رسانه ملی پنج مجموعه نمایشی را برای ایام نوروز سال 94 تدارک دیده بود؛ فوق سری، کلاه‌ قرمزی، در حاشیه، سربه‌راه و آسمان من.
کد خبر: ۷۸۳۸۷۳

«فوق سری» سریال پلیسی مهدی فخیم‌زاده بود که به منظور نحوه پیشگیری و برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها درباره چگونگی نفوذ تولید کنندگان و پخش‌کنندگان مواد مخدر بین جوانان تولید شده و درباره یک عملیات فوق سری در نیروی انتظامی بود که فقط پنج نفر از آن اطلاع داشتند. مهدی فخیم‌زاده، حبیب دهقان‌نسب، محمد صادقی، بیوک میرزایی، فریبا کوثری، شقایق فراهانی و رامین راستاد بازیگران این مجموعه پلیسی بودند که نوروز امسال از شبکه یک سیما پخش شد.

شبکه دو هم به سیاق سال‌های گذشته یک برگ برنده محبوب و جذاب را برای بینندگانش رو کرد؛ کلاه قرمزی. عروسک‌های دوست‌داشتنی و شیرینی که دل و دیده کودکان و بزرگسالان را توامان با هم برده‌اند. زوج خلاق ایرج طهماسب و حمید جبلی همچون چند سال اخیر با دست پر به قاب کوچک آمده‌اند. نکته جالب آن که امسال عروسکی به کلاه قرمزی و دوستانش افزوده نشده و نویسندگان روی همان شخصیت‌های قبلی کار کرده‌اند.

شبکه سه هم دوباره به همکاری با مهران مدیری، مجموعه‌ساز آزمون پس داده آثار طنز روی خوش نشان داده و با سریال «در حاشیه» مهمان خانه‌ها شده است.

در حاشیه از بازیگرانی همچون سیامک انصاری، سیدجواد رضویان، مهران غفوریان، نصرالله رادش، شبنم فرشادجو، رسول نجفیان، رامین ناصر نصیر،آرش نوذری و محمد رضا هدایتی بهره برده است.

«سر براه» یک ملودرام اجتماعی ـ خانوادگی بود از شبکه پنج که داستان سربه‌راه شدن و به آغوش جامعه بازگشتن یک جوان نوپای خلافکار را روایت می‌کرد. خلافکار نوپایی با بازی سیاوش خیرابی به جای زندان مجبور و محکوم می‌‌شود به گذراندن دوره محکومیت خود در یک موسسه خدمات اجتماعی. این سریال 15 قسمتی مضمونی اجتماعی و خانوادگی داشت و فیلمنامه آن را مهدی محمدنژادیان نوشته بود. مسعود کرامتی، شهین تسلیمی، افسانه چهره‌آزاد، شقایق دهقان، ارژنگ امیرفضلی، محسن کیایی، سیاوش خیرابی و الناز حبیبی گروه بازیگران این مجموعه تلویزیونی را تشکیل می‌دادند.

شبکه تازه‌تاسیس افق هم در اولین تجربه نوروزی‌اش با سریال «آسمان من» به استقبال از بهار رفته است. آسمان من را محمدرضا آهنج کارگردانی کرده و 75 بازیگر شناخته شده از جمله دانیال حکیمی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، حامد بهداد، چکامه چمن‌ماه و... در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

به اعتقاد یک عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، تلویزیون با توجه به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و امکانات موجود در مجموع توانسته در نوروز 94 برای مخاطبان خود سرگرم‌کننده و متنوع باشد و رضایت نسبی بینندگان را کسب کند.جبار آذین با بیان این مطلب به جام‌جم گفت: گر چه همزمانی روزهای آغازین سال با ایام فاطمیه تا حدودی باعث شد که رسانه ملی از آثار طنز فاصله گرفته و ساخت و تولید مجموعه‌ها و برنامه‌های جدی اجتماعی ـ خانوادگی را در دستور کار قرار دهد، اما در مجموع با ارائه چند سریال و برنامه مخاطب‌پسند توانست نقش فعالی را ایجاد کرده، فرح و شادمانی در جامعه ایفا کند.

وی افزود: با وجود مشکلات عمده‌ای همچون تغییرات مدیریتی، کمبود بودجه و زمان کم برای برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی مناسب، اما تلویزیون با تولید چند کار مناسبتی و مرتبط با ایام فاطمیه از جمله دو سریال خوب «مهر طوبی» و «بزم آخر» توانست همسو با مناسبات اجتماعی و مذهبی شرکت کند. این منتقد سینما و تلویزیون در عین حال یادآور می‌شود: مدیران فعلی که بتازگی در جایگاه مدیران ارشد صدا و سیما قرار گرفته‌اند و اغلب هم از قبل جزو خانواده پرجمعیت این رسانه هستند، می‌توانستند با توجه به بضاعت‌های موجود و با برنامه‌ریزی‌های بهتر، ساخت و تکمیل مجموعه‌هایی مانند «پایتخت»، «میکاییل»، «پله به پله» و «گاهی به پشت سرت نگاه کن» را در دستور کار قرار دهند و رضایت بیشتر مخاطبان را با خود همراه کنند.

آذین ادامه داد: با این حال و با توجه به شرایط خاصی که تلویزیون در آن قرار داشت با ساخت و نمایش برنامه‌های متنوع بخصوص در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) نشان داد که نسبت به ذائقه و سلیقه مخاطب بی‌تفاوت نبوده است.

در حاشیه و کلاه قرمزی، ویترین رسانه ملی

این منتقد پیشکسوت معتقد است، سریال‌های پخش شده در ایام تعطیلات نوروزی هر یک به نوبه خود موفق به جذب گروهی از مخاطبان شده‌اند.به گفته آذین، حرف اصلی را میان تمام برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی در نوروز امسال مهران مدیری با «در حاشیه» و ایرج طهماسب با «کلاه قرمزی» زده‌اند و به نوعی ویترین رسانه ملی را تماشایی‌تر کرده‌اند و چهره‌ای امیدوار و شاد از تلویزیون به نمایش گذاشته‌اند.

وی در ادامه به نقد سریال‌های پخش شده در نوروز 94 پرداخت و اظهار کرد: سریال «فوق‌سری» ساخته کارگردان حرفه‌ای سینما و تلویزیون، مهدی فخیم‌زاده با آن‌که تمام ویژگی‌های سلیقه‌ای این کارگردان را دارا بود و از تمام مولفه‌های آثار پلیسی سنتی و مدرن در حد استاندارد بهره برده بود، اما در حیطه مضمون چیزی جز داستان دزد و پلیس ندارد. با این حال، آنچه موجب استقبال مخاطبان از این مجموعه شده، ساختار حرفه‌ای و بازی قدرتمند فخیم‌زاده در دو نقش سرهنگ نصراللهی و ناصر پاپتی است.

آذین، طنز کلامی، فیلمنامه جمع و جور و حضور بازیگرانی همچون محمد صادقی، حبیب دهقان‌نسب، فریبا کوثری و شقایق فراهانی را از دیگر عوامل توفیق سریال فوق‌سری در جذب مخاطب ذکر کرد و گفت: فوق‌سری در مجموع کاری خوش‌ساخت و جذاب از کارگردانی شناخته‌شده مانند مهدی فخیم‌زاده است.

وی درباره سریال «سر به ‌راه» نیز توضیح داد: این سریال تماشایی حاصل تلاش مجموعه‌ساز توانای تلویزیونی، سعید سلطانی بود که توانست بینندگان زیادی را با خود همراه کند.

این منتقد و مدرس پیشکسوت سینما افزود: سر به‌راه یک مجموعه خانوادگی ـ اجتماعی است که با نگاه آسیب‌شناسی تخصصی و اجتماعی به مقوله‌هایی همچون جرم و خلاف پرداخته و در عین حال نیازها و حمایت‌های اجتماعی لازم از قشرهای آسیب‌پذیر را مورد واکاوی قرار داده است.

آذین با تاکید بر این‌که سر به‌راه به دلیل ساختار حرفه‌ای و ایجاد جذابیت‌های دراماتیک از موفق‌ترین سریال‌های نوروز 94 بود، اظهار کرد: این سریال بار دیگر این نکته را گوشزد کرد که اگر کار را به کاردان بسپارند، سرنوشت مطلوبی پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه در نقد سریال نوروزی مهران مدیری گفت: گرچه در حاشیه به قوت و قدرت کارهای قبلی مدیری و گروهش نبود، اما همچنان برای مخاطب جذاب و سرگرم‌کننده نمود داشت.

آسمان من، برگ برنده تلویزیون

این منتقد مجموعه پلیسی ـ اجتماعی محمدرضا آهنج «آسمان من» را برگ برنده تلویزیون در ایام نوروز ذکر و تصریح کرد: نوپردازی و نوآوری در فرم و محتوا، ساختار حرفه‌ای و مضمون پرمحتوای این سریال، مخاطبان فراوانی را برایش به ارمغان آورد و جایگاه آهنج را به عنوان یک کارگردان موفق ارتقا داد.آذین با تاکید بر این‌که عملکرد رسانه ملی در مجموع راضی‌کننده و مطلوب بود، بیان کرد: یکی از توفیقات بارز تلویزیون در نوروز 94 توجه به باورها، حساسیت‌ها و سلائق مخاطبان بود که در ایام فاطمیه نمود بیشتری داشت.

آذین در پایان آسمان من را مجموعه نمایشی محبوبش در ایام نوروز ذکر و تصریح کرد: به عملکرد رسانه ملی در این ایام نمره قبولی می‌دهم. تنوع مجموعه‌های نمایشی تلویزیون موجب شد که مخاطبانی از هر طیف و گروه پای تلویزیون بنشینند و همین مهم، شبکه‌های ماهواره‌ای را در روزهای آغازین سال از رونق انداخته بود.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها