تهیه‌کنندگان برنامه سفید از این برنامه می‌گویند

اصحاب هنر در قاب سفید

برنامه گفت و گو محور «سفید» با بررسی تخصصی موضوعات هنری این روزها روی آنتن است

نیمه شبی سفید با طعم هنر

سال‌ها پیش در شبکه چهار سیما برنامه‌ای تحت عنوان دو قدم مانده به صبح با اجرای محمد صالح علا روی آنتن می‌رفت که مخاطبان بسیاری را تا پاسی از شب پای تلویزیون‌ها می‌نشاند. برنامه‌ای جذاب با محوریت ادبیات، سینما و تئاتر که از کارشناسان مختلف در حوزه‌های یاد شده بهره می‌گرفت و رویکردی نخبه‌گرایانه داشت. دو قدم مانده به صبح بسیار به صالح علا در مقام مجری متکی بود و بخش مهمی از جذابیت‌های برنامه از لحن و ادبیات خاص دلنشین او سرچشمه می‌گرفت.
کد خبر: ۷۶۳۰۸۹
نیمه شبی سفید با طعم هنر

حال پس از توقف این برنامه، شبکه آموزش برنامه‌ای شبیه به آن را با عنوان سفید روی آنتن برده که از شنبه تا چهارشنبه هر شب از ساعت 12 تا یک بامداد پخش می‌شود. سفید که این روزها بخوبی جای خود را میان برنامه‌های گفت‌وگو محور نسبتا پرتعداد شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورمان باز کرده، در هر بخش سراغ یکی از هنرها رفته و بحثی جدی را پیرامون آن شکل می‌دهد.

حضور مهمان‌های صاحب نظر در حیطه‌های مختلف، از خصوصیات مهم این برنامه است که نقشی کلیدی در پیشبرد آن دارد و ذهن مخاطبان را نسبت به موضوع مورد بحث روشن‌تر می‌سازد. این امر از یک سو به بحث جنبه تخصصی‌تری می‌بخشد و از سوی دیگر بار کمتری را به دوش مجری و گردانندگان سفید می‌گذارد.

تئاتر به عنوان قدیمی‌ترین هنر نمایشی جهان جایگاه مهمی دراین برنامه دارد و بحث‌های چالشی جذابی را شکل می‌دهد که می‌تواند علاوه بر مخاطبان عادی برای دانشجویان این رشته نیز جذاب و حاوی نکات آموزشی باشد.

رضا گوران که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از کارگردان‌های جوان تئاتر ایران مطرح شده، اجرای این بخش را برعهده دارد و انصافا هم بخوبی از عهده انجام آن برآمده است. لحن آرام و شمرده او در کنار هدایت درست بحث و در نهایت جمع‌بندی آن، از جمله نقاط قوت کار اوست که به جذاب‌تر شدن برنامه کمک شایانی کرده است. برای نمونه می‌توان به گفت‌وگوی دیدنی و پرنکته او با آتیلا پسیانی در دو هفته پیاپی در رابطه با تئاتر تجربی اشاره کرد که در میان اهالی این هنر با استقبال مواجه شد.

برخی شب‌ها هم خود رامین حیدری فاروقی در برابر مهمان برنامه قرار می‌گیرد و سوالات مختلفی در رابطه با سینما و ادبیات مطرح می‌کند. تسلط در اجرا و بیان گرم و صمیمی وی را می‌توان مهم‌ترین نقطه قوت کار به حساب آورد که البته احاطه‌اش بر حوزه‌های مختلف هنر را نیز باید به آن افزود.

برای مثال می‌توان به گفت‌وگوی درخشان او با محمدعلی بهمنی(یکی از بهترین شعرای معاصر کشور) اشاره کرد که برخی معتقدند یکی از بهترین گفت‌وگو‌های چند سال اخیردر حوزه ادبیات بوده است. همچنین بحث درباره فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی یکی دیگر از شب‌های سفید را به خود اختصاص داده که اجرای آن را مهران کاشانی به‌عهده دارد.

او که سابقه نگارش چند فیلمنامه سینمایی را هم دارد به واسطه احاطه بر این فن مهم صنعت سینما، لحظات خوبی را رقم زده و برخی ضعف‌هایش در اجرا را به این شکل پوشانده است. برای نمونه می‌توان به گفت‌وگوی طولانی و بشدت جذاب او با شادمهر راستین در باب فیلمنامه اشاره کرد که برای علاقه‌مندان فیلمنامه‌نویسی نکات آموزشی درخورتوجهی داشته است.

شهرام زرگر که سابقه بازیگری‌اش در سینما به حدود دو دهه پیش بازمی‌گردد، در مقام مجری سفید حضوری کوتاه اما مفید و به اندازه داشته و تنها در آغاز و پایان هر برنامه نکات کوتاهی را مطرح می‌کند. در کنار آن باید به دکور جذاب و چشم نواز سفید هم اشاره کرد که با توجه به نام برنامه رنگ‌آمیزی شده و به مخاطب نیمه شب‌های خود آرامش دلچسبی هدیه می‌کند.

محمد جلیلوند / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها