جام جم سرا: در این گزارش کاربردیترین نکات خرید از بازار لوازم خانگی را از دیدگاه کارشناسان و فعالان این بازار در اختیارتان میگذاریم.
چشم اسفندیار مشتریان ایرانی برای خرید لوازم خانگی
فعالان بازار میگویند بیشتر مشتریان ایرانی هنگام خرید لوازم خانگی یک ضعف بزرگ دارند. آنها به متراژ فضای مسکونی و نیازهای واقعی شان توجه نمیکنند. همین موضوع عمدهترین علتی است که هزینههای اضافه به آنها تحمیل میکند. برایتان چند مثال میآوریم:
مشتریان زیادی علاقهمندند بزرگترین نمایشگرهای تلویزیونی را خریداری کنند. این درحالی است که محل زندگی آنها آپارتمانهایی با متراژهای کوچک است. آنها یک راز مهم نمایشگرهای تلویزیونی را نمیدانند. تفاوت کیفیت و وضوح تصویر نمایشگرهای بزرگ نسبت به نمایشگرهای کوچکتر در فواصل زیاد به چشم میآید. درواقع این موضوع به آن معنی است که یک نمایشگر بزرگ در خانهای کوچک عملکرد یک نمایشگر جمع و جورتر را دارد و مشتری برای آیتمی هزینه اضافهتر پرداخته است که عملا به کار او نمیآید.
خرید لوازم خانگی با ظرفیتهای بالا یکی دیگر از عادات نادرست مشتریان ایرانی است. یک لباسشویی 12 کیلوگرمی برای یک خانواده 4 نفره تنها به معنای اتلاف انرژی بیشتر و هزینه بالاتر است. علاوه بر این کارخانه سازنده در ازای ارایه لوازم خانگی با حجم بالاتر، برای محصول خود قیمت بیشتری تعیین میکند. به این ترتیب خرید لوازم خانگی با ظرفیت بیشتر از نیاز به معنی پرداخت پول بیشتر برای خرید کالا و پرداخت هزینه بیشتر انرژی مصرفی است.
آپشنهای گرانقیمتی که به دردتان نمیخورد
وقتی تصمیم به خرید یک وسیله لوکس و گرانقیمت دارید شک نکنید که بخش قابل توجهی از هزینه خرید کالا را برای گزینههایی پرداخت میکنید که کمتر به استفاده از آن نیاز پیدا میکنید. بهعنوان مثال 36 برنامه شستوشوی یک لباسشویی گرانقیمت را مرور کنید.
یکی از این برنامهها برای شستوشوی لباس پشمی است. شما چند بار در سال لباس پشمی میشویید؟! و اصولا آیا برای شستن یک یا دو تکه لباس پشمی لباسشویی روشن میکنید؟ این آپشنها در نگاه اول بسیار فریبنده به نظر میرسند و باعث میشوند مشتری در یک تصمیم آنی و عجولانه پول زیادی بابت خرید یک وسیله بپردازد اما به مرور و با استفاده از آن کالا متوجه میشود که بسیاری از این آپشنها به ندرت یا هرگز مورد استفاده قرار نمیگیرد.
بنابراین بهتر است موقع خرید یک وسیله خانگی قبل از هر چیز نیازهای منطقیتان را در نظر بگیرید و فریب تجملات و آپشنهای لوکس و کم کاربرد را نخورید.
بهترین مشاوران خرید لوازم خانگی چه کسانی هستند؟
به شعارهای تبلیغاتی اهمیت ندهید. اغراق یکی از شگردهای شرکتهای تبلیغاتی است. آنها از صاحبان کالا پول میگیرند تا به بهترین وجه ممکن شما را به خرید یک کالا قانع و ترغیب کنند اما این به آن معنا نیست که تمام حقیقت با شما در میان گذاشته شده است.
قبل از اینکه فریفته تبلیغات شوید درباره آن کالا و معایبش پرس و جو کنید یا در اینترنت جستوجو کنید. یادتان باشد رقبای آن کالا در سایر برندها را نیز با دقت بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. بهترین راهنمای شما برای خرید یک وسیله نه فروشندگان هستند و نه تبلیغات. بهترین راهنمایان خود خریداران هستند. نظر سایر خریداران یک کالای مشخص را بپرسید. آنها ممکن است در بین اعضای فامیلتان باشند یا همسایه و همکارانتان.
ممکن است در تاپیکها و گروههای گپ و گفتوگو در فضای مجازی نیز بتوانید آنها را پیدا کرده و از آنها درباره معایب برند موردنظرتان نظرخواهی کنید.
از فروشندگان مدعی فاکتور بگیرید
ادعای فروشندگان را جدی نگیرید. نگاه نکنید که آنها برای خرید یک کالا دقایق طولانی برایتان حرف میزنند و نقش یک مشاور دلسوز را بازی میکنند. کافی است بعد ازخرید کالا به آنها مراجعه کنید و ببینید که دیگر در حد گفتن یک جمله هم حوصلهتان را ندارند! اگر فروشنده ادعا میکند کالایی ویژگیهای منحصربهفرد و تضمینشدهای دارد، از او بخواهید تمام آن ویژگیها را به صورت دقیق و شفاف در فاکتور خریدتان بنویسد و مهر و امضا کند. این کار به شما کمک میکند تا اگر برای کار کردن با آن وسیله دچار مشکل شدید براحتی بتوانید از فروشنده شکایت و درخواست خسارت کنید.
اگر او حاضر نشد گفتههای خود را مکتوب کند بدانید حتما کاسهای زیر نیم کاسه است. این گزینه بویژه درباره خرید لوازم خانگی بزرگ و با قیمت بیشتر میتواند برای شما بسیار تعیینکننده باشد.
برچسب انرژی لوازم بزرگ را حتما چک کنید
به برچسب انرژی توجه کنید. برچسب انرژی 7 فلش رنگی است که به ترتیب طیفهای رنگی سبز تیره تا قرمز تیره را در بر میگیرد. این فلشها با حروف لاتین A تا G ردیفگذاری شده اند. فلش A که به رنگ سبز تیره است معرف کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازدهی کالاست و فلش G که به رنگ قرمز تیره است معرف بیشترین میزان مصرف انرژی و کمترین بازدهی است. هرچه درجه کیفیت مصرف انرژی وسیله به گزینه A نزدیکتر باشد وسیله کممصرفتر و کمهزینهتر است.
پرمصرفترین لوازم برقی به ترتیب یخچال، ماشین لباسشویی، فریزر و ماشین ظرفشویی است. دقت به برچسب انرژی برای این وسایل اهمیت بیشتری دارد.
یخچال فریزر خوب چه مشخصاتی دارد؟
یخچال فریزرهایی که فریزر آن در قسمت پایین قرار گرفته است، کمترین میزان مصرف انرژی و سایدبایسایدها با وجود محبوبیتشان بیشترین مصرف انرژی را دارند. بررسی کارشناسان تولید نشان میدهد 30 تا 45درصد باز و بسته شدن در یخچالها برای برداشتن آب و یخ است؛ بنابراین خرید یخچالی که آبریز روی در دارد به کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر یخچال کمک میکند.
مهمترین گزینههای پیشنهادی مشاوران بازار برای خرید یخچال - فریزرها داشتن قفسههای فریزر با سبدهای متحرک، محفظه کنترل رطوبت و قابلیت تنظیم ارتفاع در قفسهها برای جاسازی ظروف بزرگتر است. یادتان باشد یخچالهای بزرگتر برق بیشتری مصرف میکنند.
اجاق گاز ایرانی بخرید
اگر میخواهید یک اجاق گاز با کیفیت قابل قبول خریداری کنید کارشناسان بازار لوازم خانگی توصیه میکنند برای خرید اجاق گازهای داخلی بیشتر از 750هزار تومان هزینه نکنید و برای اجاق گازهای وارداتی بیشتر از یکمیلیون و 200 تا یکمیلیون و 800هزار تومان پول ندهید.
این کارشناسان میگویند در بازار لوازم خانگی داخلی، بهترین برندهای ایرانی متعلق به اجاق گازهاست و ایرانیها در تولید این قلم از لوازم خانگی موفقتر از سایر اقلام عمل کردهاند. بنابراین به جای پرداخت هزینه اضافه بابت خرید اجاق گازهای خارجی میتوانید یک اجاق خوب ایرانی با همان کارکرد و عمر مفید را با نرخ ارزانتر خریداری کنید.
دور موتور نکته طلایی خرید لباسشویی
نکته طلایی برای خرید لباسشویی توجه به میزان دور موتور دستگاه و حجم آن است. تعداد دور موتور ماشینهای لباسشویی بین 600 تا 1600 دور بر دقیقه است. لباسشوییهایی با دور موتور بیشتر قابلیت شستوشو و خشک کردن بهتری دارند. حجم ماشین لباسشویی یعنی چندکیلویی بودن گنجایش آن نیز بسیار مهم است زیرا حجم اضافه باعث مصرف انرژی بیشتر میشود. بهترین و کاربردیترین گنجایش لباسشویی بین 5 تا 7 کیلوگرم است.
یادتان باشد مدلی از لباسشویی را خریداری کنید که شیر ورودی آب گرم داشته باشد زیرا بیشتر انرژی مصرفی ماشینهای لباسشویی صرف گرم کردن آب مخزن میشود و شستن لباس با آب گرم باعث نتیجه بهتر در عملکرد شستوشو میشود.
دور ماشین ظرفشویی گران، خط بکشید
بررسی بازار لوازم خانگی توسط کارشناسان نشان میدهد که ماشینهای ظرفشویی لوکس نسبت به سایر لوازم خانگی لوکس کارایی کمتری دارند. به عبارت بهتر خرید ماشین ظرفشویی گرانتر به امید دریافت کارایی و خدمات بیشتر اشتباه محض است. این کارشناسان میگویند برای خرید ماشین ظرفشویی به آپشنها توجه نکنید و بیشتر برای مقاومت بدنه و کیفیت عملکرد دستگاه پول بدهید.
به گفته این کارشناسان ماشینهای ظرفشویی دارای بیشترین بازوی آبپاش، چرخه دمای بالاتر، گرمکن آب داخلی و قابلیت دفع موادغذایی بهترین گزینهها به شمار میآیند. چرخه دمای بهترین ماشینهای ظرفشویی بین 55 تا 70 درجه سانتیگراد است. این ماشینها بهترین عملکرد شست و شو را به شما ارایه میدهند.
یادتان باشد ماشینهای ظرفشویی با ظرفیت کمتر قادرند با ظرفیت نیمه پر هم کار کنند اما ماشینهای ظرفشویی بزرگتر در صورت تکمیل ظرفیت میتوانند عملکرد قابل قبولی ارایه دهند.
قدرتمندترین جاروبرقیها را نخرید!
کارشناسان بازار لوازم خانگی میگویند برای خرید یک جاروبرقی معقول بیشتر از 500هزار تومان هزینه نکنید. این کارشناسان همچنین بهترین جاروبرقیها را دستگاههایی با توان بالاتر نمیدانند و برای توان جاروبرقی و مساحت خانه فرمول مشخصی قائلند.
براساس این فرمول برای خانههای زیر 60 متر جاروبرقی با توان 1300 وات، برای مساحت 60 تا 90 متر توان 1500 وات، متراژ 90 تا 120 متر 1700 وات و برای خانههای بزرگتر از 120 متر جاروبرقیهایی با توان 2000 و 2200 وات مناسب است. ضمن اینکه هرچه توان جاروبرقی بیشتر باشد فرسایش بافت فرش و مبلمان سریعتر اتفاق میافتد. (شهروند)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد