پشت رایانه بنشینید و در تهران برانید

این روزها به لطف انیمیشن های خوش ساخت نیروی انتظامی ، داداش سیا و هوتن از مشهورترین و البته محبوب ترین شخصیت های کارتونی ما هستند.
کد خبر: ۷۷۶۸۳

حالا این دو همراه با محمد حسینی که خیلی ها او را بهترین مجری تلویزیونی می دانند شخصیت های بازی «رانندگی در تهران» را تشکیل داده اند. بازی که می توان آن را اولین بازی رایانه ای قابل توجه ایرانی نامید. این بازی به سفارش نیروی انتظامی تهیه و در هفته نیروی انتظامی به بازار عرضه شده است . تولید بازی رانندگی در تهران از سال 80 و به دنبال پیشنهاد اداره کل فرهنگ ترافیک معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به یک شرکت ایرانی آغاز شده است . دکتر سمیع آذر مدیر شرکت مجری این پروژه در گفتگو با کلیک با بیان این مطلب اظهار داشت : معاونت راهنمایی و رانندگی چند سالی است که با تولید انیمیشن های فرهنگ ترافیک کار فرهنگ سازی را آغاز کرده است . آنها به قدرت گیم واقف بودند و به دنبال پتانسیل مناسب در این عرصه بودند و وقتی کار ما را دیدند کار را به ما سپردند. شرکت ما هم از سال 81 کار گرافیک و عکسبرداری از منطقه 6 تهران را آغاز کرد. وی در مورد دلیل انتخاب منطقه 6 می گوید: این منطقه تمام ملزومات آموزش رانندگی و فرهنگ ترافیک را دارد و ادامه می دهد: برای این منظور ما 1.5 میلیون عکس تهیه کردیم و منطقه 6به طور کامل با تمام خیابان ها و کوچه ها و ساختمان ها و تابلوهای موجود در آن شبیه سازی شده است . پس از این مرحله هم نوبت به بخشهای مختلف گرافیک و مدل سازی ، برنامه نویسی ، صدا ، نور ، افکت ، سناریو ، محتوای بازی ، انیمیشن سازی و غیره رسیده و بالاخره مهر ماه امسال پس از طراحی قفل مناسب برای این نرم افزار بازی به بازار عرضه شده است.

رانندگی در تهران با Engine ایرانی

بد نیست بدانید که گروه سازنده این بازی به سراغ Engineهای آماده نرفته اند و یک موتور کاملا ایرانی طراحی کرده اند. طراحی این Engine حدود 2.5 سال طول کشید و بالغ بر 2میلیارد تومان هزینه تحقیقاتی در پی داشته است . دکتر سمیع آذر دلیل این کار را این گونه توضیح می دهد: موتورهای آماده ظرفیت های خاص خودشان را دارند. ضمن این که هدف ما تولید یک گیم نبود بلکه می خواستیم به صنعت گیم سازی راه پیدا کنیم . با داشتن Engine آماده ما صنعت را نداشتیم اما تجربه سخت برنامه نویسی و دست و پنجه نرم کردن با پروسه مشکل تولید موتور بازی به ما این قدرت را داد که حالا قابلیت رقابت با بهترین موتورهای آماده دنیا را هم داشته باشیم . دکتر سمیع آذر ادامه می دهد: در تهیه این Engine بالغ بر چندین 10هزار خط برنامه نویسی انجام شد و از زبانهای برنامه نویسی OpenGL و Directx استفاده کردیم و در واقع از برنامه نویسی ترکیبی و حرفه ای بهره جستیم . به گفته دکتر سمیع آذر: این بازی از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است . در برخورد اتومبیل کاربر با موانع و اتومبیل های دیگر قوانین فیزیکی و منطقی کاملا رعایت شده و جسمی که جرم کمتری دارد حرکت بیشتری می کند یا آسیب بیشتری می بیند. مثلا برخورد اتومبیل سواری با اتوبوس پارک شده در خیابان تغییری در وضعیت اتوبوس پیش نمی آورد و این اتومبیل است که در اثر تصادف حرکت می کند. خوب اگر اهل بازی هستید و دوست دارید ببینید که بالاخره این بازی ایرانی که سازندگانش این قدر از آن تعریف می کنند و آن را قابل رقابت با بازیهای توپ خارجی می دانند در عمل چه از آب درآمده ، دست در جیب مبارک دست کنید و3هزار 900تومان بابت این بازی بپردازید. حتما از تیراژ 50هزار نسخه ای این بازی یکی هم به شما می رسد. البته بد نیست بدانید که قیمت این CD ابتدا 15هزار تومان تعیین شده بود اما با حمایت های مالی مراکز مختلف و از جمله مرکز صنایع نوین قیمت به مقدار کنونی تقلیل یافته است . در ضمن اگر کسی را می شناسید که عشق قفل شکستن است و از تکثیر غیرمجاز بازیها لذت می برد و با اصول اخلاقی و عباراتی چون کمک به تقویت صنعت گیم ایرانی هم بیگانه است ، به او بگویید که به خاطر خودش بی خیال این بازی شود. چون به هر حال نیروی انتظامی به نوعی مالک این بازی محسوب می شود و قوه قضاییه به شدت از «رانندگی در تهران» حمایت می کند و با متخلفان در این زمینه برخورد می شود (به هر حال از ما گفتن بود). و اما داستان بازی داستان را لو نمی دهیم تا بازی بی مزه نشود. این را سمیع آذر می گوید. اما اینقدر بدانید که در این بازی کاربر 3 پایانه خاص دارد: روز ، شب و پیست جاده . پس از طی مراحل مختلف و اتفاقاتی که در طول روز می افتد اگر امتیاز لازم را کسب کنید وارد مرحله رانندگی در شب می شوید و در صورت کسب امتیاز لازم به پیست جاده می رسید. حتما پیام غیرمستقیم مستتر در بازی را گرفتید دیگر: شهر جای سرعت نیست . اگر تبحر لازم در رانندگی در شهر را طی روز و شب به دست آوردید خوب در پیست هر چقدر خواستید گاز بدهید. در تمام طول بازی هم این آموزش های غیرمستقیم فرهنگ ترافیک البته در قالب طنز وجود دارند. هوتن و سیا بار کمیک بازی را به دوش می کشند و محمد حسینی هم یک رابطه صمیمی با کاربر دارد و وارد بازی می شود. البته پلیس راهنمایی و رانندگی هم در این بازی حضور دارد. یک پلیس مهربان که رابطه ای خوب و توام با مهرورزی با کاربر برقرار می کند. سمیع آذر در مورد هزینه تولید این بازی می گوید: برای تولید این بازی نزدیک به 1.5 میلیارد تومان هزینه شده است و هزینه به عهده شرکت بوده است چون مجوز اسپانسر داشته ایم . سمیع آذر ادامه می دهد: البته ما در این کار شان نیروی انتظامی را نگه داشتیم و فقط شرکتها و کارخانه های معتبر را به عنوان اسپانسر قبول کردیم . به گفته دکتر سمیع آذر ویرایش دوم بازی رانندگی در تهران تا بهمن ماه وارد بازار می شود که در این ویرایش سناریو متفاوت است و پیام ها کامل تر می شوند. در ضمن از همان زمان این بازی توزیع خارج از کشور نیز خواهد داشت . سمیع آذر ادامه می دهد: ما کار تولید بازی را با 20نفر شروع کردیم اما حالا 120نفر پرسنل داریم که در 3شیفت کاری انجام وظیفه می کنند و به کمک این مجموعه است که می توانیم در عرصه تولید گیمهای مدرن حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.

شهر میوه

آبژی بهاره که معرف حضورتان است؛ همان که می گوید: قلب ما کوچولوها که بابایمان راننده است همیشه تند تند می زند. این کاراکتر هم سوژه تولید یک بازی دیگر است که به سفارش معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تهیه شده است . دکتر سمیع آذر در مورد این بازی می گوید: این بازی رایانه ای برای مخاطبین زیر 12 سال تهیه شده است و تا آبان یا آذر وارد بازار می شود. در این بازی بچه ها با زبان حیوانات با قوانین زندگی شهری و بخصوص مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا می شوند. داستان بازی هم از این قرار است که روزی پستچی نامه ای برای بهاره می آورد و او را به شهر میوه ها دعوت می کند. در طراحی شخصیتهای این شهر از قهرمان های داستان های سنتی ایرانی الهام گرفته شده است . به هر حال بهاره به عنوان پلیس شهر میوه ها انتخاب می شود و باید با حیواناتی که تابلوهای ترافیکی شهر را سرقت می کنند ، برخورد کند و در ضمن تابلوها را بیابد و آنها را در محل مناسبشان قرار دهد. به گفته سمیع آذر تولید این بازی 2 سال زمان برده است . بازی «ایران من» سناریوی دیگری است که این شرکت در دست تهیه دارد و آن را برای توزیع بین المللی آماده می کند. در این بازی بچه ها ایران سال 1400 را می سازند و هر کار بر بخشی از ایران را اعم از معادن ، صنایع ، منابع استراتژیک و... را می سازد. دکتر سمیع آذر در زمینه تاثیر مثبت بازیهای رایانه ای بر روی کودکان می گوید: این بازیها کمک می کند تا بچه ها با محیط خود تعامل مثبت و منفی داشته باشند. همه ما شنیده ایم که ادیسون در آزمایشهای خود هزار بار شکست خورد و بار هزار و یکم برق را اختراع کرد یعنی برای موفقیت تجربه آن شکستها لازم است اما در عمل هیچگاه فرصت این خطاها و اشتباه ها به بچه ها داده نمی شود. یعنی در کتابهای درسی حجم کتاب و حوصله نگارنده و کمبود امکانات این اجازه را نمی دهد که بچه ها این تعامل منفی را داشته باشند و این دقیقا چیزی است که از طریق بازیهای رایانه ای در اختیار بچه ها قرار می گیرد. وی در پایان یادآوری می کند که از بهمن ماه بعضی از بازیهای تولید این شرکت و از جمله بخشی از بازی رانندگی در تهران در سایت شرکت به آدرس www.Samierayan.com قرار می گیرد و مراجعان می توانند به صورت آنلاین بازی کنند.

سپیده سمائی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها