سرمربی تیم ملی ایران: به هیچ کس باج نمی‌دهم

پشت پرده مهاجرت تکواندوکاران

بوی دلارهای جمهوری آذربایجان پس از تشک کشتی به شیاپ چانگ هم رسید و شماری از تکواندوکاران کشورمان راهی باکو شدند تا پیراهن تیم ملی همسایه شمالی را بپوشند، اقدامی که با این واکنش مسئولان تکواندوی ایران مواجه شد؛ نصب تابلوی ورود ممنوع همیشگی به تیم ملی ایران برای آنها که رفتند.
کد خبر: ۷۷۹۰۹۵

به گزارش جام‌جم، دارا و ندار بودن در نوع خود اسباب دل مشغولی است. اگر نداشته باشی نگرانی و به تکاپو می‌افتی تا به هر ترتیب به دست بیاوری و اگر هم دارا باشی و کوچک‌ترین تهدیدی حس کنی همه فکر و ذکرت حفظ داشته‌هایت می‌شود، مصداق ندار بودن یا به عبارتی کمتر داشتن ورزشکاران توانمند دو همسایه جنوبی و شمالی ایران هستند؛ قطر و جمهوری آذربایجان، شهرت اولی به دلیل فعالیت گسترده‌اش در فوتبال بر کسی پوشیده نیست. اما دومی دو سه سال پیش تورش را روی کشتی فرنگی پهن کرد و دو کشتی‌گیران ایران را صید کرد، کشتی‌گیرانی که تاکید کردند هدفشان تامین آینده زندگی‌شان بود و به هیچ عنوان زیر بار انگ پشت کردن به وطن نرفته و نمی‌روند. در حالی که دفاعیات این ورزشکاران و همچنین اظهار نظرمنتقدان هر کدام در جای خود تامل برانگیز است که در دو روز گذشته اخباری مبنی بر حضور شماری از تکواندوکاران کشورمان در اردوی تیم ملی جمهوری آذربایجان به گوش رسید. اخباری که مسئولان تکواندو آن را تائید کرده‌اند.

به در بسته خوردن و گشودن در دیگر

سامان طهماسبی و صباح شریعتی، دو کشتی‌گیر فرنگی کار در حالی کوچ کردند که در‌های تیم ملی روی آنها بسته بود، طهماسبی به دلیل خط خوردن از تیم ملی و غضب رئیس وقت فدراسیون و مضیقه شدید مالی رفت و شریعتی هم طبیعتا هیچ‌گاه مدعی پیراهن تیم ملی نبود. تکواندوکارانی هم که به باکو رفته و در حال تمرین با جمهوری آذربایجان هستند، عمدتا کسانی هستند که در پیکارهای انتخابی تیم ملی ایران از پس رقیبان برنیامده‌اند. گرچه هنوز هیچ منبع رسمی اسامی تکواندوکارانی که به باکو کوچ کرده‌اند را اعلام نکرده، اما برخی منابع نزدیک به فدراسیون می‌گویند دست‌کم هفت تکواندوکار از جمله دو تکواندوکار دختر ایرانی اکنون در اردوی جمهوری آذربایجان هستند. از م. ب، س.ب و ا.م به عنوان دیگر تکواندوکاران نام برده می‌شود که به باکو رفته‌اند؛ کسانی که چون به در بسته تیم ملی خورده‌اند، راهی یک تیم ملی دیگر شده‌اند.

سرمربی ایرانی در مظان اتهام!

این تکواندوکاران در حالی به آذربایجان رفته‌اند که سرمربی این تیم رضا مهماندوست، سرمربی سابق تیم ملی ایران است؛ کسی که با تیم کشورمان چند افتخار بزرگ کسب کرده و قبل از المپیک لندن به خاطر اختلاف نظر با فدراسیون تکواندو، به‌زعم خود از سمتش برکنار شد و از نگاه فدراسیون، او استعفا کرد. مهماندوست که در دو سال گذشته هدایت تیم ملی تایوان را برعهده داشت پس از بازی‌های آسیایی اینچئون عهده‌دار سرمربیگری تیم جمهوری آذربایجان شد. امری که با خداحافظی یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی تکواندو از دنیای قهرمانی همراه شد و همین مساله باعث شد به او نیز پیشنهاد دستیاری مهماندوست داده شود که البته کرمی نپذیرفت. در این‌باره سید محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو بصراحت انگشت اتهام را متوجه مهماندوست کرد و به ایسنا گفت: امیدوارم که مهماندوست نقشی در این اتفاقات نداشته باشد؛ خبرنگارانی که بعد از برکناری مهماندوست، سنگ او را به سینه می‌زدند و انتظار داشتند مهماندوست همچنان سرمربی تیم ملی بماند، لطفا چشمشان را باز کنند و قضایای پیش آمده را ببینند.

وی افزود: از کشورهای دیگر شرایط مالی خوب به خیلی از تکواندوکاران پیشنهاد می‌شود، اما چیزی که ملی‌پوشان را نگه می‌دارد، تعهد و تعصب به کشور است؛ کسانی که فریب کشورهای دیگر را خورده‌اند و شرایط مالی بهتر را ترجیح داده‌اند، عرق ملی ندارند. اگر برای ورزشکار ارزش‌های ملی و اعتقادی مهم باشد، هیچ وقت پرچم کشورش را نمی‌فروشد. این‌که ملی‌پوشان تبعه کشورهای دیگر می‌شوند ربطی به فدراسیون ندارد. آنها به دلیل پول این کار را کرده‌اند.

این در حالی است که تلاش جام‌جم برای برقراری ارتباط با مهماندوست و دریافت دیدگاه‌های او بی‌نتیجه ماند و باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده مهماندوست که پیشتر نشان داده هیچ انتقادی را بدون پاسخ نمی‌گذارد، در این رابطه چه خواهد گفت؟

مقانلو: شایسته‌سالاری را فدا نمی‌کنم

اما بی‍ژن مقانلو، سرمربی تیم ملی تکواندو که در ماه‌های گذشته شاگردانش در رقابت‌های مختلف نتایج درخشانی کسب کرده‌اند، در این باره به جام‌جم گفت: اولا انتخاب ارنج تیم ملی و رقابت‌های انتخابی چنان با شفافیت و بدون هیچ‌گونه پنهانکاری انجام می‌شود که هیچ گونه غل و غشی بر آن وارد نیست و این عین عدالت برای انتخاب ترکیب تیم ملی است و در واقع به شایسته‌سالاری منجر شده است و نتایج ما بخوبی گویای این شایسته‌سالاری در تیم ملی است و آن را فدا نمی‌کنم.

او که در دو سه روز آینده تیم ملی را در رقابت‌های بین‌المللی هلند همراه می‌کند، ادامه داد: مشخص است که همه تکواندو آن شش دقیقه مبارزه نیست که مردم در روز مسابقه می‌بینند، بلکه پشت آن شش دقیقه ده سال تمرین، مشقت و پستی و بلندی وجود دارد، بنابراین، این نکته را هم باید مد نظر داشت که هم به ورزشکار و هم به مربی او باید آنچنان که شایسته است بها داده شود تا حداقل دغدغه معیشت نداشته باشد.

مقانلو تصریح کرد: همیشه گفتم ورزشکاران تیم ملی ما در واقع فدائیان تیم ملی هستند، اما همین فدائیان روزی که دنیای قهرمانی‌شان به پایان می‌رسد، تازه می‌خواهند زندگی‌شان را از صفر شروع کنند و باید انصاف داشت و این مسائل را هم دید، ورزشکار و مربی هم حق زندگی دارند، اما بازهم دلیل نمی‌شود کسی به تیم ملی کشورش پشت کند.

سرمربی تیم ملی ایران تاکید کرد: همه باید بدانند به خاطر هیچ ملاحظه‌ای و این‌که مبادا کسی به تیم ملی پشت کند، به احدی باج نمی‌دهم. حق گرفتنی است هرکس ادعا می‌کند شایسته حضور در تیم ملی است، باید در انتخابی حریفش را شکست دهد. او در پاسخ به این پرسش که کسانی که به آذربایجان رفته‌اند، راه بازگشت به تیم ملی دارند، گفت: پشت کردن به تیم ملی گناهی نابخشودنی است و چنین کاری به معنی خراب کردن پل‌های بازگشت به تیم ملی ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها