خبر سلامت

اهمیت رژیم غذایی در بیماران دیابتی

یک فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان اهمیت رژیم غذایی در بیماری دیابت گفت: رژیم غذایی مناسب، سطح قند خون را طبیعی یا نزدیک به آن نگه می‌دارد. به گزارش ایسنا، دکتر فرشته محمدی افزود: رژیم غذایی در بیماری دیابت به چند دلیل مهم است؛ سطح قند خون را طبیعی یا نزدیک به آن نگه می‌دارد و از عوارض طولانی‌مدت دیابت همچون عوارض قلبی یا کلیوی جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۷۵۶۰۲۵

تغییر رژیم غذایی در درمان فشارخون بالا، چاقی و چربی خون کمک می‌کند. هر یک از این موارد، ریسک عوارضی همچون سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می‌دهد. وی اظهار کرد: این ‌که فرد در چه زمانی یا چه مقداری باید غذا بخورد، وابسته به نوع درمان دیابت است. به عنوان مثال، افرادی که فرم‌های خاصی از انسولین را دریافت می‌کنند یا داروهایی که ترشح انسولین را افزایش می‌دهد، مصرف می‌کنند باید در زمان مشخص و یکسان هر روز غذا بخورند، به این ترتیب از افت قند خون‌شان جلوگیری می‌شود.‌ وی تاکید کرد: مبتلایان به دیابت، نیازمند مصرف غذای ویژه نیستند. آنها می‌توانند همراه با خانواده غذا بخورند، اما رژیم غذایی باید سالم باشد و به مقدار زیاد نیز نخورند.

درمان سنگ کلیه را به تعویق نیندازید

یک متخصص داخلی گفت: درمان سنگ کلیه را باید جدی گرفت، زیرا در طولانی‌مدت باعث از بین رفتن بافت کلیه می‌شود؛ از این ‌رو نباید آن را بی‌اهمیت شمرد.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سنگ کلیه به دلایل متعددی ایجاد می‌شود و بخش‌های مختلف دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شایع‌ترین دلیل ابتلا به سنگ کلیه نوشیدن کم آب است. به همین دلیل باید روزانه به مقدار کافی آب نوشید. این مقدار معمولا بین 8 تا 10 لیوان در روز است. بعضی افراد به خاطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله نقرس به سنگ کلیه دچار می‌شوند. همچنین سنگ کلیه بعضی از اوقات، ارثی و ژنتیکی است. وی درمورد درمان این بیماری یادآور شد: در اکثر موارد، پزشک درمان خانگی را توصیه می‌کند، این درمان شامل افزایش نوشیدن آب و سایر مایعات است. همچنین پزشک می‌تواند دارویی برای کمک به دفع سنگ کلیه تجویز کند.

عوارض دررفتگی مفصل زانو را بشناسید

یک جراح ارتوپد گفت: دررفتگی مفصل زانو بندرت ایجاد می‌شود، ولی بسیار خطرناک بوده و در صورتی که بدرستی درمان نشود، عوارض بسیاری بر جای می‌گذارد.

دکتر آرش شرافت وزیری در گفت‌وگو با فارس گفت: معمولا بعد از در‌رفتن زانو، این مفصل خودبه خود در همان محل حادثه جا می‌افتد. با این حال درد و ورم زانو معمولا از علائم ثابت دررفتگی زانوست. در چنین شرایطی، حرکت دادن زانو دردناک است و بیمار نمی‌تواند روی اندام آسیب‌دیده فشار بیاورد. در صورتی که زانو در همان حال در‌رفته باقی بماند تغییر شکل مفصل بوضوح دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم در دررفتگی زانو، احتمال بالای آسیب‌رسیدن به عروق و اعصاب اطراف این مفصل است. عروق و اعصاب در حین عبور از پشت زانو به استخوان‌های دو طرف مفصل بسیار نزدیک است و در موقع دررفتگی و جابه‌جا شدن استخوان‌ها این عروق و اعصاب بشدت تحت کشش یا فشار قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها