مسلمانان با برگزاری راهپیمایی، اقدام موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو را محکوم کردند

خروش‌ جهانی عاشقان محمد (ص)

انتشار تصویری موهن به ساحت پیامبر اسلام(ص) در نشریه طنز شارلی ابدو خشم مسلمانان جهان را در پی داشت.
کد خبر: ۷۶۰۲۲۴

به گزارش جام‌جم، افزون بر راهپیمایی نمازگزاران جمعه در تهران در اعتراض به چاپ این تصویر موهن، مردم پاکستان و کویت هم با برپایی تجمعات مشابهی، این اقدام را محکــوم کرده و خواستار پایان دادن به توهین به نبی مکرم اسلام شدند. هیات علمای مسلمین سودان نیز در بیانیه‌ای، توهین به پیامبر اسلام را توهین به همه مسلمانان خواند. پیش از این برخی علمای مصر، این کاریکاتور را اقدامی نژادپرستانه قلمداد کرده و با این حال شورای مسلمانان فرانسه از مسلمانان خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و از نشان دادن واکنش‌های احساسی بپرهیزند.

شورای مسلمانان آلمان، اتحادیه عرب و دانشگاه الازهر هم واکنشی اعتراضی به این عمل نشریه فرانسوی نشان دادند.

تاکنون دولت‌های ایران، عربستان، قطر، ترکیه، پاکستان و افغانستان انتشار این تصویر توهین‌آمیز را محکوم کرده و گفته می‌شود در روزهای آینده نیز راهپیمایی‌های مشابهی در اعتراض به اقدام نشریه شارلی‌ابدو در دیگر کشورهای اسلامی برپا خواهد شد. در کنار این واکنش‌های گسترده، در فضای مجازی نیز موجی از اعتراض به کاریکاتور شارلی‌ابدو به راه افتاده و کاربران در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک و توئیتر، کاریکاتور نشریه طنز فرانسوی را توهین به مسلمانان و تشدیدکننده رفتارهای افراطی دانستند.

همزمان با واکنش مسلمانان به اقدام توهین‌آمیز نشریه فرانسوی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز به اقدام نشریه شارلی ابدو واکنش نشان داد. به گزارش عصر ایران به نقل از سی.ان.ان، پاپ گفت: شما نمی‌توانید انسان‌ها را تحریک کنید.

حق آزادی بیان باید در مورد باورهای دینی مردم محدودیت‌هایی داشته باشد. کسانی که باورهای دیگران را تحریک می‌کنند، باید انتظار واکنش آنها را داشته باشند.

واکنش ائمه جمعه سراسر کشور

به دنبال اقدام نشریه فرانسوی شارلی‌ ابدو در چاپ تصویری توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام (ص)، ائمه جمعه سراسر کشورمان در خطبه‌های نماز جمعه دیروز، این اقدام را محکوم کردند.به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، خطیب جمعه تهران در خطبه‌های دیروز با محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) آن را اقدامی شرم آور و حرکتی دردآور و نشان استیصال و سقوط کامل اخلاق و حاکم شدن جهالت در دنیای غرب خواند. وی گفت: دنیای غرب احساس کرده است اسلام در اروپا بسرعت در حال رشد و دارای جاذبه‌های قوی است به همین دلیل غربی‌ها دست به کارهای زشت، رذیلانه و با خباثت بی سابقه می‌زنند. امام جمعه موقت تهران گفت: این اقدام چهره کریه و زشت غرب را به جهانیان نشان داد و دشمنی آنان را با اسلام کاملا آشکار کرد. خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: دنیای اسلام باید بداند که نباید به این ناکثان دل ببندد.

آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: مستکبران در سناریوی جدید برای ترویج اسلام‌هراسی و نشان دادن چهره خشن از دین مبین اسلام در کنار حمایت از گروه‌های تکفیری نظیر داعش، اقدام به چاپ تصویر اهانت‌آمیز نسبت به پیامبر اکرم‌(ص) در مجله «شارلی ابدو» فرانسه کردند.

وی افزود: عده‌ای از عناصر داعش و جاسوس کشورهای استکباری و معاند در قالب یک سناریوی فرانسوی و صهیونیستی بتازگی تعدادی را در قالب یک گروگانگیری در کشور فرانسه به قتل رساندند تا دستاویزی برای اجرای نیات خصمانه خود داشته باشند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، امام جمعه موقت قم هم گفت: هدف مستکبران غربی از به راه انداختن جریان‌های تکفیری و اهانت به مقدسات اسلامی و پیامبر گرامی اسلام(ص)، مقابله با مسلمانان و تطهیر چهره ناپاک رژیم صهیونیستی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تعرض به مقدسات اسلامی و چهره تابناک پیامبر گرامی اسلام(ص) را بشدت محکوم می‌کند.آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز هم گفت: انتشار تصویر موهن از افضل انبیاء الهی به 16 زبان و در شمارگان بالا، کاری زشت، غیرعاقلانه و در حقیقت اهانت به یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان است.

راهپیمایی اعتراض‌آمیز نمازگزاران

نمازگزاران تهرانی هم دیروز پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت اقدام موهن نشریه فرانسوی در توهین به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) راهپیمایی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها