو ثروتمند بود، نقاب بر چهره می‌زد و سوار بر خودروی ویژه خود ـ که یادآور تورنادو، اسب باوفای زورو بود ـ برای احقاق عدالت مبارزه می‌کرد.

زورو در دنیای انیمیشن هم چهره شناخته‌شده‌ای است و چند سریال‌ کارتونی براساس ماجراهای او، توسط شرکت‌های آمریکایی، اروپایی یا ژاپنی ساخته شده است.

ماجراهای جدید زورو (1981)

این مجموعه تلویزیونی توسط شرکت معروف «فیلمیشن» ساخته شد و 13 اپیزود داشت و در قالب برنامه یک ساعت با «تارزان»، «رنجر تنها» و «زورو» پخش می‌شد. ماجراهای جدید زورو تنها مجموعه‌ای بود که فیلمیشن برای ساخت آن با یک شرکت بیرونی قرارداد بست، البته فیلمیشن خودش استوری بردها را انجام داد. در واقع ماجراهای جدید زورو توسط شرکت ژاپنی «توکیو مووی شینشا» ساخته شد. این مجموعه آخرین همکاری نورم پرسکات (تهیه‌کننده معروف انیمیشن) با فیلمیشن بود. نکته جالب در مورد این مجموعه کارتونی این بود که در آن زورو در پایان هر قسمت به بیننده پیام‌های آموزشی می‌داد و اطلاعاتی درباره کالیفرنیا و نفوذ زبان و فرهنگ اسپانیولی در آنجا ارائه می‌کرد.

افسانه زورو (1996)

این سریال کارتونی با نام اصلی Zorro Kaiketsu در اصل یک سریال کارتونی است که به سفارش کشورهای اروپایی ساخته شد و از شبکه دوم هم پخش شده است. 52 قسمت از «افسانه زورو» ساخته شد؛ در حالی‌ که فقط 46 قسمت از آن در ژاپن پخش شد. این سریال در کشور‌های اسپانیا و پرتغال بسیار محبوب است. این کارتون تفاوت‌هایی با داستان زورو دارد، مثلا برناردو، نوچه زورو یک بچه است و برخلاف نسخه‌های دیگر لال نیست، موهای دون دیه‌گو طلایی است و سبیل ندارد! و اسب زورو، وینتو و رنگ آن هم سفید است نه سیاه.

ماجراهای جدید زورو (1997)

این سریال کارتونی که نامش با سریال کارتونی که فیلمیشن در سال 1981 ساخت یکسان است، به مدت یک فصل در سال 1997 پخش شد که 26 اپیزود داشت. این مجموعه، نشانه‌‌های علمی ـ تخیلی و فانتزی را وارد داستان زورو کرد و در آن زورو با ابزار ویژه و جادویی خود مثل ابرقهرمانان کمیک استریپی به جنگ دشمنانش می‌رفت، او در این راه از رهنمودهای یک سرخپوست خردمند به نام «جغد خاکستری» بهره می‌گرفت.

زوروی شگفت‌انگیز (2002)

این انیمیشن بلند توسط «دیک اینترتینمنت» برای تلویزیون ساخته و از شبکه نیکلودئون پخش شد و اندکی بعد در قالب نوار VHS و DVD به بازار آمد.

زورو نسل Z (2008)

زورو نسل Z یک مجموعه کارتونی است که پخش آن در سال 2008 در آمریکا و انگلستان شروع شد. داستان این مجموعه ـ که از شبکه دوم و شبکه پویا پخش شده است ـ در آینده اتفاق می‌افتد و در آن یکی از نوادگان زورو که او هم دیه‌گو دلاوگا نام دارد، با دولتی فاسد در پابلو گرانده می‌جنگد. فصل دوم مجموعه نیز با وجود اخبار کمپانی سازنده ـ که قرار بود برای سال 2009 آماده شود ـ تاکنون ساخته نشده است. در این سریال آینده‌نگرانه، برناردو یک نابغه کامپیوتر است و زورو به جای اسب، موتور دارد. ساخت سریال زورو نسل‌Z از سال 2007 آغاز شد. نکته‌ای که این سریال را از بقیه کارها متمایز می‌کند، استفاده زوروی جوان از گجت‌های با تکنیک بالا و سوار موتورسیکلت شدن به جای اسب افسانه‌ای‌اش تورنادو است.

دیه‌گو دلاوگا ‌/‌ زوروی نوجوان

دیه‌گو بعد از دزدیده شدن پدرش توسط عوامل شهردار مارتینز به پابلو گرانده برگشته است. شهردار مارتینز می‌خواهد با این کار از شرکت او در انتخابات جلوگیری کند. دیه‌گو که همیشه داستان زورو را از پدربزرگش شنیده است، بسرعت مسئولیت موروثی را قبول می‌کند و در نقش زورو ظاهر می‌شود. او سوار بر موتورش که تورنادو نام دارد، با سلاح Z که یک سلاح لیزری چندمنظوره است و می‌تواند مثل یک تفنگ، شمشیر و شلاق عمل کند، برای مبارزه با پلیدی وارد میدان می‌شود. برناردو در این سریال بهترین دوست زورو و یک نابغه تکنولوژی است که باز هم توانایی صحبت ندارد، اما از طریق اینترنت جستجوهای کارآگاهی را انجام می‌دهد و هر وقت که لازم است زورو و دیه‌گو هر دو در صحنه باشند، لباس زورو را به تن می‌کند.

شهردار مارتینز، شهردار فاسد پابلو گرانداست و بزرگ‌ترین دشمن زورو. او علاوه بر قرار دادن مالیات‌های سنگین رهبری محرمانه جنایتکاران شهر را برعهده دارد و رقیب انتخاباتی پدر زورو نیز هست. ماریا مارتینز دختر اوست که با اسم شلاق سرخ با یک لباس مخصوص و یک شلاق لیزری ظاهر می‌شود. او و دیه‌گو در کالج همکلاسی هستند، ولی از هویت واقعی یکدیگر خبر ندارند. او هم با زورو علیه تبهکاران می‌جنگد. از دستیاران شهردار می‌توان به گروهبان گارسیا که چشم‌بسته دستورات اربابش را اجرا می‌کند و آلفرد کاتانو که دانشمندی است که یک دستگاه زلزله‌ساز اختراع کرده است، اشاره کرد.

پریسا کاشانیان / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها