سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین لبنان تحلیلی جامع از شرایط کنونی منطقه ارائه کرد. او با بیان این که پرونده براندازی نظام سوریه بسته شده است، عنوان کرد، عربستان ضعیف‌ترین عامل موثر در منطقه به‌شمار می‌آید.
کد خبر: ۷۶۰۱۴۷

وی همچنین اعلام کرد، جنبش حماس تصمیم دارد روابط خود را مجددا با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله بازسازی کند. نصرالله گفت: حزب‌الله هرگونه سلاحی را که نیاز داشته باشد به‌دست آورده و قادر است در هر جنگی با رژیم صهیونیستی پیروز شود و حتی امروزه آمادگی ورود به سرزمین فلسطین و اشغال یک شهر را هم دارد.

نصرالله درباره روابط دوجانبه میان حزب‌الله و حماس گفت: این روابط در سطح بالایی اصلاح شده است، اما ازسرگیری روابط حماس و سوریه در نتیجه تحولات و رخدادهایی که صورت گرفته است، بسیار دشوار است. دبیر کل حزب‌الله لبنان رابطه این حزب با جنبش حماس را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: این رابطه بر اساس دیدگاه استراتژیک مشخصی ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وی در مورد نقش عربستان در منطقه نیز گفت : موضع عربستان در منطقه بسیار تضعیف شده است و این اقدام پس از آن صورت گرفت که بندر بن سلطان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان آماده بود تمام جنگجویان دنیا را برای مبارزه در سوریه با هدف براندازی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بیاورد و این یک اشتباهی بود که عربستان مرتکب شد. ریاض می‌خواست تا از داعش و النصره در این جنگ بهره ببرد، اما این دو گروه از کنترل خارج شدند و آنچه که برای عربستان باقی مانده است، «جبهه اسلامی» یا «جیش‌الاسلام» در غوطه و برخی از گروه‌های ارتش آزاد سوریه است و این نیروها اکنون کمترین تاثیر را در میدان جنگ دارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز گفت : هدف ائتلاف ضدداعش از بین بردن این گروه نیست، بلکه آنها می‌خواهند داعش را بویژه در عراق مهار کرده تا شروط خود را بر منطقه تحمیل کنند. در مورد سوریه نیز آمریکا می‌خواهد داعش را رها کند تا بر نظام و دیگر طرف‌ها اعمال فشار کند.

اوضاع سوریه و بحرین

سیدحسن نصرالله به بحران سوریه پرداخت و گفت: دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که برکناری بشار اسد دیگر شرطی برای راه‌حل سیاسی نیست و اکنون تنها برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان خواهان برکناری وی هستند. نشانه‌هایی از سازش و همچنین پیش‌نویس‌هایی وجود دارد که به سطح یک طرح و ابتکار عمل جدی نرسیده است. یک کشور عربی که موضع بسیار رادیکالی نسبت به سوریه اتخاذ کرده است، اکنون به این نتیجه رسیده تا راه‌حلی را که به ابقای نظام و ارتش و حزب بعث و آمدن رئیس‌جمهور از طایفه اسد می‌انجامد، بپذیرد و در مقابل تنها خواهان رفتن اسد است و این مساله نشان می‌دهد که این کشور به سطح بسیار بالایی از ناامیدی و شکست رسیده است و به این اعتقاد دست یافته که نمی‌تواند چیزی از واقعیت موجود در سوریه را تغییر دهد و نمی‌تواند از طریق میدان جنگ چیزی را بر نظام تحمیل کند. پرونده براندازی نظام در سوریه و سیطره میدانی و سیاسی بر این کشور بسته شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره اوضاع بحرین نیز گفت: مشکل بحرین در این امر نهفته است که مقامات بحرینی به‌وجود مشکل در کشورشان اذعان نمی‌کنند؛ همچنین تماس‌هایی با طرف‌ها و کشورهایی صورت گرفته است، اما به نتیجه‌ای نینجامیده است و بحرینی‌ها این اراده را دارند که این جنبش و اعتراضات خود را به نتیجه برسانند؛ حتی اگر این مساله زمان ببرد.

آینده درخشان ایران

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با بیان این‌که هدف تحریم‌ها علیه ایران به‌دلیل اعمال فشار بر این کشور در پرونده‌های دیگر و تاثیر بر استراتژی و مستقل بودن ایران در اتخاذ تصمیم‌هایش است، تاکید کرد: ایران این توانایی را دارد که با قدرت بسیار این تحریم‌ها را تحمل کند و تمام کسانی که از طریق مسائل نفتی و غیرنفتی علیه ایران طرح‌ریزی می‌کنند، فرو خواهند پاشید و این ایران است که پابرجا می‌ماند و آینده‌اش در سطح منطقه و جهان بسیار روشن است. سیدحسن نصرالله درباره سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس گفت: وی برادری عزیز و یک دوست و شخصی نزدیک به ما است و ما او را به خوبی می‌شناسیم و رابطه‌ای میان ما وجود دارد، زیرا ماموریت اصلی سپاه قدس کمک به جنبش‌های مقاومت در منطقه و در راس آنها حزب‌الله است و حضور میدانی قاسم سلیمانی در خط مقدم جبهه عراق، یکی از عوامل اصلی سرنگونی طرح داعش است.

قدرت مقاومت

وی درباره مذاکرات حزب‌الله لبنان با جریان المستقبل نیز گفت: چشم‌اندازی که حزب‌الله خواهان رسیدن به آن است، این است که تنش‌ها متوقف شود که این مهم تا سطح بسیار زیادی محقق شده است و ما می‌خواهیم نقش دولت کارآمدتر شود. ما همچنین خواهان مبارزه با تروریسمی هستیم که همگان را و نه فقط یک طایفه و حزب و گروه معین را هدف قرار داده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این‌که مناقشاتی میان حزب‌الله و جریان المستقبل تا به این لحظه درباره مساله ریاست‌جمهوری لبنان صورت نگرفته است، مجددا بر حمایت حزب‌الله از نامزدی میشل عون، رهبر فراکسیون تغییر و اصلاح در لبنان برای رئیس‌جمهور شدن تاکید کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت در لبنان قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و هر سلاحی را که به ذهن خطور کند، در اختیار دارد. ما در هر جنگی می‌توانیم پیروز بیرون بیاییم. ما سلاح‌هایی در اختیار داریم که با آن می‌توانیم در مقابل هر حمله اسرائیل پیروز شویم. هرگونه حمله‌ای به سوریه بدون پاسخ از سوی محور مقاومت باقی نمی‌ماند. مقاومت نسبت به حمله به سوریه ساکت نمی‌ماند و در زمانی مناسب که خود تعیین می‌کند، پاسخ می‌دهد. دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: حزب‌الله دارای سلاح‌های پیشرفته و قوی‌تر از قبل است؛ البته توان و نیرو امری نسبی است، یعنی ما در سال 2014 به نسبت آنچه در 2013 بودیم قوی‌تر شدیم و در سال 2013 به نسبت سال 2012 قوی‌تر بودیم . ان‌شاءالله در سال 2015 قوی‌تر از سال 2014 خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در گذشته بزرگ‌ترین کار مقاومت حمله به یک یا دو یا سه پایگاه اسرائیلی در جنوب لبنان بود و ما سابقه ورود هماهنگ رزمندگان به یک شهر و تسلط بر یک منطقه جغرافیایی وسیع با اقدامات نظامی را نداشتیم، اما اکنون مقاومت چنین تجربه‌ای را دارد. چرا اسرائیل مساله منطقه الجلیل را پس از ورود حزب‌الله به سوریه مطرح کرده است؟ اسرائیل می‌داند که ورود حزب‌الله به سوریه و تجربیاتی که در این جنگ کسب کرده، این جنبش را برای جنگ در الجلیل آماده کرده است.

توضیحاتی درباره جاسوس دستگیر شده

نصرالله در بخش دیگری از این مصاحبه به دستگیری جاسوس در این حزب اشاره کرد و گفت: درباره این‌که یک مقام نظامی عالی‌رتبه حزب‌الله از سوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مزدور بوده، بله، ما این مساله را تائید می‌کنیم، اما این‌که برخی گفته‌اند که این شخص، مسئول حفاظت از دبیرکل حزب‌الله بوده، خیر چنین نبوده، یا این‌که گفته می‌شود او مسئول واحدهای موشکی حزب‌الله بوده، خیر چنین نبوده، یا این‌که گفته شود وی در ترور عماد مغنیه یا فرماندهان دیگر مقاومت هم نقش داشته، می‌گوییم خیر چنین نبوده است؛ از این رو می‌گوییم شخص مسئولی که دستگیر شده هیچ ارتباطی با نیروهای اساسی نظامی مقاومت نداشته است. او مسئول یکی از واحدهای کوچک حزب‌الله بوده است.

وی با اشاره به اطلاعاتی درباره بازداشت این جاسوس تصریح کرد: او به تنهایی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به خدمت درآمده بود و هیچ کس با وی همکاری نداشته است. ‎این مزدور امنیتی، در زمان بازجویی به تمام اطلاعاتی که در اختیار سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی و آمریکایی قرار داده بود اعتراف کرد‎؛ این‌که چنین شخصی وجود داشته برای ارگان بزرگی مانند حزب‌الله یک مساله طبیعی است، اما از نظر ما این مساله غیرطبیعی است و همواره با چنین مواردی مقابله می‌کنیم. وی تاکید کرد: این شخص پنج ماه پیش دستگیر شد اما از ماه‌ها قبل زیر نظر قرار داشت.

واکنش صهیونیست‌ها

منابع امنیتی ارشد صهیونیستی در واکنش به اظهارات و هشدارهای سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه پنجشنبه‌شب با شبکه المیادین، تاکید کردند که این هشدارها و آمادگی‌های نظامی مقاومت برای کشاندن میدان نبرد به داخل فلسطین اشغالی جدی و واقعی است و آنها هم آن را بسیار جدی می‌گیرند. روزنامه لبنانی الاخبار هم با تاکید بر ترس و نگرانی صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی و موازی مرزهای جنوبی لبنان نوشت که کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی امکان تصرف الجلیل لز سوی حزب‌الله لبنان را مورد تاکید قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها